אלשטיין מוכר 10% מכלל ביטוח למורי ארקין וליקיר גבאי; ביהמ"ש דחה עתירת מחזיקי האג"ח

בסופו של המהלך יחזיקו כל אחד משני הרוכשים 4.99% מכלל ביטוח • המכירה נעשתה לפי מחיר של 47.7 שקל למניה, ששיקף דיסקאונט על מחיר המניה הבוקר • כלל ביטוח מזנקת בכ-7% בבורסת ת"א

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

בית המשפט דחה הערב את בקשת מחזיקי אגרות החוב מסדרה ט' של חברת אי.די.בי פתוח לעצור את יישום מתווה מכירת מניות כלל ביטוח בידי אי.די.בי בהתאם להוראות הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת. בכך מתאפשר קיום עסקת מכירת כ-10% ממניות כלל ביטוח על ידי קבוצת אי.די.בי שבשליטת אדוארדו אלשטיין, בשני חלקים שווים למורי ארקין וליקיר גבאי, בכ-270-300 מיליון שקל בסך הכל. המכירה נעשתה לפי מחיר 47.7 שקל למניה, ושיקפה דיסקאונט של כ-6% על מחיר המניה בבוקר.

על פי הערכות בשוק המהלך אושר על ידי הרגולטור האחראי עוד קודם לביצועו, ובסופה יחזיקו כל אחד משני הרוכשים 4.99% מכלל ביטוח. בנוסף, אי.די.בי פירטה כי בנוסף ניתנה לאחד מהרוכשים אופציה לרכישה של כ-3% מהונה המונפק, וזאת למשך תקופה של 120 ימים, בכפוף לקבלת היתר החזקה, ובמחיר של 50 שקל למניה. על פי הערכות האופציה הזו ניתנה לארקין.

עוד על פי הדיווח של אי.די.בי לבורסה, אי.די.בי העניקה אופציות למכירה עתידית לרוכש שלישי שירכוש עוד כ-5% מהמניות, שאינו ידוע לפי שעה. ההסכמים כוללים בין היתר התחייבות של הרוכשים והרוכש המשותף שלא למכור את המניות הנרכשות למשך תקופות שהוסכמו.

מניית כלל ביטוח הגיבה בעליות חדות לפרסומים בנושא, ובשעות הצהריים זינקה בכ-10% במחזור מסחר גדול מהרגיל. העליות היום קיזזו את עיקר התשואה השלילית שהיא הציגה בשנה האחרונה (סביבות כ-1%-2%), וצמצמו את הפער מרמת השיא השנתית שרשמה במהלך חודש אוקטובר 2018 לכ-23%. בפרספקטיבה נרחבת קצת יותר, מניית כלל מציגה ירידה דומה (כ-20%) חמש שנים אחורה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-3.1 מיליארד שקל.

המכירה שסוכמה כוללת את מכירת 5% ממניות כלל ביטוח, שאמורות להימכר עד ה-4 במאי על ידי הנאמן למניות השליטה של אי.די.בי מטעם האוצר, משה טרי, כשיתר המניות שנמכרו, 4.5% ממניות כלל ביטוח, הן מניות שהיו נשוא עסקת סוופ (החלף) שאלשטיין כבר ביצע לפני כשנתיים מול בנק המזרחי טפחות ושהיו אמורות להימכר עד יום ראשון הקרוב, כתוצאה מכך שהממונה אסר על הארכת עסקאות הסוופ בענף הביטוח.

אף גוף להוציא אי.די.בי ובנק הפועלים, אינו רשאי כיום להחזיק ב-5% ומעלה ממניות כלל ביטוח. באי.די.בי פירטו היום כי הרוכשים אינם קשורים לקונצרן, וכל אחד מהם יחזיק ב-4.99% ממניות כלל ביטוח.

מחזיקי האג"ח הגישו בימים האחרונים, באמצעות הרמטיק נאמנויות ועו"ד גיא גיסין, עתירה שבה הם טוענים כי המשך מכירת מניות כלל ביטוח יפגע ביכולת הפירעון של חובות אי.די.בי כלפיהם. העתירה המנהלית הדחופה הוגשה לביהמ"ש לעניינים מנהליים בירושלים כנגד הממונה ד"ר ברקת, ובה ביקש נאמן האג"ח כי ביהמ"ש יורה לממונה להשהות את המכירה הכפויה של מניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי, עד למועד שבו תוכרע בקשתו בעל השליטה באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין להיתר שליטה בכלל ביטוח.

על פי הודעת אי.די.בי לבורסה, נכון למועד הדיווח היא מחזיקה ב-25.3% ממניות כלל ביטוח (מהם כ-20.3% באמצעות הנאמן), כאשר ההשקעה בכלל עסקי ביטוח "כוללת, בנוסף להחזקה האמורה, גם השקעה באמצעות עסקאות החלף ביחס למניות כלל עסקי ביטוח בשיעור של כ-28.9%".