מחכה לאמזון: שר הכלכלה חתם על צו שמסדיר את היבוא האישי

הצו עליו חתם שר הכלכלה אלי כהן מסדיר ומקצר את זמני מתן האישורים תוך הגבלת זמן מקסימלי, לצד הסדרה רשמית של הכמויות המותרות ליבוא • הכמות המותרת ביבוא למוצרי צריכה תעמוד על עד 5 יחידות או 1,000 דולר, והוא מתייחס למוצרים בקטגוריות תוספי מזון, קוסמטיקה, טלוויזיות ועוד

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: שלומי יוסף
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: שלומי יוסף

נחתם צו היבוא האישי שכולל הקלות בתחום יבוא מוצרי צריכה ומסדיר את הרגולציה שמטרתו להקל ולהגדיל את היקפי היבוא האישי מחו"ל. בשבועיים האחרונים ענקית המסחר המקוון אמזון החלה לפעול להקמת זירת מסחר מקוון מקומית בישראל, אך עד שהמהלך יושלם, לא מעט ישראלים מבצעים את הקניות שלהם באתרי סחר מקוונים בחו"ל, תחום שעד היום לא היה מוסדר באופן מלא מבחינת הרגולציה. הצו עליו חתם שר הכלכלה אלי כהן מסדיר ומקצר את זמני מתן האישורים תוך הגבלת זמן מקסימלי, לצד הסדרה רשמית של הכמויות המותרות ליבוא.

לפי הצו, הכמות המותרת ביבוא למוצרי צריכה תעמוד על עד 5 יחידות או 1,000 דולר (כל עוד מדובר ביבוא לצריכה אישית), והוא מתייחס למוצרים בקטגוריות תוספי מזון, מוצרי טיפוח וקוסמטיקה, חלפים לרכב ומוצרי תעבורה דוגמת כיסא תינוק לרכב, קסדות מוצרים למערכת בלימה, שואבי אבק, מקררים, מגהצים, מדיחי כלים, תנור, מחשבים, טלוויזיות, טאבלטים, מדפסות ואחרים.

במוצרים עבורם יידרש אישור, הזמן המקסימלי להענקתו יעמוד על יומיים, זאת למעט בתחום התקשורת והתחבורה, לגביהם יעמוד הזמן על 14 יום בשנתיים הראשונות ולאחר מכן על 5 ימים.

כמו כן, ביבוא מוצרים לצורך שיפוץ בית או בניית בית, יוכלו הצרכנים לייבא כמויות גדולות יותר מהכלל האמור, כל עוד הם מוכיחים כי היבוא משמש לבנייה או שיפוץ בית.

במשרד הכלכלה מציגים היום (ב') נתונים המבוססים על דוח של בנק ישראל מ-2017, ולפיהם בתחומים שחשופים למסחר מקוון ויבוא אישי, נרשמה ירידת מחירים באופן משמעותי בין השנים 2011-2017, כגון: מוצרים אישיים וקוסמטיקה - ירידה של קרוב ל-20%, מערכות צפייה ושמע - ירידה של יותר מ-50%, הלבשה והנעלה - ירידה של כ-10%, ריהוט וציוד לבית - ירידה של קרוב ל-15%.

עוד לפי משרד הכלכלה, על אף ההשפעה הגדולה שהביא המסחר המקוון והיבוא האישי - הנתח שהוא תופס מהוצאה חודשית של משק-בית עדיין נמוך ועומד על 104 שקל בחודש, זאת למרות שהוא צמח ב-16% בין השנים 2011-2015.