נתניהו מותח את הגבול - והשימוע יידחה

נתניהו הבין שכדי לשרוד כרה"מ, יהיה עליו לעצור את ההליך הפלילי כליל, ולשם כך הוא זקוק לזמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדומה לכל חשוד אחר בפלילים, זכאי להיאבק על חפותו. נתניהו, כמו כל חשוד אחר שהוא איש ציבור, רשאי גם לנצל את זכותו להליך שימוע. זה גם לגיטימי לחלוטין שנתניהו מבקש לדחות את מועד השימוע שייערך לו, בטענה ההגיונית שאין לסנגוריו די זמן ללמוד את הררי חומרי החקירה, במשך חודשיים, עד 10 ביולי.

אבל מה שעושה נתניהו בשבועות האחרונים זה לא ניצול לגיטימי של זכויותיו כחשוד בהליך פלילי, אלא ניצול ציני ובלתי לגיטימי של ראש ממשלה מכהן את כוחו ועוצמתו, בניסיון למנוע את העמדתו לדין פלילי.

זה התחיל בכך שנתניהו הקדים את הבחירות לכנסת - ואז רץ להתבכיין על כך שהיועמ"ש אביחי מנדלבליט עומד לפרסם את כתב החשדות נגדו בסמוך לבחירות שהוא עצמו, נתניהו, החליט להקדים. זה המשיך בהתעקשות של סנגוריו שלא לקחת את חומרי החקירה שמחכים להם בפרקליטות כבר יותר מחודש; ובמקביל, לבקש את דחיית השימוע בטענה כי אין להם די זמן ללמוד את החומרים.

היום (א') נשבר שיא נוסף - כאשר סנגורי נתניהו הפנו את העורף לנציג ששלח אליהם היועמ"ש עם חומרי החקירה, וסירבו לקבלם לידם.

מאחורי ההתנהלות הזאת מסתתרת כנראה (אבל לא מיטיבה להסתתר), ההחלטה של נתניהו לקדם הליכי חקיקה בכנסת שימנעו את העמדתו לדין. נתניהו הבין כנראה שהסיכוי שלו לצאת ללא כתב אישום בזכות הליך השימוע, שואף לאפס. ראש הממשלה הבין שכדי לשרוד כראש ממשלה, יהיה עליו לעצור את ההליך הפלילי כליל. ולשם כך הוא זקוק לזמן. זמן כדי לגבש הסכמים קואליציוניים מתאימים עם השותפות בממשלתו העתידית. זמן כדי לקדם את הליכי החקיקה האמורים.

במשרד המשפטים ובפרקליטות מסתובבים בעת האחרונה עם סחרחורת בעקבות ההתנהלות של נתניהו וסנגוריו. הבכירים במשרד ובפרקליטות עבדו ועמלו לילות כימים על ניתוח חומרי החקירה בתיקי נתניהו ועל הכנת כתבי החשדות נגד נתניהו, שאול אלוביץ וארנון מוזס. הבכירים שם לא ציפו לתרגילים של נתניהו.

ולמרות כל האמור, ברור לחלוטין שהשימוע לנתניהו לא ייערך ב-10 ביולי, אלא במועד מאוחר הרבה יותר. לפי ההערכות, בסופו של דבר מנדלבליט יורה על קיום השימוע לראש הממשלה בספטמבר-אוקטובר 2019. כך שלסנגורי נתניהו יהיה די זמן להתכונן לשימוע; לנתניהו יהיה די זמן כדי לגייס כסף ולשלם להם, בעצמו או בסיוע אחרים, את שכר-הטרחה המגיע להם; ולקואליציה של נתניהו יהיה די זמן לקדם הליכי חקיקה שכל תכליתם למלט אותו מאימת הדין.

ואחרי כל אלה יגיעו העתירות לבג"ץ. עוד חזון למועד. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין בראשיתם. הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.