ועד העובדים הגיש תביעת דיבה בסך מיליון שקל נגד רכבת ישראל

כתב התביעה מתייחס לאירועי ה-12 באפריל במסגרתם הושבתה תנועת הרכבות בארץ • בוועד העובדים טוענים כי הפרסומים על מעורבות הוועד בהשבתה הם שקריים, "במטרה להסיט את הדיון מהכשלים ומהמחדלים של הנהלת הרכבת" • הנהלת הרכבת בתגובה: "תביעת-סרק"

גילה אדרעי, יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל / צילום: אוריה תדמור
גילה אדרעי, יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל / צילום: אוריה תדמור

בוועד עובדי רכבת ישראל שומרים על "שקט תעשייתי", אבל המתיחות והעוינות מול ההנהלה ממשיכות לגאות. אתמול (ג') בערב הגיש ועד עובדי הרכבת, באמצעות עו"ד סיגל פעיל, תביעת דיבה (פרסום לשון הרע) בסך מיליון שקל נגד הרכבת, המנכ"ל בפועל אורי שריר וסמנכ"ל הנוסעים בועז הירש.

העילה היא ההשבתה ביום שישי, 12 באפריל, אותה מייחסים בהנהלה לוועד, ובוועד - להנהלה. לטענת הוועד, ההנהלה פרסמה "דברי-בלע ופרסומים שקריים בעלי תוכן מסית ופוגעני במכוון וביודעין, כאילו ועד העובדים הוא האחראי לעצירת תנועת הרכבות ביום שישי 12.4.2019, באמתלה שקרית וזדונית שהוביל היתחלות של שמונה פקדים, דבר שלא היה ולא נברא, והכול מתוך מטרה ברורה, שלא לומר מוצהרת, לגנות את ועד העובדים ואת העומדים בראשו ולפגוע בתדמיתם ובשמם הטוב, בכוונה ממשית לבזות אותם בקרב הציבור הרחב ולהאשימם במסכת שקרים ובדיות".

לפי הוועד, מטרת הפרסומים הייתה "להסיט את הדיון מהכשלים ומהמחדלים הניהוליים של הנהלת הרכבת, כפי שעלו באופן חמור וברור בדוח מבקר המדינה, ומכשליה הניהוליים היומיומיים". 

נזכיר כי ב-12 באפריל עצרה תנועת הרכבות בכל רחבי הארץ למשך כשעתיים, אחרי שלמשמרת במרכז הבקרה הארצי (משוא"ה) לא התייצבו מספיק פקדים. ועד העובדים והנהלת הרכבת מציגים שני נרטיבים הפוכים לגבי הסיבות לאותה השבתה: בהנהלה טוענים כי הפקדים הודיעו על "מחלות מדומות", בהיקף שלא נראה בעבר, במטרה לפגוע בעבודת הרכבת. הם עשו זאת בהנחיית הוועד, ולא הותירו להנהלה ברירה אלא לעצור את תנועת הרכבת.

מנגד, בוועד טוענים כי הם אינם אחראים להיעדרות העובדים, אלא דווקא ניסו לפתור את המשבר ולמצוא עובדים למשמרת. לטענתם, ההשבתה היזומה הייתה מהלך של ההנהלה, שנועדה לטפול אשמה על הוועד ולהחליש את כוחו לקראת דיוני בית הדין לעבודה בבקשות שהגישה ההנהלה ולהפעיל לחץ פוליטי על ההסתדרות.

בדיקת "גלובס" העלתה כי למעשה, אם הייתה "היתחלות", היא הייתה יוזמה מקומית של עובדי המשוא"ה ולא של ועד העובדים. מספר העובדים המצומצם במשמרת לא איפשר את הפעלת הרכבות באותו בוקר, אך אפשר היה להפוך את המשבר לקטן יותר ולצמצם את הפגיעה בנוסעים, לולא המתיחות הקשה והיעדר התקשורת בין ההנהלה והוועד. ההנהלה החליטה שלא לפנות לוועד או להסתדרות, כדי שלא לאפשר להם דריסת רגל בניהול החברה ובפתרון משברים, בטח לא במשבר שהם מייחסים לוועד. הוועד, מצד שני, לא יצא נגד מחלות מדומות של עובדים, ולכן עובדי המשוא"ה אולי הרגישו שיש להם גיבוי.

בעקבות ההשבתה החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להקים צוות לבחינת הגבלת זכות השביתה בשירותים חיוניים, ושר התחבורה ישראל כ"ץ איים כי יפעל להדחת יו"ר ועד עובדי הרכבת,גילה אדרעי. השבוע אף התקיימה הפגנה נגד המחיר שמשלמים הנוסעים על סכסוכי העבודה ברכבת, עם קריאה ליישום חוק בוררות חובה בשירותים ציבוריים. ח"כ שרן השכל מהליכוד נאמה בהפגנה.

ההסתדרות הקימה צוות לבדיקת אירועי אותו בוקר, בראשות השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, שגובה עדויות מעובדים ולא זוכה לשיתוף-פעולה מהנהלת הרכבת, שלא רוצה ליצור מצב שבו ארגון עובדים בוחן את התנהלותה.

כתב התביעה שהגיש הוועד מתייחס גם לפרסום תמונתה של אדרעי במשוא"ה באותו יום שישי. לפי כתב התביעה, "תיעודה ופרסום תמונתה באמצעי התקשורת, ללא ידיעתה וללא הסכמתה, נועדה בראש ובראשונה ליצור מצג שקרי לציבור כאילו אדרעי נתפסה 'בשעת פעולה' במקום האירוע, זאת למרות שיו"ר ההסתדרות ויו"ר איגוד עובדי התחבורה הודיעו מיידית למנכ"ל אורי שריר כי אדרעי התייצבה במקום ופועלת לשינוי החלטת הנתבעים אשר נוצרה על-ידם, לעצור את תנועת הרכבות. אלא שבמטרה לפגוע בתובעים ובמיוחד באדרעי, הציגו הנתבעים את אדרעי כאילו נכחה במקום עוד בשעה בה הודיעו על הפסקת תנועת הרכבות, וכאילו היה זה במטרה להורות לעובדים להיות 'חולים'".

הוועד דורש מהרכבת לפרסם התנצלות פומבית, לשלם מיליון שקל בתוספת שכר-טרחה לעורכי הדין וגם לפרסם את הקלטות שיחות הטלפון מהמשוא"ה מיום האירוע, שלדבריהם מוכיחות את צדקתם. 

עו"ד סיגל פעיל, המייצגת את ועד עובדי רכבת ישראל, מסרה: "אתמול הגשנו, בשם ועד העובדים והעומדים בראשו, תביעת דיבה בסך מיליון שקל נגד הנהלת רכבת ישראל ומנהלים ברכבת שהתבטאו התבטאויות שקר של ממש, מתוך כוונה וידיעה שמדובר בדברים שהם אינם אמת, וזאת כדי להטעות את הציבור לחשוב חשיבה שקרית ומכפישה נגד ועד עובדי הרכבת והעומדים בראשו. מדובר על האירוע שהיה ביום שישי 12.4 וימים לאחר מכן. אנחנו מצפים מבית הדין לעבודה שיגרום להנהלת הרכבת לתת את הדין על המעשים החמורים שהיא עשתה נגד עובדיה ונגד נציגות העובדים". 

הנהלת הרכבת: "תביעת-סרק" 

מהנהלת רכבת ישראל נמסר בתגובה לתביעת הדיבה: "מדובר בתביעת-סרק לצרכים תקשורתיים, ותכליתה לשרת את מאבקה של גילה אדרעי, לנוכח התחקיר המתבצע כעת על אירועי אותו יום, של השופט סטרשנוב.

"צר לנו כי בשבוע בו מחודש המשא-ומתן בוחרת אדרעי להמשיך ולהתכחש לפגיעה החמורה שגרמה לציבור הנוסעים, באמצעות שלל תופעות בלתי חוקיות ואלימות, לרבות עצירת רכבות פראית ואלימה תוך שימוש ברשת החירום, בידי סגן יו"ר הוועד, ליאב אליהו, החתום על התביעה.

"ההתנצלות היחידה של הנהלת הרכבת היא כלפי הנוסעים, אשר נפגעו באופן חמור בשבועות האחרונים כתוצאה ממעשי ראשי הוועד, אשר הגיעו לשיאם עם הפגיעה בפיקוד הרכבת, לאחר היתחלות בלתי חוקית של עובדים.

"אנו קוראים לגילה אדרעי וסגניה להמשיך ולשמור על השקט התעשייתי, כפי שהורה להם בית הדין לעבודה, ולהגיע לשולחן המשא-ומתן בתום-לב".