הצלחה של 90%: הכירו את השדרוגים החדשים בכיפת ברזל שמאפשרים יכולת יירוט טובה יותר

במערכת הביטחון פועלים כדי להגדיל את דיוק מערכת ההגנה, לרבות מתן מענה לירי שמשוגר מהרצועה לטווחים קצרים • בצד הפלסטיני מאתגרים את המערכת באמצעות ירי מסיבי לאותו תא שטח בזמן קצר • לקח נוסף שנלמד מסבבים קודמים: להקדים את פריסת הסוללות

יירוטים של כיפת ברזל בדרום / צילום: רויטרס AMIR COHEN
יירוטים של כיפת ברזל בדרום / צילום: רויטרס AMIR COHEN

מאז שהחלה הלחימה בדרום, אתמול בשעות הבוקר ועד היום בשעות הצהריים, שוגרו לעבר ישראל יותר מ-600 רקטות. מערכת כיפת ברזל יירטה כ-200 מהן. מדוע הפער הגדול? רבות מהרקטות ששוגרו נחתו בשטחים פתוחים ולא גרמו לנפגעים או לנזק, ובמצב כזה כדי למנוע בזבוז המערכת כלל לא מופעלת.

הרקטות שיורטו באמצעות כיפת ברזל הן כאלה שהיו במסלול של פגיעה באזורים מיושבים או במתקנים אסטרטגיים. במסגרת ההגנה עליהם, לוחמי מערך ההגנה האווירית שיגרו לעברם טילים מיירטים.

גורמים ביטחוניים ציינו היום את שיעורי היירוט הגבוהים של הרקטות ששוגרו מעזה באמצעות כיפת ברזל. הגורמים העריכו כי לפחות עד שעות הבוקר היום, כ-90% מהרקטות שאיימו על אזורים מאוכלסים יורטו בהצלחה.

יכולות הירי של חמאס מהרצועה
 יכולות הירי של חמאס מהרצועה

במהלך השנה האחרונה הודיעה מינהלת חומה של משרד הביטחון כי השלימה, ביחד עם יצרנית מערכת כיפת ברזל - רפאל מערכות לחימה ואלתא מערכות, שמייצרת את המכ"מים המשמשים את המערכת - סדרה של ניסויים שבמרכזה נבחנו מספר שדרוגים שנעשו בה. מערכת הביטחון לא פירטה באילו שדרוגים מדובר, אך גורמים ביטחוניים העריכו כי היא הותאמה לאיומים עדכניים, כמו הצורך ליירט בטווחים מסוימים וכושר העמידה שלה עם סוגים חדשים של רקטות.

בסוף כל סבב לחימה בין ישראל לבין ארגוני הטרור בעזה, צוותים מקצועיים של רפאל ושל משרד הביטחון שוקדים על ניתוח דפוסי הירי מהרצועה תוך עמידה ביצועי מערכת כיפת ברזל. זאת, כשלעתים קרובות ניכר כי ארגוני הטרור בעזה מנסים לאתר את מערכת כיפת ברזל בניסיון לאתר בה פרצות שיאפשרו בכל זאת לפגוע במטרות מיושבות. אחת הדרכים שבאמצעותן ארגוני הטרור בעזה מנסים לגבור על המערכת היא ירי מסיבי ומדויק של רקטות רבות לתא שטח מסוים - ייתכן שבהנחה כי המיירטים בסוללה שאמונה על הגנת אותו אזור יתקשו לענות לכמות גדולה של איומים לאותו תא שטח בזמן קצר.

ניתן להעריך כי חלק מהשדרוגים שנעשו לכיפת ברזל איפשרו למערכת לספק במקרים מסוימים הגנה טובה יותר גם ליישובים שנמצאים בסמוך לגדר בעוטף עזה - שבסבבי לחימה קודמים היו חשופים לאש תופת של פצצות מרגמה, שאותן כיפת ברזל התקשתה ליירט בשל משך זמן המעוף הקצר שלהן.

בעוד המערכת שיפרה את ביצועיה בהגנה על ישובים מפני פצמ"רים, גם יכולותיה ליירט איומים מטווחים ארוכים יותר שופרו. כך, היא נפרסה גם באזור המרכז ובאתרים נוספים ברחבי הארץ לקראת הרחבת ירי הרקטות במצב של הסלמה נוספת בלחימה.

נוסף על השדרוגים שנעשים במערכות היירוט באופן שוטף ובהתבסס על הפקת לקחים מסבבי לחימה קודמים - צה"ל הקדים בשבוע שעבר את סוללות ההגנה במקומות רבים ברחבי הארץ. זאת על רקע המתיחות בעזה, והפוטנציאל לכניסה לעימות מהיר בדרום וזאת בזמן שישראל עומדת לפני ימים רגישים: באמצע השבוע יפתחו אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ואחריו יערכו חגיגות יום העצמאות. בתוך אלה, בתל אביב נמשכות ההכנות לקראת אירוח האירוויזיון בעוד כשבועיים - שמושך אליו תיירים רבים מכל רחבי העולם, אירוע שהג'יהאד האסלאמי כבר איים כי ישבש.