ועדת הכספים אישרה הארכת המתווה לפיצוי עסקים בשל הלחימה בדרום

מדובר במסלולים שמפצים מעסיקים על שכר שהם משלמים לעובדים שלא הגיעו למקומות עבודה בימי לחימה ובמקרה של פגיעה במחזורים בתיירות ובענף הדבורים

חייל צה"ל ליד מקום נפילת רקטה בעוטף עזה / רויטרס
חייל צה"ל ליד מקום נפילת רקטה בעוטף עזה / רויטרס

ועדת הכספים הזמנית של הכנסת אישרה היום (ב') את הארכת המתווה המאפשר לפצות עסקים בדרום הארץ בעקבות סבבי הלחימה עם עזה עד סוף השנה. מדובר במסלולים שמפצים מעסיקים על שכר שהם משלמים לעובדים שלא הגיעו למקומות עבודה בימי לחימה ובמקרה של פגיעה במחזורים בתיירות ובענף הדבורים.

הארכת מסלול הפיצויים על שכר שמשולם לעובדים ביישובים שמרוחקים עד 40 קילומטר מגבול עזה תאפשר לפצות מעסיקים ועצמאיים על הוצאות השכר. כך, מעסיקים יקבלו מהמדינה פיצוי על שכר ששילמו לעובדים שנעדרו מהעבודה ביום שני שעבר - למרות שזמן קצר לפני כן הושגו הבנות להפסקת אש.

הפיצויים לענפי התיירות והדבורים יאפשר לניזוקים ממצב של לחימה לתבוע קבלת החזרים על ירידה במחזור העסקי שלהם באותה עת ובהשוואה למחזור העסקי בתקופה המקבילה אשתקד. לעוסקים בענפים אלה תינתן האפשרות לתבוע פיצוי במסלול שכר במקום לקבל פיצוי במסלול המחזורים.

ועדת הכספים אישרה את הארכת המתווה וזאת, לאחר שתוקף המתווה שעל פיו ניתנו פיצויים לענפים התיירות והדבורים - פקע בתחילת החודש. בנוסף, הוארכו התקנות המאפשרות לבעלי עסקים לתבוע מהמדינה פיצויים על נזקים עקיפים שנגרמים להם בעקבות מצבי לחימה בדרום. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש שהיה בין המשתתפים בדיון קרא למשרד האוצר ולרשות המסים להסדיר באופן קבוע את הפיצויים לעובדים ולמעסיקים בזמני לחימה בדרום: "עד עתה, באופן תמורה ועל אף סבבי הלחימה ההולכים וגוברים בדרום תחום הפיצויים לעובדים ולמעסיקים נותר פרוץ לחלוטין ובכל סבב לחימה נוצרים מאבקים מיותרים בנושא הזה", אמר.

בהמשך, הדיון בכנסת התמקד גם בבעיה של תעשיינים שפועלים מאזור התעשייה הדרומי באשקלון, שלמרות שהוא חשוף למטחי רקטות מכיוון עזה - הוא לא נכלל ברשימת יישובי הספר. בשל מצב זה עסקים רבים שפועלים בו לא זכאים פיצוי שמקבלים עסקים שפועלים ביישובי ספר: "בסבב האחרון אשקלון היא העיר שחטפה יותר מכולם והיא לא נכללת בתקנות אלה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני תמך בדבריו של גלאם ואמר כי "המערכה האחרונה הוכיחה שמגיע לעיר הזו וליישובים נוספים מענה הולם ונקיים דיון על הנושא".

בתוך כך, יוסי אלקובי, נשיא התאחדות התעשייה והמלאכה ניצל את הדיון בכנסת כדי להציף את המשבר שפוקד את התעשייה וקרא להגביל יבוא של תוצרת מסין ומטורקיה - שפוגעת ביצור בישראל: "הגיע הזמן לא לדבר במושגים של כלכלה חופשית אלא במושגים של כלכלה פטריוטית", אמר.