מה עובר על קסטרו? דיווח: עובדים מבולבלים ותוצאות חלשות

כך הובא ב-3 עדויות של עובדים לשעבר, שתיים מתוכן אנונימיות, בכתבתה של מיכל רבינוביץ' ששודרה אמש בכאן 11: "אתה מקבל סחורה, אנשים לא מנסים להיכנס ולקנות. אם בשנה שעברה החנות הרוויחה 30 אלף שקל, אז היום מצפים ממך שתכניס 30 אלף. בפועל זה לא קורה" • קסטרו: "המותג נמצא בתקופת התחדשות"

"אתה מקבל סחורה, אנשים לא מנסים להיכנס ולקנות. אם בשנה שעברה החנות הרוויחה 30 אלף שקל, אז היום מצפים ממך שתכניס 30 אלף שקל. בפועל זה לא קורה", אלה הדברים שאומר עובד לשעבר של קסטרו בכתבתה של מיכל רבינוביץ' ששודרה אמש בחדשות השבת בכאן 11 ועסקה במצבה של רשת האופנה הציבורית קסטרו .

בכתבה מובאת עדות של עובד נוסף, סהר דהן, שלפי הכתבה הוא מעצב חלונות ראווה לשעבר בקסטרו, שסיפר: "אני יכול להגיע לחנות בתשע ולסיים את העבודה שלי באחת-שתיים, והעובדות לא יעשו כלום חוץ מלפתוח סחורה. אולי ייכנס לקוח אחד, יחליף משהו, יזדכה. היעדים של השנה הקודמת והיעדים של השנה הנוכחית, יש הפרשים. יש פערים".

בעדות מוקלטת, עובד נוסף לשעבר שאינו מזוהה בשמו מתאר: "בתקופה האחרונה היה שם נורא, ממש זוועה. התחילו לפטר אנשים בצורה מטורפת, החליטו לשנות לנו את תנאי העבודה. היית צריך לעשות 3 סניפים ביום, כל סניף בקצה אחר של הארץ. אז אמרו 'אם אתם לא עושים את זה, אנשים יפוטרו'. איומים".

העדויות הללו מצטרפות לתמונה שמשתקפת מהדוחות השנתיים ל-2018 שפרסמה קבוצת קסטרו במרץ האחרון, שמציגים ירידה של 7.7% במכירות בחנויות הזהות במגזר ההלבשה; ולשינויים שביצעה הקבוצה בשדרת ההנהלה בתקופה האחרונה, כולל מינויים לתפקידים חדשים בתחום השיווק והדיגיטל. 

נציין כי העדויות בכתבה מתייחסות לפעילותה של רשת קסטרו באופן ספציפי, ולא לקבוצה כולה. כמו כן, לא צוין בכתבה מתי כל אחד מהעובדים שמצוטטים בה, בין אם בשם מלא ובין אם לאו, סיימו את תקופת העסקתם בחברה. בנוגע לעובד שמרואיין בשמו המלא, גורמים המקורבים לחברה אומרים היום (א') ל"גלובס" כי מדובר בעובד שסיים את העסקתו לפני כ-8 חודשים. בנוסף, נציין כי מדוחות הקבוצה עולה כי מספר של העובדים בקבוצה הציבורית דווקא עלה בין 2018 ל-2017, התקופה אליה מתייחס ככל הנראה אותו עובד.

בקבוצה לא מכחישים את הטענות ומסרו בתגובה לכתבה כי "קסטרו הוא המותג הגדול והמוביל בישראל. הוא בתקופת התחדשות הכוללת השקעה גדולה בפתיחת חנויות גדולות ובהרחבה השדרה הניהולית והעיצובית במטרה להמשיך ולהוביל את האופנה בישראל".

את 2018 סיימה קבוצת קסטרו עם הפסד של 59 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-48 מיליון שקל שהציגה בכל אחת מהשנתיים שקדמו לה (2017-2016).

בפעילות מגזר ההלבשה, הרווח התפעולי השנתי צנח ב-66% ל-19 מיליון שקל, תוך שחיקה ניכרת בשיעורו מהמכירות. הרווח התפעולי הרבעוני מפעילות ההלבשה ירד ב-33% ל-14 מיליון שקל, ובדומה למגמה השנתית, גם בסיכום רבעוני רשם ירידה משמעותית בשיעורו מהמכירות.

את המגמה השלילית בפעילות ההלבשה ייחסה קסטרו לירידה במכירות החנויות הזהות ולירידה ברווחיות הגולמית, שנפגעה בעיקר מהפחתות ערך מלאי, וכאמור מהנתונים שהיא מציגה עולה כי הפדיון במכירות בחנויות זהות שלה ירד ב-7.7% - פער גדול מול יתר השוק, שרשם "רק" ירידה של 1.7%.

על רקע פרסום הדוחות במרץ האחרון, רון רוטר, סמנכ"ל הכספים של קסטרו, אמר אז בשיחה עם "גלובס" כי "זו הייתה תקופה מאתגרת בשוק. אנחנו נמצאים במגמה של שחיקה בחנויות הזהות בתחום ההלבשה, תחום שהוא מורכב גם בשל האתגר שכלל השוק חווה וגם בשל האתגר שאנחנו מתמודדים איתו. תחום הקמעונאות לא נמצא בתקופה של פריחה, ותחום האופנה נמצא בחלק שסובל יותר מהירידות. אני מאמין שנחזור בענף ההלבשה לרווחיות יותר טובה".

עוד פירט רוטר כי בכוונת הקבוצה להמשיך במגמה של "ירידה במספר החנויות במרכזים חלשים, ולצד זה גידול של 5,000 מ"ר בשטחי מסחר בקניונים מובילים", לטובת הגדלת החנויות ועיצובן המחודש.

עם זאת, רוטר שידר אופטימיות. לדבריו, "זה מהלך מוצלח שהוא בראשיתו ולא הספיק עדיין להסיט את כל הספינה. מי שבא ורואה את החנויות החדשות של קסטרו, רואה שינוי גדול. כשמסתכלים על החנויות בנפרד, רואים שזו הצלחה גבוהה בתרומה לרווח ובמכירות".

בסך-הכול, בסוף 2018 הפעילה קסטרו 455 חנויות, 251 מהן בתחום ההלבשה ו-204 בתחום אביזרי האופנה (חלק קטן מהן בחו"ל), וזאת אחרי שבמהלך השנה סגרה 22 חנויות ופתחה 14 חדשות, ובסיום השנה העסיקה יותר מ-5,400 עובדים.