"פיצוץ שיחות הסחר מעלה סיכון למיתון בשנה הבאה"

להערכת מיטב דש, פיצוץ שיחות הסחר יוביל להאטה משמעותית בצמיחה האמריקאית • סין העלתה מכסים ל-25% על סחורות אמריקאיות בגובה 60 מיליארד דולר בתגובה להעלאת המכסים על מוצרים סיניים ביום שישי האחרון • מיטב דש: "בניגוד לדבריו של הנשיא האמריקאי, ארה"ב לא 'מרוויחה' מהתעריפים"

הנשיא טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
הנשיא טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

"לנקודה הנוכחית במו"מ הסינים מגיעים במצב יותר חזק והאמריקאים יותר חלש מאשר לפני חצי שנה כשהתהליך התחיל", כך כותב היום (ב') אלכס ז'בזינסקי בסקירתו השבועית. לדבריו, הכלכלה הסינית מתאוששת בזכות הצעדים הרבים שננקטו ע"י הרשויות. לעומת זאת, ארה"ב נמצאת כבר בתהליך של האטה בצמיחה.

בשעה זו הלחץ על המדדים המובילים בשווקים נמשך, וזאת לאחר שסין הודיעה על העלאת מכסים על סחורות אמריקאיות בגובה 60 מיליארד דולר ל-25%. החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט יורדים בחדות בשעה זו, כך למשל, החוזים על מדד הנאסד"ק צונחים ב-2.6%.

"השפעת הרפורמה במס הולכת ופוחתת מבלי שהיא הצליחה להניע מהלך משמעותי של השקעות חדשות, בעיקר בגלל אי הוודאות הקשורה במלחמת הסחר", המשיך ז'בזינסקי. "תוכנית ההשקעות בתשתיות הלאומיות נתקעה בדיונים בקונגרס. שוק העבודה בתעסוקה מלאה כך שקשה לצפות לשיפור משמעותי נוסף. דה-רגולציה, עליה בונה הממשל כמנוע צמיחה, מתבררת בבדיקות פרטניות כ"מנוע קטן" מבחינת ההשפעה על הצמיחה".

"בניגוד לדבריו של הנשיא האמריקאי, ארה"ב לא 'מרוויחה' מהתעריפים", המשיך. "לפי המחקר של The Centre for Economic Policy Research שהתפרסם בארה"ב בחודש מרץ ובחן את השפעות התעריפים על היבוא, הם בעיקר גרמו נזק לכלכלה האמריקאית. לפי המחקר, הצרכנים והחברות האמריקאיות ספגו רוב התעריפים והגידול בגביית מסי היבוא לא מכסה על ההפסדים שהוסבו להם. היצרנים המקומיים, שהתעריפים סיפקו להם הגנה מפני היבוא המתחרה, ניצלו זאת להעלאת המחירים".

"המחקר מצא שהתעריפים גרמו גם לשינויים מאוד משמעותיים בשרשרת ההספקה שילכו ויגדלו אם התעריפים לא יבוטלו. החברות התחילו להעביר את הייצור שלהם מהמדינות שנפגעו מהתעריפים, כולל מארה"ב. תהליכים דומים נמצאו ע"י החוקרים גם במדינות האחרות שהטילו תעריפים על היבוא בתגובה לארה"ב. בשורה תחתונה, פיצוץ שיחות הסחר בין ארה"ב לסין יוביל להאטה משמעותית בצמיחה האמריקאית ומעלה סיכון למיתון בשנה הבאה", אמר ז'בזינסקי.

"אם ארה"ב וסין מעלות הילוך בעימות ביניהן, הוא יהיה כרוך בהרעה משמעותית במצב הכלכלי בארה"ב, בסין ובמדינות האחרות. הסיכוי לתסריט שלילי מסוג זה נמוך יותר מהתסריט של הגעה להסכם, אך הנזק ממנו עלול להיות מאוד גבוה. בהתחשב בעובדה שעד עתה השווקים במערב ירדו בשיעור יחסית לא גדול ולמעשה חזרו רק כמה שבועות אחורה, כדאי לנצל זאת להקטנת חשיפה לאפיקי סיכון. במידה והצדדים יגיעו להסכם בתקופה הקרובה, השווקים צפויים להגיב בעליות שערים. אולם, מאחר שתסריט זה היה מתומחר במידה רבה בשווקים עד לפני שבוע, "הפספוס" לא יהיה גדול מדי".