מנכ"ל אסותא-אשדוד חושף את התוכנית להצלת בית החולים: "נעבור להיות בבעלות 'מכבי'"

אחרי שהגיע לגירעון של 150 מיליון שקל, שנתיים לאחר הקמתו, מצהיר פרופ’ חיים ביטרמן שבית החולים צפוי לעבור לבעלות קופת החולים: “כשבתי חולים מנוהלים בידי הקופה, הרי שהניהול הדוק ומדוקדק יותר. כבר עכשיו אנחנו נהנים מהמעורבות הגדולה יותר של מכבי בבית החולים”

פרופ’ חיים ביטרמן / צילום: תמר מצפי
פרופ’ חיים ביטרמן / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל בית החולים אסותא-אשדוד, פרופ’ חיים ביטרמן, מעריך שבעתיד בית החולים יעבור להיות תחת קופת חולים "מכבי", בניגוד למצב היום שבו בית החולים כפוף ל"אסותא מרכזים" הפרטית, חברה בת של מכבי, ולכן מופרד ממנה תאגידית. "היתרונות שבהכפפה למכבי עולים עולים על החסרונות", אומר ביטרמן בשיחה עם "גלובס", "כי כשבתי חולים מנוהלים בידי הקופה, הרי שהניהול הדוק ומדוקדק יותר, ואני אומר זאת גם בראיית העבר (ביטרמן היה בעבר הרופא הראשי של קופת חולים כללית, שבבעלותה 14 בתי חולים, ה"ו)".

במילים אחרות, ייתכן כי כבר החל מ-2020 אסותא-אשדוד יהיה בית חולים של "מכבי", הכלול בספריה החשבונאים ותחת פיקוחה. כך קורה גם עם 14 בתי החולים של "כללית", הכפופים אליה ישירות. במודל כזה, גירעונות בית החולים מכוסים במסגרת "הסכמי ייצוב" - הסכמים לכיסוי גירעונות הקופות הנחתמים מול האוצר מדי שלוש שנים.

הפתרון הזה נשקל נוכח הגירעון שאליו נקלע בית החולים בשנתיים שחלפו מאז הקמתו, שהוא כיום כ-150 מיליון שקל (בחישוב שנתי) - גירעון גבוה מאוד. לפי הערכות במערכת הבריאות, נוכח תוכנית ההתייעלות שבה החלו בבית החולים, הגירעון צפוי לקטון לכ-100-120 מיליון שקל עד סוף השנה. "כבר עכשיו המעורבות הגדולה של ‘מכבי’ עובדת לטובתנו", אומר ביטרמן. "הקופה רואה גם את האינטרס של הקהילה, ויחד אפשר לעשות אינטגרציה של שירותים ברמת טיפול שלא קיימת בישראל, למשל אנחנו מסוגלים לשחרר כיום חולים לשיקום בית בביתם, כ-24 שעות אחרי שעברו ניתוח אורתופדי גדול. זה יתרון עצום להשתייך לארגון בריאות גדול".

"שני חורפים בלי אף חולה במסדרון"

למעשה, "מכבי" כבר החלה בהעמקת מעורבותה באסותא-אשדוד. בינואר האחרון פרש פרופ’ שוקי שמר מתפקידו כיו"ר אסותא-אשדוד, ובמקומו מונה מנכ"ל מכבי, רן סער. לצד העזיבה של שמר, עזב את תפקידו גם ד"ר דודו דגן, שהיה מנכ"ל בית החולים (חיים ביטרמן היה אז מנהל בית החולים; שני תפקידים שהתקיימו במקביל). במסגרת הסכם הייצוב שעליו חתמה "מכבי" מול האוצר באפריל בגובה כמיליארד שקל, היא יכולה להקצות עד 250 מיליון שקל לטובת "אסותא אשדוד". במצב שבו אסותא-אשדוד מוכפף ישירות ל"מכבי", הקופה כבר לא תצטרך לקבל היתר להעברת כספים לבית החולים.

בעוד אנשי אסותא-אשדוד מצדדים באפשרות של הכפפה ל"מכבי", שכן באופן זה כבר לא יצטרכו להתמודד יותר עם כאב הראש הנוגע לגירעון, הרי שב"מכבי" הדעות חלוקות בנוגע לדרך הפעולה הנכונה. לצד אלה המסכימים שהכפפה לקופה היא הפתרון הנכון, יש אחרים הסבורים כי עדיפה ההפרדה הקיימת כיום, כדי שלא לערב בין צורכי הקופה לאלה של בית החולים.

פתרון אחר עבור "אסותא-אשדוד", שנחשף בעבר ב"גלובס" כחלק ממערך הפתרונות הנשקל עבור בית החולים, הוא הוספתו לקבוצת בתי החולים "הציבוריים" בישראל, המופעלים בידי עמותות וגפים אחרים (כמו הדסה, לניאדו ושערי צדק), כך שיוכל לקבל תקצוב שוטף מהמדינה. מדובר בתקצוב שנתי שעשוי לגדול מ-200 מיליון שקל בשנה כיום לכלל בתי החולים הציבוריים לכמיליארד שקל.
ייתכן מצב נוסף שבו אסותא אשדוד גם יוכפף למכבי וגם יקבל תמיכה מהמדינה.

כך או כך, ביטרמן גם צופה שהחל מ-2020, בית החולים ייכנס להסדר CAP (הנחות שנותנים בתי החולים לקופות - למשל, מעבר לרף מסוים של ימי אשפוז, המחיר שמשלמת הקופה עבור כל יום נוסף נחתך ב-75%-45%). מאחר שכיום בית החולים לא מצוי בהסדר כזה, התמריץ של הקופות לשלוח אליו מבוטחים - הוא קטן יותר, דבר שהשפיע לרעה על הכנסותיו. במילים אחרות, בית החולים מעדיף לטפל ביותר חולים מאשר היום, גם אם במחיר של מתן הנחה בעבור ימי אשפוז.

"מצד אחד אצלנו כיום המחירים גבוהים יותר, כי אין CAP", אומר ביטרמן. "מצד שני, דרכנו הקופות יכולות להציע שירותים טובים יותר לאזרחים, וקיצור תורים: למשל, ניתוח החלפת מפרקים שנעשה בתוך כמה שבועות, במקום חצי שנה ושנה במקומות אחרים; סריקת גוף דרך PET CT (לזיהוי גרורות סרטניות), שאפשר לבצע מיידית. במקומות אחרים חולי סרטן נאלצים לחכות שבועות. העברנו שני חורפים בלי אף חולה במסדרון. הקופות נאלצות להסתכל דרך החור של הגרוש. אני מבין את זה".

"רזינו בהנהלה בכמה מיליונים טובים"

אחד הגורמים המרכזיים שמכשילים את בית החולים, והיה ידוע מראש, הוא חיסרון הגודל: 300 מיטות בלבד. לכן באסותא אשדוד הגישו בקשה למשרדי הבריאות והאוצר להכפיל את כמות המיטות - בקשה שטרם נענתה. "אנחנו רוצים להגדיל את המחלקות הפנימיות והמחלקה האונקולוגית, ולהציע פתרונות גם בתחום השיקום. עם 300 מיטות לא נוכל להתקדם. ככל שנוכל לגדול במיטות, הצורך בתמיכות יקטן".

אחת הביקורת שנשמעו לאחרונה במערכת הבריאות כנגד אסותא אשדוד נוגעת לכך שבית החולים חרג באופן משמעותי מתוכנית ההקמה שלה התחייב. חברת הייעוץ דלויט, בהוראת החשב הכללי באוצר, בדקה לפני כמה חודשים מה בוצע ביחס לתוכנית, ומצאה חריגות של עשרות אחוזים בעלויות הבינוי וגיוס כוח אדם. "באסותא אשדוד מקבלים אחריות על החריגות ורוצים להפיק לקחים ולהתייעל", אומר גורם המצוי בפרטים, ואכן ביטרמן מאשר את הדברים.

עד כה, במסגרת תוכנית ההתייעלות, בית החולים צימצם שש משרות הנהלה. בין השאר, משרות המנהל ומנכ"ל בית החולים אוחדו לאחת, וכך גם משרות מנהלת השיווק והדוברת. גם משרת סמנכ"ל האדמיניסטרציה צומצמה. "רזינו בהנהלה בכמה מיליונים טובים. החלטנו לצמצם בהנהלה כדי לא לפגוע בשירות. עד אמצע 2019 נדע אם עמדנו ביעדים שהצבנו לעצמנו".