לא רוצים לגור בסין וברוסיה: לאן מהגרים עשירי העולם?

כ-108 אלף מיליונרים היגרו למדינות אחרות ב-2018 - עלייה של 14% לעומת השנה המקבילה • אוסטרליה הייתה יעד ההגירה הפופולרי ביותר, ואילו סין איבדה הכי הרבה מיליונרים

הגירה של מיליונרים / צילום: Shutterstock
הגירה של מיליונרים / צילום: Shutterstock

עשירי העולם נמצאים בתנועה מתמדת בשנים האחרונות. כ-108 אלף מיליונרים היגרו למדינות אחרות ב-2018 - עלייה של 14% לעומת השנה המקבילה ויותר מכפול לעומת 2013. כך עולה מנתוני חברת המחקר New World Wealth. היעדים המובילים להגירה הם אוסטרליה, ארה"ב וקנדה, ואילו רוסיה וסין סבלו מהגירה שלילית. 

אנדרו אמוילס, ראש המחקר ב-New World Wealth, אמר ל"בלומברג" כי הגירה שלילית של אזרחים עשירים מעידה על בעיות במצב הקיים במדינת המוצא, כמו עלייה בפשיעה, מחסור בהזדמנויות עסקיות או מתח דתי, אבל היא גם עלולה להעיד על הידרדרות צפויה. "זה יכול להיות סימן לכך שדברים רעים הולכים לקרות כי לרוב אנשים עם ממון רב עוזבים ראשונים. יש להם את האמצעים לכך, לעומת אזרחים ממעמד הביניים", אמר אמוילס. 

העשירים נוהרים לאוסטרליה 

אוסטרליה היא היעד הפופולרי ביותר להגירה משום שהמדינה נתפסת כבטוחה יחסית, אין בה מס על ירושה ויש לה קשרים עסקיים חזקים עם סין, יפן ודרום קוריאה. אוסטרליה בולטת גם בצמיחה המתמשכת שלה, כשהיא לא נפגעה מהמשבר הכלכלי ולא הציגה מיתון ב-27 השנים האחרונות. 12 אלף מיליונרים עברו לגור במדינה. 

ארה"ב הייתה היעד השני הפופולרי ביותר ב-2018 עם כ-10 אלף מהגרים. ניו יורק, לוס אנג'לס, מיאמי ואזור המפרץ של סן פרנסיסקו היו האזורים המעודפים על עשירי העולם. קנדה נמצאת במקום השלישי עם 4,000 מהגרים חדשים. 

עוזבים בחיפוש אחר חינוך טוב לילדים ופרטיות

הפיקוח ההדוק של הממשל הסיני על יצוא הון בשנים האחרונות הציב רבים מהאזרחים העשירים ביותר של המדינה בכוונת של רשויות המס, והבריח אותם למדינות אחרות. סיבות נוספות להגירה מסין למדינות מפותחות יותר היו ניסיון לספק לילדים חינוך טוב יותר או לחיות בנוחות רבה יותר. 15 אלף מיליונרים עזבו את סין בשנה שחלפה. גם הודו סבלה מהגירה שלילית, כש-5,000 מיליונרים בחרו לעזוב אותה ליעד אחר. 

עם זאת, New World Wealth מציינים כי ההגירה השלילית מהודו וסין עדיין לא מדאיגה. לטענת חברת המחקר, כמות המיליונרים החדשים שמתווספים מדי שנה גבוהה מכמות המיליונרים שעוזבים. "כשרמת החיים במדינות האלו תעלה, אנחנו מצפים כי חלק מהמיליונרים יחזרו בחזרה", ציין אמוילס. 

טורקיה סבלה מהגירה שלילית שנה שלישית ברציפות, כשב-2018 עזבו 4,000 מיליונרים את המדינה. 7,000 מיליונרים עזבו את רוסיה, שסובלת מסנקציות בשל יחסיה המתוחים עם אוקראינה וכיבוש קרים. כ-3,000 מיליונרים עזבו את בריטניה במהלך 2018. הברקזיט ונטל המס במדינה צוינו כסיבות אפשריות לעזיבה. 

סיבה נוספת שמובילה לעזיבה היא הרצון לפרטיות. "הרבה עשירים מחפשים הזדמנויות לצמצם סיכונים שקשורים להפצת מידע לגבי החשבונות שלהם", אמרה ל"לבלומברג" פולינה קולשובה מחברת הייעוץ Henley & Partners, שמעניקה שירותי ייעוץ בענייני אזרחויות. 

לפי חברת הייעוץ Knight Frank, שיעור שיא של 26% מהמיליונרים בעולם יתחילו להתכונן השנה להגירה.