ביהמ"ש הוציא צו מניעה לקידום התוכניות לרכוש אוטובוסים ללא רכש גומלין

שופט בית משפט המחוזי בירושלים, אברהם רובין, נעתר לבקשת חברת הארגז והוציא צו מניעה זמני שאוסר על משרד התחבורה לקדם מכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית במספר אזורים ברחבי הארץ

אוטובוס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אוטובוס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

שופט בית משפט המחוזי בירושלים, אברהם רובין, נעתר לבקשת חברת הארגז והוציא צו מניעה זמני שאוסר על משרד התחבורה לקדם מכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית במספר אזורים ברחבי הארץ. העתירה הוגשה בעקבות החלטה שקיבלה בשבועות האחרונים ועדה משותפת למשרדי התחבורה והאוצר, שבחנה את ההיבטים הקשורים להחלת החובה על יצרניות אוטובוסים זרות לקיים בישראל רכש גומלין - במקרה שעסקאות האוטובוסים נתמכות בכסף ציבורי.

מדובר ברכש גומלין בהיקף של כ-30% מסך העסקאות, שהרשות לשיתוף-פעולה תעשייתי (רשפ"ת) שבמשרד הכלכלה והתעשייה מחייבת יצרניות זרות לקיים במשק. לרוב, היצרניות הזרות שמעורבות במכרזי התחבורה הציבורית מזמינות מחברות הארגז ומרכבים עבודות להרכבת אוטובוסים על שלדות שמיובאות מחו"ל. חברות אלה מעסיקות באזור קריית מלאכי ואור-עקיבא מאות עובדים.

הוועדה המשותפת קבעה כי דרישות רכש הגומלין יעלו את הצעות המחיר במכרזים, יפגעו בתחרות ואף ייקרו את תעריפי הנסיעה באוטובוסים לציבור הרחב. משרד הכלכלה חולק על גישה זו וסבור כי רכש הגומלין מהווה מנגנון שמגן על התעשייה המקומית, משמר ידע ותורם לצמיחת המשק.

בעקבות החלטת הוועדה, חברת הארגז עתרה בימים האחרונים לבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, וביקשה להוציא צו זמני שימנע מהמדינה לממש את ההחלטה.

הארגז טענה כי החלטת הוועדה, לבטל את התנאי שיצרניות זרות יקיימו בישראל רכש גומלין במסגרת מכרזי האוטובוסים, אינה חוקית ותסב פגיעה ממשית למשק הישראלי - ולה בפרט.

השופט נעתר לבקשה ואסר על קידום מכרזי האוטובוסים: "יש ממש בטענה שאם לא יינתן צו כמבוקש, יוגשו במכרזים השונים הצעות שאינן כוללות התחייבות לרכש גומלין, ומשמעות הדבר היא פגיעה ניכרת בעותרת", כתב השופט רובין בהחלטתו.

ובתוך כך, גם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, נאבק בהחלטת הוועדה המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה בנושא האוטובוסים: בימים האחרונים פנה מנכ"ל משרדו, שי רינסק, למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, בבקשה להקפיא את ההליכים בנוגע למכרזי האוטובוסים, בנימוק שהחלטת הוועדה מהווה שינוי מדיניות שנקבעה על-ידי הממשלה: "מדובר בשינוי מדיניות של 180 מעלות ממדיניות בממשלה בעבר ובפרט בשנים האחרונות", כתב רינסקי. "בכוונת שר הכלכלה והתעשייה להביא נושא זה לפני הממשלה בהקדם, ולפיכך אין מקום לשינויים חריגים בנושא בעת הזאת ובטרם התקיים עליהם דיון בממשלה".