בזק | ניתוח

הוט משיקה אינטרנט במהירות של 500 מגה, אבל ספק אם זה יספיק לה מול המתחרות

הוט השיקה אינטרנט במהירות גבוהה מאוד לכל לקוחותיה, וכך היא מספקת תשובה למיזמי הסיבים האופטיים של מתחרותיה שצוברים תאוצה • האם מדובר בקרש הצלה עבור החברה, כיצד יגיבו המתחרות, והאם זו קפיצת המדרגה שכל השוק חיכה לה? • פרשנות

מנכ"לית הוט, טל גרנות-גולדשטיין / צילום: איל יצהר
מנכ"לית הוט, טל גרנות-גולדשטיין / צילום: איל יצהר

ההחלטה של הוט להשיק אינטרנט מהיר בקצב הורדה של 500 מגה היא בבחינת הכדור האחרון שיש לחברה במחסנית - לפחות בטווח הזמן הנראה לעין - במסגרת התחרות שמתעצמת בשוק תשתיות התקשורת.

המהלך של הוט הוא צעד חשוב, גם עבורה וגם עבור משתמשי האינטרנט, שכן הוא מספק למיליוני אנשים נגישות לאינטרנט במהירות גבוהה מאוד. עם זאת, הוא מעלה שורה של שאלות לגבי עתיד החברה וגם לגבי עתיד שוק התקשורת בישראל כולו.

למה הוט חיכתה במשך שנתיים?

הוט בוחנת את השדרוג כבר שנתיים לערך, אבל היא נמנעה מלבצע אותו מכיוון שלא הייתה תחרות אמיתית בשוק. עד כה החדירה של פרטנר וסלקום לשוק תשתית האינטרנט הקווי הייתה מינורית, ופריסת הסיבים האופטיים שלהן הייתה מצומצמת באופן יחסי. אבל התמונה משתנה במהירות.

הפריסה של פרטנר וסלקום מתרחבת, והן מגיעות כבר למאות אלפי משקי-בית ומציעות חבילות טריפל עם קצב של 1 ג'יגה. הוט, בניהולה של טל גרנות-גולדשטיין, לא יכולה להמשיך כך בלי לתת מענה, אחרת היא תאבד לקוחות בקצב מסחרר או תיאלץ להוריד מחירים בחדות. מכיוון שהדבר האחרון שהיא רוצה זה להוריד מחיר, השיפור במהירות הוא בונוס שהיא יכולה להשתמש בו כדי לצמצם את היקפי הנטישה.

ואולם לא בטוח שזה מה שיעזור לה. כבר כיום הוט מציעה אינטרנט במהירות של 200 מגה, אבל היא לא הצליחה להשתמש במוצר כאמצעי למניעת נטישות. האם הפעם התמונה תהיה שונה? נחכה ונראה.

נגישות לבתי אב  באמצעות סיבים אופטיים
 נגישות לבתי אב באמצעות סיבים אופטיים

האם זה יספיק גם לטווח הארוך?

מדובר בפתרון ביניים. בסופו של דבר, השדרוג שהוט תידרש לעשות הוא הקמת רשת חדשה שתאפשר קצב של 1 ג'יגה, כפי שהחברה-האם שלה אלטיס עושה בכל המדינות שבהן היא פרוסה. למה בצרפת, בפורטוגל ובארה"ב אלטיס פורסת סיבים ובישראל לא? בגלל הרגולציה הבעייתית, אבל לא רק.

החברה האם של הוט נמצאת במצוקה כלכלית, וגם בישראל הרווחיות שלה נשחקת. במצב דברים זה היא תתקשה לבצע פרויקט שדרוג בהיקף נרחב. העובדה שבזק, המתחרה הגדולה שלה בתשתית האינטרנט, טרם שדרגה את הרשת שלה, משחקת לטובתה של הוט ומאפשרת לה להרוויח זמן עד לביצוע שדרוג גדול.

האם גם לקוחות בשוק הסיטונאי ייהנו מהמהלך?

החוק קובע כי השקת המהירויות החדשות של הוט חייבת להיעשות במקביל גם בשוק הסיטונאי, על-מנת שגם מתחרותיה יהיו מסוגלות להציע את המהירות הזו. משרד התקשורת צריך לוודא כי הוט לא משיקה ללקוחותיה את השירות לפני שניתן להשיק אותו ללקוחות השוק הסיטונאי. יהיה מעניין לראות מה יעשה המשרד בסיטואציה שהוט הכניסה אותו אליה.

בנוסף, הוט טענה בשעתה כי יש לה בעיית קיבולת ברשת, ולכן צריך לקבוע מחירים גבוהים יותר למהירויות מעל 200 מגה, כדי לווסת ביקושים. כעת ברור לכל שהוט לא בדיוק "אמרה את כל האמת" למשרד התקשורת, מאחר שאין בעיית קיבולת ברשת שלה. מעניין יהיה לראות אם לאור זאת המשרד יפעל לבטל באופן מיידי את המחיר הגבוה שנקבע בשוק הסיטונאי למהירויות שמעל 200 מגה.

כיצד ינהג משרד התקשורת כלפי הוט?

המחירים הקמעונאיים החדשים של הוט נמוכים יותר מהמחירים הסיטונאים. כך למשל, המחיר הקמעונאי של 500 מגה הוא 99 שקל, בעוד שהמחיר הסיטונאי הוא כ-130 שקל. זה לא סביר.

משרד התקשורת צריך להפחית את המחירים הסיטונאיים ברשת של הוט לרמת המחירים שנקבעו לבזק - זאת כמובן בהנחה שהמשרד רוצה שוק סיטונאי אפקטיבי על בזק והוט כאחד. עד כה המשרד נקט יד ברזל נגד בזק והקל עם הוט, ומעניין יהיה לראות כיצד יפעל במקרה הזה. גם כאן נחיה ונראה.

האם בזק תיאלץ להצטרף למרוץ?

כשהוט משווקת 500 מגה בכל הארץ, ברור שלבזק, שמציעה אינטרנט במהירות מרבית של 100 מגה, יהיה הרבה יותר קשה בתחרות. אבל לבזק יש רשת של סיבים אופטיים שמגיעה לכ-1.5 מיליון בתי-אב בישראל, והיא נמנעת מלהפעיל אותה בגלל מחלוקות מול משרד התקשורת.

התפיסה של משרד התקשורת היא שצריך לנהוג בקשיחות יתרה כלפי בזק. מנכ"ל המשרד נתי כהן מוביל מדיניות לפיה חייבים לפעול בכל הכוח נגד בזק, עד שהיא תדליק את רשת הסיבים שלה.

אבל בזק טוענת כי בתנאים הנוכחיים אין לה כדאיות כלכלית לפרויקט. בניגוד לפרטנר ולסלקום, היא הרי מחויבת להציע את אותם שירותים בכל המדינה, גם באזורים מרוחקים ולא משתלמים מבחינתה. האם המהלך של הוט ייאלץ אותה להשיק את רשת הסיבים שלה? קשה לדעת.

מה חוסם את קפיצת המדרגה של הענף כולו?

משרד התקשורת בלם את בזק רק לפני כחצי שנה מלשדרג את הרשת שלה לקצב של 200 מגה, בטענה כי למתחרותיה אין זמן להיערך. עכשיו הוט משדרגת את המהירות לחצי ג'יגה - יותר מכפול. הוט לא הודיעה מראש על המהלך - לא למשרד התקשורת ולא למתחרותיה. האם המשרד יעצור את הוט עד שפרטנר וסלקום יהיו ערוכות? אם לבחון לפי הרוח שנושבת במשרד, סביר להניח שלא.

אנחנו לא קוראים להטיל הגבלות על הוט, ההפך הוא הנכון. הבעיה היא שהמשרד נוקט מדיניות כה נוקשה, ואפשר לומר אפילו ברוטלית, כלפי בזק. התוצאה היא פגיעה בתשתיות האינטרנט ויצירת פער מהעולם.

הסיבה היא שהמשרד נכשל בניסיון להוריד את רווחיותה של בזק. אם במשרד מתעקשים לעשות כן, הם צריכים להפחית את תעריפי הטלפוניה שלה. הניסיון לשבור את בזק ולהכריח אותה לבצע פרויקט לא כלכלי הוא בלתי מתקבל על הדעת.

מה המדיניות שינהיג השר הבא?

כל מי ששואף להקים כאן רשות תקשורת (כולל הח"מ), צריך לשאול את עצמו האם ניתן לסמוך על פקידים ממשלתיים שקובעים לעצמם את המדיניות, ללא כל ביקורת ציבורית, והאם לא נכון שיהיה לפחות שר שיישא באחריות לתוצאות?

"גלובס" פנה למשרד התקשורת בשורת שאלות הנוגעות לשירות החדש של הוט ואשר הוזכרו בכתבה, אך המשרד סירב להגיב עליהן. המשרד מסר כי "משרד התקשורת בוחן את המשמעויות ואת ההשלכות הנובעות מהכרזת הוט, ויפעל על-מנת לשמור על האינטרס הציבורי הרחב ופיתוח התחרות".