המוסדיים מתערבים במאבק בקבוצת איילון? הלמן אלדובי מבקש פירוט על ההתפתחויות והפגיעה בחברה

בית ההשקעות, המשקיע בקבוצה, שיגר מכתב לחברי דירקטוריון איילון ולהנהלת הקבוצה, ובו דרישה שאיילון תיתן גילוי ל"פעולות שלדעת הדירקטוריון היוו מקור ללחצים ואיומים לא לגיטימיים ובלתי חוקיים לכאורה מצד בעל השליטה"

לוי רחמני / צילום: איל יצהר
לוי רחמני / צילום: איל יצהר

חודשים לאחר שצמרת קבוצת הביטוח איילון נקלעה למאבק שליטה דה-פקטו בין המייסד ובעל מניות השליטה לוי רחמני לבין דירקטוריון הקבוצה, בהובלת היו"ר שלמה גרופמן - שרחמני עצמו מינה ושעכשיו הוא מבקש להדיחו, נשמע עתה לראשונה קולו של גוף מוסדי חיצוני שמחזיק במניות הקבוצה כמשקיע פיננסי.

מוקדם יותר השבוע שלח הלמן אלדובי גמל ופנסיה מכתב חריג לחברי דירקטוריון איילון ולהנהלת הקבוצה, ושאליו מכותב גם הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת, ושבו הוא דורש שהחברה תיתן גילוי ל"פעולות שלדעת הדירקטוריון היוו מקור ללחצים ואיומים לא לגיטמיים ובלתי חוקיים לכאורה מצד בעל השליטה", ומדוע לדעת הדירקטוריון "החלפת הדירקטורים בדירקטורים המוצעים עלולה להוות פגיעה בעסקי החברה בעת הזו".

כמו כן, הלמן אלדובי מעלים חשש לגבי השפעות המאבק באיילון אחזקות הציבורית לגבי פעילות איילון ביטוח ומבקשים לקבל פירוט אודות "ההשפעה של האירועים על חברת איילון ביטוח". נוסף על כך מבקשים אנשי הלמן אלדובי, שמנהלים את כספי הגמל והפנסיה של לקוחותיהם והינם משקיעים פיננסיים באיילון, לדעת האם נעשתה פנייה לפיקוח על הביטוח ו"מה בכוונת איילון לבצע על מנת להימנע מפגיעה בעסקי החברה, אם אכן חשש כזה הינו ממשי".

על פי הדיווח של איילון, דירקטוריון איילון ידון במכתב בימים הקרובים, כשעליו גם לקבוע מועד לאסיפה הכללית שהוא נאות לזמן בהתאם לדרישת בעל השליטה רחמני. בין לבין הדירקטוריון ממתין לחוות דעת של שני יועצים חיצוניים ששכר, על מנת לגבש כיצד להגיב למהלך שמוביל רחמני, להחלפת היו"ר והדירקטורית עו"ד דינה האן באסיפה הכללית הקרובה.

בכל אופן, אנשי הלמן אלדובי מביעים במכתבם, בין היתר, "שביעות רצון מהשיפור המתמשך בעסקי חברת הביטוח איילון, כפי שבא לידי ביטוי בתוצאותיה הכספיות של החברה" כשהם מוסיפים כי הם מבקשים "לתמוך בדירקטוריון בכל צעד אשר מטרתו מיגור התנהלות שאינה לגיטימית, ככל שקיימת". עוד הם אומרים כי "קראנו בחששות כבדים את הדיווח שפרסמה איילון (שבמסגרתו דיווחה החברה כי נענתה לדרישת רחמני לכנס אסיפה כללית, שבה צפוי בעל השליטה להחליף את היו"ר גרופמן באהרון פוגל, ר"ש)", ומדיווחים אחרים, ושמהם "עולה כי חברי הדירקטוריון 'נתונים ללחצים ואיומים לא לגיטימיים ובלתי חוקיים מצד בעלי השליטה'", תוך שחברי הדירקטוריון באיילון חוששים כי "החלפת דירקטורים בחברה (לרבות היו"ר) בעת הזו מהווה פגיעה בחברה".

כאמור, דירקטוריון איילון פנה לאחרונה לשני מומחים - פרופ' גדעון פרחומובסקי מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית ירושלים ובביה"ס למשפטים באוניברסיטת פנסילבניה וד"ר אסף אקשטיין מהקריה האקדמית אונו - בבקשה לחוות דעתם בהתייחס לשאלות המשפטיות המתעוררות מהסיטואציה שנוצרה. השניים טרם מסרו את חוות הדעת הנפרדות שלהם.

בשנים האחרונות השתנתה לחלוטין צמרת קבוצת איילון . כיום לרחמני אין כל תפקיד בחברת הביטוח שבבעלותו, שבראשה עומדים המנכ"ל אריק יוגב והיו"ר מוקי אברמוביץ, כשבסוף 2018 נעשה צעד משמעותי אף יותר כשלאחר יותר מארבעה עשורים בתפקיד מנכ"ל הקבוצה האם הודיע רחמני על פרישה, כנראה בעקבות יוזמה של רשות שוק ההון.