מסתמן: תיק החקירה נגד ראשת העיר נתניה מרים פיירברג צפוי להיסגר בשבועות הקרובים

המשטרה הודיעה לפני כשנתיים כי התגבשה תשתית ראייתית נגד פיירברג לביצוע עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים • אולם לאחר הליך השימוע החלה התלבטות קשה בפרקליטות באשר לגורל התיק, לאור מה שרואים שם כקשיים ראייתיים משמעותיים להוכחת החשדות נגד ראשת העיר

ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג / צילום: שלומי יוסף
ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג / צילום: שלומי יוסף

אחד מתיקי השחיתות הוותיקים ביותר שמחכים כבר זמן רב להכרעה של פרקליטות המדינה הוא זה של ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג, שנחקרה בחשד לקבלת שוחד מקבלנים ובמרמה והפרת אמונים במסגרת חקירת פרשת השחיתות בעירייה.

לפי המידע שבידי "גלובס", בשבועות הקרובים צפוי פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, להודיע על הכרעתו בתיק. עוד לפי המידע שבידי "גלובס", מסתמן כי התיק נגד פיירברג ייסגר, וכי ניצן יודיע לה כי הוחלט לא להגיש נגדה כתב אישום.

חקירת פרשת השחיתות בעיריית נתניה הסתיימה לפני יותר משנתיים, במרץ 2017. המשטרה הודיעה אז כי לעמדתה התגבשה תשתית ראייתית נגד פיירברג לביצוע עבירות של שוחד ושל מרמה והפרת אמונים. אולם לאחר הליך השימוע, שבו יוצגה פיירברג על-ידי עו"ד נתי שמחוני, החלה התלבטות קשה בפרקליטות באשר לגורל התיק. זאת, לאור מה שרואים בפרקליטות כקשיים ראייתיים משמעותיים להוכחת החשדות נגד ראשת העיר. כך, למשל, החקירה לא ביססה בראיות את החשד, שלפיו פיירברג נהנתה מהטבות אסורות שקיבלה מיזמי נדל"ן, שהיא נכנסה לשותפויות עימם.

מערכת מפותלת ונסתרת

לפי החשד, פיירברג, בעלה ובנה קיבלו מקבלנים ומיזמים זכות לרכוש חלק בפרויקטים שונים בשותפות, בעלויות פחותות משמעותית. זכות זו הניבה לימים לראשת את הזכות לדירה במחיר מופחת - היינו הטבה של מאות אלפי שקלים. אולם הפרקליטים שעוסקים בתיק סבורים כי קשה יהיה להוכיח שפיירברג אכן תרמה מעט וקיבלה הרבה בתמורה. זאת, לאור המערכת ההסכמית המפותלת והנסתרת בחלקה, שהייתה בינה לבין אותם קבלנים.

בדצמבר 2013, כשנכנס לתפקידו, אמר פרקליט המדינה ניצן כי ‎‏"אם פרקליט מוצא שהראיות נגד חשוד מקימות סיכוי סביר להרשעה, חובתו להגיש כתב אישום ולנהל משפט ללא חשש וללא משוא-פנים, ויהיה החשוד בכיר, עשיר או בעל כוח כאשר יהיה". אולם ניצן יודע שלקבל החלטה לסגור תיק נגד חשודה בכירה כפיירברג, זו החלטה קשה לא פחות. לפעמים יותר קל לגלגל תפוח אדמה לוהט שכזה אל פתחו של בית המשפט ולחסוך לעצמו את הביקורת הציבורית. כאמור, ממש בקרוב צפוי ניצן להודיע כי החליט לסגור את התיק.

נזכיר כי עם סיום חקירת פרשת השחיתות בעיריית נתניה ב-21 במרץ 2017 הודיעה המשטרה על גיבוש תשתית ראייתית לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים על-ידי מרים פיירברג. בנוסף הודיעה המשטרה כי התגבשה תשתית ראייתית לעבירות שוחד שנעשו על-ידי עו"ד אברהם גוגיג, על-ידי קבלנים ועסקני נדל"ן. 

נבחרה ברוב גדול

המשטרה הגיעה למסקנה כי המשמעות של מתן אפשרות לרכישת הזכויות בשלב היזמי, בטרם שינתה הקרקע את ייעודה למגורים, ואשר לא הייתה פתוחה בפני הציבור הרחב, אלא ניתנה לראשת העיר בכובעה כראשת העיר, טמנה בחובה השבחת הנכס וערכו הכלכלי בעתיד, מה שמעיד על הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

במשטרה סברו כי שינוי הייעוד של הקרקעות המדוברות, על-ידי הגופים העירוניים האמונים על כך, הכפופים וסרים למרותה של ראשת העיר, מעידים על תשתית לפעילות מבוססת שוחד, באופן שבו בתמורה להעמדת הזכות לרכישת חלק בקרקע/דירה לראשת העיר - ולשאר החשודים - היא פעלה לקידום הליכי התכנון והבנייה של הפרויקטים השונים בעירייה ובחברה לפיתוח ולתשתיות (חל"ת), שעליה היא ממונה במסגרת תפקידה. ואולם כאמור, בפרקליטות רואים את הדברים אחרת. 

למרות החקירה נגדה, פיירברג נבחרה ברוב גדול לכהונה נוספת בראשות העיר נתניה בבחירות האחרונות שנערכו באוקטובר 2018.