ענבל אור שיווקה עשרות דירות ברמת גן ללא אישור – כעת הוחלט סופית שהן אכן ייבנו

בעבר שיווקה אור 112 דירות לחברי קבוצת רכישה, אם כי במגרש היו תוכניות ל-77 דירות בלבד • לאחר קריסתה חששו חברי קבוצת הרכישה שיישארו ללא הדירה וללא כספם, ובעירייה אישרו מגדל ובו כל הדירות • בוועדה המחוזית תל אביב הוחלט כעת לאשר את התוכנית במלואה

ענבל אור / צילום: איל יצהר
ענבל אור / צילום: איל יצהר

אור ירוק להקמת מגדל מגורים ברמת גן ששיווקה בעבר ענבל אור. מדובר בפרויקט ששיווקה מארגנת קבוצות הרכישה טרם קריסתה, במסגרתו נמכרו זכויות ל-112 דירות, בעוד תוכנית בניין העיר המאושרת באותה העת איפשרה הקמת 77 דירות בלבד במגרש שבשדרות הילד 1 בעיר. לאחר דיונים רבים הוחלט כעת סופית לאשר את התוכנית לבניית מגדל ובו 112 דירות.

לאחר קריסתה של אור, ובמקביל למינוי מפרק לחברות של אור - עו"ד איתן ארז, פנתה קבוצת הרכישה לוועדה המקומית ברמת גן וביקשה לאשר תוכנית חדשה במגרש. חברי הקבוצה ביקשו להגדיל את גובה הבנייה במגרש מ-24 קומות ל-34 קומות. וכן את כמות הדירות מ-77 ל-112 דירות. זאת בהתאם למספר הדירות שאור שיווקה, שכן במצב שבקשתם לא תאושר עשרות רוכשים יישארו ללא דירה וללא כספם.

בין הרחובות הרצל לביאליק
 בין הרחובות הרצל לביאליק

הוועדה המקומית אישרה את התוכנית

באוגוסט 2017 אישרה הוועדה המקומית את הזכויות המבוקשות, בכפוף להקצאה של 1,550 מ"ר בייעוד של שטחי ציבור לטובת עיריית רמת-גן. אלה יוקמו בחמש הקומות הראשונות של המגדל ויירשמו על שמה של העירייה. במקביל בוטלו שטחי מסחר ומשרדים מאושרים בתוכנית. עוד כוללת התוכנית את שימור המבנה שבו שכן "בית האופה" שבמקום, ושבו מאפשרת התוכנית הקמת בית קפה בשטח 260 מ"ר. התוכנית אף צמצמה את תקן החנייה בשל הסמיכות לתחנת הקו האדום של הרכבת הקלה בציר ז'בוטינסקי ל-0.8 חניות על כל דירה. כלומר, פחות מחנייה לדירה. הוועדה המקומית המליצה על הפקדת התוכנית בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

המבנה הקיים כיום על המגרש בשדרות הילד 1, רמת גן / צילום: איל יצהר
 המבנה הקיים כיום על המגרש בשדרות הילד 1, רמת גן / צילום: איל יצהר

לאחרונה דנה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב בשתי התנגדויות שהוגשו לתוכנית. התנגדות אחת שנדחתה הוגשה מצידם של שכנים שטענו לעומסים שיווצרו מהכניסה לחניון, ולצל שיטיל המגדל על דירות קיימות. במקביל חברי הקבוצה עצמם הגישו התנגדות באמצעות עו"ד מיכל גלקין גולן ששימשה בעבר כיו"ר ועדת הערר של מחוז תל אביב ובתיאום עם המפרק, בעניין בית הקפה שכלול בתוכנית. לטענתם ללא חפירת מרתף שישמש כשטח תפעולי לבית הקפה, לא ניתן יהיה להפעילו. התנגדות זו התקבלה.

"תוכנית ראויה על ציר תחבורתי ראשי"

"לאחר ששמעה את המתנגדים, מחליטה הוועדה לאשר את התוכנית" נכתב כעת בהחלטת הוועדה המחוזית. "הוועדה מוצאת את התוכנית כראויה ושמוסיפה זכויות בנייה ויחידות דיור לתוכנית מאושרת הנמצאת על ציר תחבורתי ראשי, בו עתידה לעבור הרכבת הקלה וככזו התואמת הן למגמות התכנון של העצמת זכויות בנייה לאורך צירי מתע"ן, הן למסמך מדיניות הבנייה לגובה ברמת גן הקובע בנייה של 35 קומות לאורך ציר ז'בוטינסקי. מסמך אשר אושר בוועדה המקומית ואומץ על ידי הוועדה המחוזית, והן לתוכנית המתאר הכוללנית לעיר אשר מקודמת בימים אלה ונמצאת לפני דיון בוועדה המקומית". עוד צוין בהחלטה כי "התוכנית כוללת תועלות ציבוריות משמעותיות של שימור מבנה היסטורי וקביעת שימוש בו למסחר לטובת כלל הציבור והקצאת שטח של 1,550 מ"ר לצרכי ציבור אשר יירשם על שם הרשות המקומית".

מדובר בהישג משמעותי עבור חברי קבוצת הרכישה. אלה נאלצו בשלוש השנים האחרונות לנהל הליכי תכנון מורכבים מול ועדות התכנון השונות במטרה לאשר דירות ששיווקה אור ולא היו מאושרות.

כעת על חברי הקבוצה להגיע להסכמות ביניהם, בעניין החניות בפרויקט שעל פי התקן המצומצם שאושר, עומדות על פחות מחנייה לדירה, כך שלא כל הדירות יקבלו חנייה. את התוכנית הגישו וליוו האדריכלית קיקה בראז ואדריכל השימור אמנון בראור.