לאומי פרטנרס ימכור אורז וסוכר? מונה למצוא רוכש לסוגת

ענקית המזון הבריטית ED&F Man שמחזיקה בסוגת מבקשת לצאת מהפעילות שלה בישראל

ז'יל גמון, הבעלים של סוגת / צילום: איל יצהר
ז'יל גמון, הבעלים של סוגת / צילום: איל יצהר

האם יצרנית המזון סוגת בדרך למכירה? לפי הערכות, ענקית המזון הבריטית ED&F Man שמחזיקה בסוגת מבקשת לצאת מהפעילות שלה בישראל, ושכרה את שירותיה של לאומי פרטנרס למציאת רוכש עבורה.

סוגת בניהולו של ז'יל גמון היא אחת מיצרניות המזון הגדולות בישראל. היקף המכירות השנתי שלה לשוק הקמעונאי הסתכם ב-2018 ב-410 מיליון שקל - ירידה של 4.4% ביחס למכירותיה ב-2017, זאת בניגוד למגמת הצמיחה של 4% בשוק המזון, כך לפי נתוני סטורנקסט. סוגת נחלשה באותה שנה גם מבחינת נתח השוק שלה, כשרשמה ירידה של כ-8%, וכעת היא אוחזת ב-1.1% ממכירות שוק המזון והמשקאות בישראל. בנוסף לפעילות בשוק הקמעונאי, סוגת מייצרת גם עבור השוק המוסדי ותעשיית המזון.

לפני כשנתיים סוגת הודיעה כי תסגור את בית הזיקוק לסוכר בקריית גת, ובמקום לייצר סוכר בישראל, תעבור לייבא סוכר לבן מחו"ל. אז אמר מנכ"ל החברה כי ההחלטה נבעה משינויי מדיניות יצוא באירופה.

החברה, שהוקמה על-ידי דב פטישי, נמכרה למשפחת פדרמן, וב-1988 נרכשה על-ידי התאגיד הבריטי ED&F Man, אשר מוביל בתחומי הסחורות בעולם. הפעילות של החברה משמעותית לא רק בתחום האורז; בסוכר הלבן סוגת שולטת שליטה מלאה עם נתח שוק של כ-95%, בסוכר החום אוחזת סוגת בכ-75% מנתח השוק, ובקטניות יש לה 54% נתח שוק. לפני קרוב לשנה סוגת העלתה מחירים על מוצריה בשיעור של כ-30% על רקע עליית חומרי הגלם.

ED&F Man הוא קונצרן בריטי שפועל בכ-60 מדינות ומעסיק כ-7,000 עובדים. מחזור המכירות השנתי של התאגיד מסתכם בכ-10 מיליארד דולר. עיקר פעילותו מתמקדת בתחומי קפה, סוכר, קטניות ודגנים.