"דחיית השימוע בתיקי נתניהו תאפשר את חקיקת חוק החסינות"

בזירה הפוליטית מנסים להתמודד עם אפשרות דחיית השימוע לרה"מ ועם משחקי עורכי הדין שלו • ח"כ קארין אלהרר פנתה ליועמ"ש בטענה כי דחיית השימוע בתיקי נתניהו תאפשר את חקיקת חוק החסינות ותרוקן מתוכן את ההליך המשפטי נגדו • ח"כ עיסאווי פריג': למנות לנתניהו עו"ד מהסנגוריה הציבורית

ח"כ קארין אלהרר / צילום: דור מלכה
ח"כ קארין אלהרר / צילום: דור מלכה

ח"כ קארין אלהרר (כחול לבן) פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ואמרה לו כי דחיית השימוע בתיקי נתניהו מאפשרת את חקיקת חוק החסינות ומרוקנת מתוכן את ההליך המשפטי נגד ראש הממשלה.

בעקבות הפרסומים בכלי התקשורת בנוגע לשינויי החקיקה שבליכוד שואפים לחוקק, ח"כ אלהרר ביקשה ממנדלבליט כי ייקח בחשבון את השיקולים הרבים הנובעים מדחיית השימוע של בנימין נתניהו: "לדחיית השימוע יש משמעויות פוליטיות נרחבות. ראש הממשלה כבר הודיע לא מכבר כי מושב הקיץ של הכנסת עתיד להתארך, וחברי הכנסת מיקי זוהר ובצלאל סמוטריץ' כבר הניחו את חוק החסינות במתכונתו החדשה על שולחנה של הכנסת. לאור הנסיבות, ברור כי דחיית השימוע מאפשרת את חקיקת החוק עוד טרם מועד השימוע ובכך מרוקנת מתוכן את ההליך המשפטי שבו ראש הממשלה מצוי בעת הזו". 

עוד כתבה אלהרר כי סירובם של עורכי הדין של נתניהו לאסוף את חומרי החקירה במועד הוא "לא רק זלזול במשרד היועץ אלא במערכת המשפט כולה. במקרה כזה דחיית השימוע נראית כפרס על התנהגות מזלזלת ומתריסה, והיא פותחת פתח לנורמות חדשות ופסולות בהליך המשפטי, בהן פרקליטים משתמשים בחומרי החקירה ככלי לדחיית שימוע". 

"ממשלת מילוט וחסינות" 

במקביל, סיעת מרצ החלה היום (א') באיסוף 40 חתימות של חברי כנסת לשם עריכת דיון מיוחד על הכוונה של הקואליציה לחוקק חוק חסינות שיאפשר לנתניהו להימלט מן הדין. יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה: "למכירה הפומבית שעורך נתניהו למדינת ישראל למתנחלים והמספחים יש מחיר, והוא ממשלת מילוט וחסינות שתתן מילוט לעבריין עם שלושה כתבי אישום חמורים. נתניהו אולי קיבל מנדט להקים ממשלה, אבל זה לא צ'ק פתוח להחליף את האינטרס הציבורי באינטרסים האישים שלו". 

גם חבר הכנסת ממרצ עיסאווי פריג' פנה הבוקר לסנגור הציבורי הארצי, עו"ד יואב ספיר, בבקשה כי יפעל למינוי עורך דין מטעם הסנגוריה הציבורית לראש הממשלה, וזאת בשל טענות נתניהו שאינו מעוניין לממן את עורכי הדין מכיסו הפרטי.

"נוכח חוסר יכולתו (או מוכנותו) של מר נתניהו לשלם את שכר-טרחת עורכי דינו, ועל-מנת שידעו כל אזרחי ישראל שהחוק שווה לכולם, וכי הטיפול בתיקי נתניהו לא יידחה כיוון שאינו משלם את שכר-טרחת עורכי הדין, אבקשך להודיע כי הסנגוריה הציבורית תעמיד לרשותו של נתניהו צוות מטעמה, כבר במהלך ההכנה לשימוע", כתב פריג'.

לדבריו, "אני מודע לכך שאין זה הליך רגיל שבו ממונה צוות הגנה מטעם הסנגוריה הציבורית עוד טרם המשפט, אך ברור לכולם כי תיקי החקירה נגד ראש ממשלת ישראל אינם תיקים רגילים, וכך גם הליך השימוע שאינו מתבצע לכלל החשודים בפלילים בישראל. אודה לך באם תיידע את נתניהו בזכותו להיעזר בצוות מטעם הסנגוריה הציבורית, דבר שמצד אחד ימנע ממנו את ההוצאה הכספית שלטענתו הוא מתקשה לעמוד בה, ומצד שני יביא לקידום ההליכים ולעריכתו של השימוע במועד בו נקבע ב-10 ביולי 2019". 

"סירוב מחוצף" 

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) מסרה בתגובה להודעת היועמ"ש על כך ששלח את חומרי החקירה לסנגורי נתניהו, והם סירבו לקבלם: "הסירוב המחוצף של פרקליטי נתניהו לקבל לידיהם את חומרי החקירה ששיגר אליהם היועמ"ש באמצעות שליח מיוחד, אחרי שלא הואילו בטובם לבוא לקחת אותם, משול לסירוב של אזרח להיכנס לכלא אחרי שבית משפט גזר עליו עונש מאסר, אפשרות שכלל אינה קיימת במדינת חוק שבה החלטות זרועות שלטון החוק הן לא תוכנית כבקשתך. על היועמ"ש להכיר בכך שהתנהגות מנומסת אינה באה עוד בחשבון כלפי פורעי חוק, ובשלב ראשון, נוכח האירוע החריג שהתרחש היום, לשלול מנתניהו לאלתר את הליך השימוע".  

יו"ר תל"ם, ח"כ משה (בוגי) יעלון (כחול לבן), מסר: "עוד יום של שפל לשלטון החוק במדינת ישראל: אזרח נאמן שסייע למוסדות אכיפת החוק במלחמה בשחיתות מנוע מלשרת כדובר צה"ל, בעוד שראש ממשלה ועורכי דינו מהתלים ביועץ המשפטי לממשלה כדי להימלט מאימת הדין! 'עד מתי רשעים יעלוזו, וצדיקים יזילו דמעה...' (תהלים צ"ד)". 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין בראשיתם. הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.