הקסדה הטיפולית של נובוקיור מחיפה כבר שווה 4.6 מיליארד דולר בנאסד"ק

מניית החברה, שפיתחה מכשיר לטיפול בסרטן באמצעות גירוי חשמלי, עלתה ביום שישי בכ-10% • הכנסות נובוקיור ברבעון הראשון של 2019 עמדו על 73 מיליון דולר - גידול של 41% לעומת הרבעון המקביל ושל 5% לעומת הרבעון הקודם

ראשי נובוקיור עם המנכל אסף דנציגר  /צילום:נאסדק
ראשי נובוקיור עם המנכל אסף דנציגר /צילום:נאסדק

חברת נובוקיור מחיפה, שפיתחה מכשיר לטיפול בסרטן באמצעות גירוי חשמלי, פרסמה ביום חמישי את הדוחות הכספיים שלה לרבעון הראשון של 2019. הנתונים מעידים על המשך צמיחה בהכנסות החברה, שכבר הגיעה לשווי של 4.6 מיליארד דולר בעקבות עלייה של כ-10% במנייתה ביום שישי האחרון. שווי זה הופך את נובוקיור לאחת מחברות הביומד הישראליות בעלות השווי הגבוה ביותר אי פעם בנאסד"ק.

הכנסות החברה עמדו על 73 מיליון דולר ברבעון, גידול של 41% לעומת הרבעון המקביל ושל 5% לעומת הרבעון הרביעי של 2018. שיעור הרווח הגולמי היה 73%, וההוצאה הגבוהה של החברה היא עבור הניסויים הקליניים שלה. על רקע זה רשמה החברה הפסד תפעולי של 6.1 מיליון דולר והפסד נקי של 12.2 מיליון דולר. בקופת המזומנים יש לה 256.6 מיליון דולר, בין היתר הודות לגיוס חוב של 150 מיליון דולר בפברואר 2018.

ההכנסות נובעות ברובן מן המוצר המוביל של החברה שכבר מאושר לשיווק, מערכת שהיא קסדת גירוי חשמלי לטיפול בסרטן המוח. האותות החשמליים שמופנים כלפי הגידול, מונעים את התחלקות התאים ומאטים את התקדמות המחלה. כיום המוצר משווק לחולים בסרטן מוח מסוג גליובלסטומה, שחלופות הטיפול בו מוגבלות ביותר. המוצר מאושר לטיפול בגליובלסטומה גם לאחר כישלון טיפול קיים וגם כטיפול קו ראשון. החברה ממתינה לאישור שיפוי ביטוחי מהמבטח הממשלתי בארה"ב, מדיקר, לשימוש במוצר כטיפול כקו ראשון והחלטה חיובית יכולה להוביל לקפיצה במכירותיה.

תיאור המכשיר של נובוקיור מזכיר מכשיר ישראלי נוסף בתחום גירוי המוח - הקסדה של חברת בריינסוויי, אך מבחינת מנגנוני הפעולה שתי החברות הן שונות. המוצר של נובוקיור מפעיל שדות חשמליים בטיפול רציף, כדי להפריע להתחלקות תאים, והוא אמנם החל את דרכו מתחום המוח אולם הוא מיעוד גם לטיפול באזורים אחרים בגוף. המוצר של בריינסוויי מפעיל שדות מגנטיים אשר מתערבים באותות שעוברים בין תאי עצב, לטיפול במחלות פסיכיאטריות. שתי החברות שונות מאוד גם מבחינת ההישגים שלהן - בריינסוויי נסחרת לפי שווי של 121 מיליון דולר ואילו השווי של נובוקיור גבוה פי 38. בריינסווי רשמה ב-2018 הכנסות של 16 מיליון דולר, נובוקיור - פי 15.

אולם במובן אחד יש דמיון בין החברות. שתיהן נכנסו לעולם שנשלט על ידי חברות תרופות, ומתחרות בו עם מכשור רפואי. לכן שתי החברות נתקלות באותו אתגר ביצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם תאגידים גדולים. עבור שתי החברות, ייתכן שבסופו של דבר האתגר יהיה ברכה, כי הוא מחייב אותן להקים מערכי הפצה עצמאיים חזקים ולהתקיים בזכות עצמן.

לא מרפא, אך מאט את ההתקדמות

בשנים האחרונות עורכת נובוקיור ניסויים כדי לרשום את המוצר לסוגי סרטן נוספים. בימים אלה בוחן מנהל המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) את בקשת החברה לאישור הטיפול באמצעות המכשיר בסרטן ריאות מסוג malignant pleural mesothelioma, סרטן ריאות שנגרם משאיפת אסבסט. כמו כן החברה נמצאת בניסויים בטיפול בגרורות סרטניות במוח, בסרטן הלבלב ובסרטן השחלות.

המוצר אינו מרפא סרטן, אבל הוא מאט את התקדמותו. למשל, בסרטן הריאות, לאחר שנה של טיפול, 80% מן החולים בקבוצת הטיפול היו עדיין בחיים, לעומת רק 50% בקבוצת הביקורת. לאחרונה פורסם כי בסרטן המוח, מינונים גבוהים משפרים עוד יותר את ההישרדות, והחברה תבחן אפשרות של עליה במינון בכמה ניסויים שיערכו השנה.

מוצרי החברה נמכרים בעיקר בארה"ב ומעט באירופה וביפן. לאחרונה החלו מכירות בסין, באמצעות השותף Zai Labs. יש לציין כי בין הרבעון האחרון של 2018 לנוכחי חלה ירידה קלה במספר המרשמים שניתנו בארה"ב. לדברי החברה בשיחת הועידה בדו"חות, מדובר בתנודתיות צפויה.

באחרונה התייחס לנובוקיור המשקיע ג'ים קריימר, מהתוכנית "Mad Money" ברשת CNBC, ואמר: "למה אחת מחברות התרופות או המכשור הרפואי הגדולות לא קונה אותה כבר? יש להם טכנולוגיה מצויינת, והטכנולוגיה עובדת". ככל הנראה, הסיבה היא, בין השאר, כי המוצר נופל קצת בין הכיסאות, כמכשיר רפואי שמתחרה על שוק שלרוב מטופל בתרופות.

נובוקיור הוקמה על ידי פרופ' יורם פלטי מהטכניון ומנוהלת עוד מלפני תקופתה בנאסד"ק על ידי המנכ"ל אסף דנציגר והיו"ר וויליאם דויל. החברה עוררה עניין כבר בימיה הראשונים וקיבלה השקעות מחברות גדולות כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון ופייזר. מאז ההנפקה ב-2015, עלתה מניית החברה ב-160%.