ממשל תקין עובר דרך שקיפות ועוד שקיפות

להלן כמה טיפים לניהול ממשלה יעילה שבאמת תפעל לטובת אזרחי המדינה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין והכנסת ה-21 / צילום: יוסי זמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין והכנסת ה-21 / צילום: יוסי זמיר

גורמים וארגונים רבים עוקבים מזה שנים אחר תפקודי הממשלה, יכולתה ליישם מדיניות ולהביא לתוצאות עבור הציבור ואחר התהליכים אותם עובר הממשל בישראל. לרגל חגיגות השנה הישראלית החדשה ולכבוד הממשלה החדשה שבפתח, להלן שבע המלצות לממשלה אחראית, מחויבת ויעילה יותר עבור כולנו. ועוד אחת חשובה.

1. ההמלצה הראשונה נוגעת לקיום הבטחות, ועד כמה שהיא נשמעת מובנת מאליה, המציאות הופכת אותה לעיתים לסבוכה ומאתגרת. הממשלה מציגה ומאשרת שורה של הבטחות והתחייבויות כמעט מדי יום, וכמעט מדי יום היא נדרשת לקיימן כחלק מרכזי מפעילותה - ליישם את חוקי המדינה במלואם, להוציא לפועל את החלטותיה, לקדם את המדיניות שגיבשה ולעמוד בהבטחות פרטניות שהוצגו בפני הכנסת, התקשורת או על דפי הרשתות החברתיות.

על אף שההערכות הן כי הממשלה מקיימת כיום כ-70% מהחלטותיה, הדרך לקיום התחייבויות מלא ומשביע רצון עדיין ארוכה. ממשל אחראי הוא כזה שכל חבריו לוקחים אחריות מלאה על ההתחייבויות המוצגות על ידם לציבור, רשמיות יותר או פחות, ופועלים באופן אמיתי ויעיל כדי להוציאן אל הפועל.

2. ההמלצה השנייה נוגעת להמשך פרסומן של תוכניות העבודה הממשלתיות. מזה מספר שנים מפרסמים משרדי הממשלה לציבור את תכניות העבודה המפורטות שלהם, ובשנתיים האחרונות, אף מפורסמים ע"י משרד ראש הממשלה נתוני ביצוע התוכניות הלכה למעשה.

בחינה מעמיקה של מסמכים ארוכים אלו מוכיחה את חשיבותם הרבה, הן עבור הציבור והן עבור המערכת הממשלתית כולה. מעבר ליתרונות השקיפות שעוד יפורטו בהמשך, אין כל ספק כי תהליכי התכנון, הגדרת היעדים והמטרות והחובה לדווח על השגתם, מייעלים ומשפרים את הליכי העבודה הממשתיים ומגבירים את הסיכוי לתוצאות טובות יותר עבור האזרחים.

סוגיית התכנון נוגעת, במידה רבה, גם לעניין תקציב המדינה, ובפרט ליחס שבין תכנונו לביצועו בפועל. תקציב המדינה מבטא, במידה רבה, את סדר העדיפויות של הממשלה. הדבר נכון לא רק בסידור "האבנים הגדולות" וקביעת חשיבותם של תחומי הבריאות, הביטחון, הרווחה וכיו"ב, אלא גם באופן בו מתעדפים משרדי הממשלה את תחומי העשייה ואת הפרויקטים שתחת אחריותם.

תכנון לא נכון של תקציבי המשרדים מביא, לא אחת, לקושי במימושם ולאחוזי ניצול תקציביים נמוכים ומקשה על הממשלה לפעול באופן אליו התחייבה.

3. ההמלצה השלישית - דגש רב יותר על תכנון התקציב, עד לפרטיו הקטנים, לרבות בחינת היתכנותם ומורכבותם של הפרויקטים השונים, עוד טרם הקצאת המשאבים הציבוריים.

4. ההמלצה הרביעית  בהחלט משפיעה על חברותיה, והיא נוגעת לעמידת הממשלה בלוחות הזמנים. חוקי המדינה, החלטות הממשלה ולעיתים בכירי הממשלה עצמם מגדירים לוחות זמנים בהם נדרשים משרדי הממשלה לעמוד. בחינה כוללת של היבט זה מעלה תמונה עגומה למדי ופעמים רבות, נותרים לוחות זמנים רשמיים ומחייבים בגדר המלצה בלבד. ממשל יעיל ואחראי יפעל הן לעמידה בלוחות הזמנים שהוצבו והן להגדרתם מראש בצורה מושכלת, מקצועית וישימה.

5. ההמלצה החמישית מתייחסת לטיפולה של הממשלה בתחום חקיקת המשנה - תחום שרק לעיתים רחוקות מקבלת קשב ציבורי, אך השפעתו על חיי האזרחים רחבה ומשמעותית. בשנת 2015 קבע מבקר המדינה כי במדינת ישראל קיימים מאות חוקים, אשר אינם מיושמים במלואם, כיוון הממשלה אינה עומדת בחובתה ומתעכבת בפרסום התקנות הנדרשות לצורך כך.

חלק מחוקים אלו נוגעים לזכויותיהם של ציבורים גדולים ועוסקים בתחומים כדוגמת טיפול במחלות, חינוך, ביטחון או תנאי מחייתם של אזרחים ותיקים. בשנת 2017 התחייבה הממשלה לצמצם פערים אלו אך גם התחייבות זו טרם מומשה במלואה ועל פי לוחות הזמנים שנקבעו. מובן כי מצופה גם מן הממשלה הבאה להשלים עבודה חשובה זו ולפרסם את כל התקנות הנדרשות ע"פ חוק.

6. ההמלצה השישית כמעט עולה באופן טבעי מקודמותיה. ממשל, כמו כל ארגון, הופך ליעיל יותר כאשר הוא לומד משנה לשנה ומפיק לקחים. התקציב יהיה יעיל יותר אם המשרדים ילמדו מהם הסעיפים שקשה לממשם, החלטות הממשלה יהיו ישימות יותר אם יבוצע הליך הפקת לקחים מהחלטות ותכניות שכשלו ותכניות העבודה יהיו טובות יותר ככל שימשיך הליך הפקת הלקחים מאלו שקדמו להן.

7. ההמלצה השביעית נוגעת אלינו, לציבור כולו, וליכולת שלנו להשפיע על המדיניות הממשלתית. הנושא רחב ומורכב, אבל דומה כי ניתן לומר בבטחה כי ככל שתמצא הממשלה דרכים יעילות להיוועץ בציבורים רלוונטיים, טרם גיבוש או שינוי מדיניות מהותית, כך יגבר הסיכוי כי המדיניות תהיה איכותית, אפקטיבית וניתנת יותר לביצוע.

וההמלצה הנוספת, אשר ידה בכל והיא מרחפת מעל שבע אחיותיה - שקיפות, שקיפות ועוד קצת שקיפות - שקיפות בהליך גיבוש המדיניות, שקיפות לגבי הקצאת המשאבים וניצולם, שקיפות לגבי הליכי המינוי, שקיפות מלאה בנוגע ליישום התחייבויות ופרסום מדדים וביצועים באופן שוטף ומלא לציבור. אור השמש אינו רק מחטא, הוא גם מייעל.

שבע המלצות ועוד אחת. שיהיה לכולנו חג עצמאות שמח וממשלה טובה, אחראית ויעילה.

הכותבת היא מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח