למי יש קצבאות זקנה גבוהות יותר – ותיקים או עולים?

ערב הרכבת הממשלה החדשה, בישראל ביתנו מכריזים כי ישוו את הפנסיה לעולים, "כמו שהשווינו את קצבאות הזקנה" • אבל האם העולים זוכים לקצבת זקנה כמו ילידי הארץ? בדקנו • המשרוקית של גלובס

עודד פורר / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עודד פורר / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בדרך אל הממשלה מבקשים אנשי ישראל ביתנו להציג את עצמם כמגיני זכויות העולים המבוגרים. לפי הדיווחים, סלע המחלוקת במגעים הקואליציוניים הוא תביעת המפלגה ל-2.5 מיליארד שקל ל"פנסיית מינימום לקשישים עולים". בליכוד מתנגדים, אבל ראש צוות המו"מ של ישראל ביתנו עודד פורר טוען שאין בכוונתו להתפשר - ומציג לראיה הישג מהקדנציה הקודמת. בראיון לרשת 13 הוא הזכיר את ההעלאה שקידמה המפלגה בקצבאות הזקנה לעולים: "עשינו את הפעימה הראשונה, והשווינו את קצבאות הזקנה שניתנו לעולים החדשים לקצבאות הזקנה שניתנו לכלל אזרחי ישראל".

האם אכן נסגר הפער? כן ולא. ישראל ביתנו אמנם נכנסה לממשלה הקודמת רק שנה אחרי הקמתה, בעקבות מו"מ שהתמקד בזכויות הסוציאליות של עולים מבוגרים. סעיף מפתח בהסכם הקואליציוני ממארס 2016 נגע לרפורמה עם השם האפור הבא: "ביטול מדורג של תקופת האכשרה לקבלת תוספת לקצבת הזקנה".

למה הכוונה? כל מבוטחת בביטוח לאומי, עולה כוותיקה, זכאית בגיל 65 לקצבת זקנה בסיסית של 1,554 שקל בחודש, ואם אין לה הכנסות נוספות - להשלמת הכנסה עד 3,228 שקל בחודש. עבור גברים החישוב זהה, אך גיל הזכאות הוא 70. אבל לסכום הנמוך הזה מצטרפת תוספת לפי מספר שנות העבודה בישראל: 2% מהקצבה לכל שנת עבודה, עד תקרה של 25 שנה. במילים אחרות, מי שעבד או עבדה לפחות 25 שנה יקבלו עוד 777 שקל בכל חודש.

אבל אליה וקוץ בה. עד 2016, ספירת שנות הוותק התחילה 10 שנים אחרי תחילת העבודה בארץ, פרק זמן בשם "תקופת אכשרה". עולים שעבדו רוב חייהם בחו"ל לא השלימו את התקופה - וקצבתם נפגעה. ההסכם עם ישראל ביתנו צמצם את תקופת האכשרה ב-2018-2017, וביטל אותה ב-2019, אך לא יצר שוויון מלא. לדוגמה: עובדת שעלתה לישראל בגיל 45 תקבל בגיל 65 תוספת ותק על 20 שנות עבודה - יותר מ-10 שנים כמו קודם, אבל פחות מ-25 שנים כמו ישראלית ותיקה.

צעד נוסף לשוויון היה חתימת הסכם בין ישראל לרוסיה ב-2017, שאפשר לאלפי עולים לממש בארץ את הזכויות הסוציאליות שצברו בשנות עבודתם בחו"ל. הסכמים דומים נחתמו עד כה עם עוד 18 מדינות. אבל ההסכמים לא כוללים מדינות חשובות, כגון אוקראינה, וגם לא מבטיחים שוויון. התשלום המקביל ברוסיה לקצבת זקנה (ששמו "פנסיה לאומית") עומד על 13,342 רובל בחודש בממוצע, שהם כ-730 שקל בלבד.

בשורה התחתונה: דבריו של פורר חצי נכונים. השינוי בחישוב התוספת לקצבת הזקנה שהשיגה ישראל ביתנו ב-2016 וההסכם עם רוסיה ב-2017, צמצמו את הפער בקצבאות בין עולות לוותיקות, אבל לא סגרו אותו לחלוטין.