כך הפכה פוקסקון הטייוואנית עיירה קטנה בוויסקונסין על פיה, ואז חזרה בה

יצרנית הרכיבים לאייפון קיבלה תמריצים נדיבים להקמת מפעל, אך התוכניות לא התממשו, והמקום ותושביו מלקקים את הפצעים

יו“ר פוקסקון, הנשיא טראמפ ומושל וויסקונסין בהנחת אבן-הפינה למפעל / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
יו“ר פוקסקון, הנשיא טראמפ ומושל וויסקונסין בהנחת אבן-הפינה למפעל / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

10 קילומטרים ממערב לאגם מישיגן, במאונט פלזנט, וויסקונסין, מצוי אתר בנייה בגודל של חצי סנטרל פארק שבמנהטן, להקמת מפעל צגי ה-LCD של חברת פוקסקון הטייוואנית בהשקעה של 10 מיליארד דולר.

קבלני משנה כבר העבירו בולדוזרים על 75 בתים בעיירה, ופינו אלפי דונם של אדמות חקלאיות. צוותים נוספים מרחיבים את הכביש הבין-מדינתי 94 ממילווקי לאילינוי, כדי לאפשר גישה לאלפי עובדים ומשאיות אוטונומיות. הרשויות המקומיות בכפרים ובמחוזות כבר לוו כ-350 מיליון דולר עד כה כדי לקנות אדמות ולבצע שיפורי תשתית, כמו צינורות ביוב ותעלות מים למניעת הצפות.

רק דבר אחד חסר כאן: פוקסקון עצמה.

נכון ל-31 בדצמבר 2018 הוציאה פוקסקון, שהתפרסמה כספקית הגדולה של אפל, מקופתה רק 99 מיליון דולר, 1% מההתחייבות המוצהרת שלה, לפי הרשומות האחרונות של וויסקונסין. החברה צפתה שהמפעל יעסיק 2,080 עובדים בסוף 2019, אך נכון לסוף השנה שעברה האתר העסיק פחות מ-200 עובדים.

האפקט שיש לכך על העיירה הוא מוחשי: דירוג החובות שלה ירד, הפוליטיקה המקומית הפכה ללוהטת, ושכנים החלו להסתכסך על רקע תפיסות הקרקע.

פוקסקון אומרת רשמית שהיא עומדת מאחורי ההתחייבות המקורית שלה ליצירת מקומות עבודה. עוד נמסר שהחברה העניקה בחודשים האחרונים חוזים בשווי 34 מיליון דולר לבניית תחנות חשמל וכבישים.

קהילות ברחבי ארה"ב מתמודדות על הענקת תמריצים לפרויקטים כאלו של הקמת אתרי ייצור או מחסנים, אבל כמה פרויקטים גדולים קרסו לאחרונה. אמזון ביטלה קבלה של חבילת תמריצים בהיקף 2.5 מיליארד דולר מהעיר ניו יורק להקמת מטה שני בעיר. ג'נרל אלקטריק החזירה 87 מיליון דולר לרשויות בבוסטון, אחרי שהיא צמצמה משמעותית את הקמת המטה שלה בעיר זו.

הפרויקט של פוקסקון הוא מהגדולים בארה"ב שמתבצע בעסקת תמריצים מכספי ציבור ומוצע לחברה זרה. מדובר על חבילה של יותר מ-4 מיליארד דולר בהקלות מס ובהשקעות של המדינה ושל הרשויות המקומיות.

27,000 תושבי העיירה נשארו ספקנים בנוגע לסיכוי שהפרויקט יושלם בקנה-המידה שהובטח. הספקות הללו גברו כאשר גו אמר החודש שהוא מוותר על הניהול יומיומי של החברה שהקים, כדי להתמודד על נשיאות טייוואן.

ב-23 באפריל, לפני שבוע, אמר מושל וויסקונסין, שפוקסקון הודיעה לו שהיא תבקש לשנות את החוזה שלה עם המדינה. באותו יום הודיעה החברה לעיתונות שהיא מעוניינת לבדוק "תחומים של גמישות במסגרת ההסכם הקיים", למרות שהיא נשארה מחויבת להעסקה של 13,000 מתושבי וויסקונסין.

לפי פקידים מקומיים, החברה עדיין משקיעה באופן פעיל. היא הקימה בניינים רב-שימושיים במקום, ומשתמשת בבניין נוסף כמרכז קורסים והכשרה.

הצעה נשיאותית

האודיסיאה של פוקסקון במאונט פלזנט החלה בהצעה נשיאותית. טראמפ ריחף במסוק מעל וויסקונסין בתחילת 2017, אחרי שנשא נאום בסגנון "נבנה את אמריקה, נעסיק אמריקאים" במפעל כלי עבודה מקומי. הוא הביט באתר ייצור נטוש במחוז ראסין שבדרום מערב המדינה. הוא שמע שיו"ר פוקסקון מתכנן להרחיב את פעילות החברה שלו, וכשהם נפגשו כעבור זמן מה, הוא הציע לו לבדוק את המקום, הצעה שאומצה על ידי מושל המדינה דאז, סקוט ווקר.

מחוז ראסין היה בעבר מן העשירים בוויסקונסין, והומצאו בו מוצרים ושירותים כמו פינוי אשפה מתקדם וחלב מאלט. המחוז הזה איבד מקומות עבודה עם שקיעת המגזר היצרני. העיירה ראסין סובלת משיעור אבטלה גבוה במיוחד.

פוקסקון הציעה להמציא מחדש את האזור כ"פארק המדע והטכנולוגיה של עמק וויסקונסין", שיהיה התשובה המקומית לעמק הסיליקון בקליפורניה.

הרשויות המקומיות והמדינה וכן ארגונים לפיתוח כלכלי גיבשו עסקה מורכבת שבה הציעה המדינה 2.85 מיליארד דולר בזיכויי מס, שישולמו באופן מצטבר אם פוקסקון תעמוד ביעדי גיוס כוח עבודה והשקעה. מאונט פלזנט הסכימה לקחת הלוואה כדי לקנות את הקרקעות לפרויקט בתוך שנה, ולעמוד בלוחות זמנים אגרסיביים לניקוי השטח ולהכנת התשתיות הנחוצות.

ביולי 2017 הודיעו טראמפ וגו שפוקסקון בחרה בוויסקונסין כאתר המפעל החדש שלה, ובאותה שנה חתמו הרשויות השונות על חוזי התמריצים ויעדי התעסוקה וההשקעה.

הכפר קנה מאות נכסים, גם תוך איומים בהפקעתם. הוא סיכם על עסקאות עם רשויות מחוז ראסין, רשות המים וחברת החשמל המקומית להבאת התשתיות לאתר המפעל. הגוף המחוקק של וויסקונסין הסכים לעקוף כמה דרישות תכנון, למשל בנושא הטמנת פסולת ללא סקר סביבתי נדרש. המדינה קיבלה מענק פדרלי של 160 מיליון דולר להרחבת הכביש הבין-מדינתי 94, עשרות שנים לפני התכנון המקורי.

לפי דובר מאונט פלזנט, הכפר השלים את העבודות הציבוריות במועדים שנקבעו לכך או לפניהם.

קרע בין שכנים

רוב השכנים חתמו על העסקאות ופינו את בתיהם. ההחלטות גרמו לקרע בין חברים, שכנים ובני זוג.

סוכנות הדירוג מודי'ס הפחיתה את דירוג האשראי של מאונט פלזנט באוגוסט האחרון, בגלל חובותיו של הכפר לפרויקט. בינואר מסרה הסוכנות שגיוס העובדים המינימלי של פוקסקון הוא איתות שלילי לכפר, וציינה שהחברה "ממשיכה לשנות את היקף הפרויקט שלה".

לשכת המסחר במילווקי מסרה שבחוזה עם פוקסקון יש סעיף שהוא למעשה ביטוח. פוקסקון התחייבה לשלם מסים מ-2023 על ערך נכסים של לפחות 1.4 מיליארד דולר, בין שהם נבנו או לא. לכן היא אמורה לשלם 31 מיליון דולר בשנה, או 886 מיליון דולר עד 2047, בערך הסכום שהכפר התחייב להשקיע.