מבחני ההסמכה בלשכת עוה"ד: 57% מהנבחנים במועד המיוחד עברו את הבחינה

בעקבות אחוזי המעבר הנמוכים בבחינות הלשכה, נקבע "מועד המיוחד" לבחינה בו היו זכאים להיבחן מי שנכשלו באחד משלושת המועדים האחרונים וקיבלו ציון שבין 50 ל-59 • בבחינה נבחנו כ-1,200 נבחנים, שהשיגו ציון ממוצע של 61

מתמחים ממתינים לבחינת הלשכה בירושלים / צילום: רפי קוץ
מתמחים ממתינים לבחינת הלשכה בירושלים / צילום: רפי קוץ

בעקבות סערת "חוק הפקטור" והמאבק בכנסת שניהלו המתמחים שנכשלו בבחינות לשכת עורכי הדין האחרונות, בשלהי שנת 2018 התקינה שרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, הוראת שעה שקבעה כי כל מי שנבחן באחד משלוש הבחינות הקודמות של הלשכה (בהם נרשם אחוז מעבר נמוך במיוחד) וקיבל ציון של 50-59, רשאי להיבחן ב"מועד מיוחד".

בהתאם להוראת השעה, כל נבחן היה רשאי לבחור מראש באיזה מתכונת ברצונו להיבחן: בחינה המורכבת משתי מטלות ניסוח מסמך משפטי; או בחינה משולבת המכילה שלושה חלקים: שאלון מסוג רב-ברירה בדין הדיוני, שאלון מסוג רב-ברירה בדין המהותי ומטלת ניסוח מסמך משפטי.

לפני כשבועיים נערכה בחינת ההסמכה המיוחדת, והיום (א') פרסמה הלשכה את תוצאותיה: לפי הודעת הלשכה, לבחינה במועד המיוחד ניגשו בסך-הכול 1,188 נבחנים. למבחן ההסמכה במתכונת המשולבת ניגשו 236 נבחנים, ומתוכם עברו 50%. למבחן ההסמכה במתכונת שאלת הניסוח ניגשו 952 נבחנים, ומתוכם עברו 59%. בשקלול כלל הנבחנים בשני המבחנים עברו את בחינות ההסמכה 57% מהנבחנים, בציון ממוצע של 61.3%.

מנתונים נוספים שמסרה הלשכה עולה כי 396 מכלל הנבחנים ניגשו בפעם השנייה, ואחוז המעבר שלהם עומד על 65%; וכי שאר הנבחנים ניגשו בפעם השלישית ומעלה, ואחוז המעבר שלהם עומד על 53%.

בעקבות סערת חוק הפקטור

נזכיר כי הסיכום אודות מועד הבחינה המיוחד הוא למעשה תולדה של פשרה אליה הגיעו השרה שקד וח"כ מיקי זוהר, מיוזמי "חוק הפקטור", שלפי כוונת יוזמיו היה אמור להוריד את ציון המעבר בבחינות ההסמכה באופן רטרואקטיבי (לפי גרסה אחת ציון המעבר היה אמור לעמוד על 50, ולפי גרסה מאוחרת יותר - על 55).

בעקבות פשרה זו ירד חוק הפקטור השנוי במחלוקת מסדר היום, כשהמתמחים רושמים לזכותם שני הישגים משמעותיים: האחד - הורדת ציון המעבר במבחני הלשכה ל-60 במקום 65 והחלתו רטרואקטיבית על שלושת מועדי הבחינה האחרונים; והשני - אותה הזדמנות נוספת בדמות "המועד המיוחד" שניתנה לכל אותם נכשלים שהשיגו ציון בין 50 ל-59.