תספורות והסדר חוב? לא תסריטים דמיוניים עם החוב הענק של טבע

ישנה קלישאה בשוק ההון שקובעת שאם ג'וק אחד צץ לו בחברה, ג'וקים אחרים יגיעו גם יגיעו – ג'וקים הם הצרות של טבע, והן מגיעות בשרשרת • התביעה האחרונה איננה היחידה ויש עוד רבות, והיא עלולה לגבות מחיר כבד מהחברה • אבל בעיית היסוד של טבע היתה ונותרה החוב הגדול שלה • פרשנות

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

כנס המנהלים השנתי של טבע   שנערך השבוע במלון וולדורף אסטוריה בירושלים, הוא בסימן של הצרות שבאות בצרורות. יש קלישאה בשוק ההון שקובעת, די בצדק, שאם ג'וק אחד צץ לו בחברה, ג'וקים אחרים יגיעו גם יגיעו. הג'וקים הם הצרות של טבע, והן מגיעות בשרשרת. הקש ששבר את גב הגמל והחזיר את מניית טבע אחורה, כמעט לתחילת כהונתו של קאר שולץ, הייתה התביעה הנוכחית שהגישו 44 מדינות בארה"ב נגד טבע וחברות גנריות נוספות, בטענה להעלאה מתואמת של מחירי התרופות, דבר שגרם נזק של מיליארדי דולרים. התביעה הזו רק המחישה שבעיות היסוד של טבע נותרו כפי שהיו עם תחילת כהונתו של שולץ, למרות האופוריה שהשתלטה על המשקיעים שהקפיצו את המנייה בעשרות אחוזים מאז שנכנס, ועתה הבינו שקיצוץ אגרסיבי בעלויות איננו תרופה שמסוגלת לרפא את המחלות הקשות של טבע.

אפשר להניח שלפני שולץ מונח דף ובו החשיפות המשפטיות של טבע, אחת הצרות שלה. התביעה האחרונה איננה היחידה - ויש עוד רבות, כולל של משקיעים בחברה - והיא עלולה לגבות מטבע מחיר כבד. בדרך-כלל זה מסתיים בפשרות מחוץ לכותלי בית משפט, פשרות של קנסות ופיצויים כבדים. אבל בעיות היסוד של טבע היו ונותרו החוב הגדול שלה, למרות שצומצם לכ-30 מיליארד דולר, רובו אמנם לטווח ארוך; התזרים של טבע מצומק, בעקבות השחיקה הדרמטית בביצת הזהב שלה - הקופקסון; והבעיה הכי גדולה: היעדר מנועי צמיחה ומנועי רווחיות בעתיד הנראה לעין. זו הסיבה שטבע ניהלה מאז כניסתו לתפקיד של שולץ מאבק הישרדות שבנוי על חיתוך עלויות אגרסיבי - פיטורים של כרבע מכוח האדם ומכירת נכסים.

תוואי הכנסות יורד, תזרים מזומנים שהולך ומצטמק, חוב ענק - זו תנועת מלקחיים אכזרית שאיתה מתמודדת טבע וספק אם טיפול אגרסיבי בהוצאות יציל אותה, במיוחד לאור התנאים התחרותיים בשוק הגנריקה, הסנטימנט השלילי בארה"ב כפי שהשתקף בתביעה האחרונה ומשבר אמון מתמשך בוול-סטריט. טבע לא תלוייה בעצמה, והתייעלות ועוד התייעלות לא ישקמו אותה. טבע חיה היום על הקשקש.

לטבע עומדות שתי אפשרויות: שווי השוק הנמוך מאוד שלה בראייה היסטורית, כ-13 מיליארד דולר, יכול לקרוץ לניסיון השתלטות. זה תסריט שיכול להציל את טבע, אבל לסיים את מעמדה כחברה עצמאית. תסריט אחר, ולא ממש דימיוני, שטבע תצטרך להתמודד מתישהו עם החוב הענק שלה, לגלגל אותו עוד יותר, כי קשה מאוד לראות שבקצב הרווחיות ובקצב התזרים שלה יהיו לה הרבה אפשרויות. זה אומר דבר די עגום: תספורות או הסדר חוב כלשהו הם בהחלט לא תסריטים דמיוניים בטבע - שממשיכה לצעוד בתקופה של אי-ודאות מוחלטת, משפטית ועסקית.

דבר אחד ודאי אפשר להגיד על טבע, יותר נכון על המנכ"ל שלה קאר שולץ: הוא ישלשל לכיסו כסף משמעותי, עד מאות מיליוני שקלים, גם אם מצבה של החברה יישאר די סטטי. כזכור, שולץ, שנכנס לתפקידו בתחילת נובמבר 2017, קיבל חוזה חלומי ל-5 שנים עם חבילת שכר, בונוסים ומניות שעשויה להגיע, עם תום חוזהו, ל-60 מיליון דולר. בנוסף, קיבל שולץ מענק חתימה במזומן של 20 מיליון דולר ועוד מענק זהה במניות שמותנה בביצועי המניה ויבשיל במשך 3-5 שנים. אלא שבתנאים מסוימים, המענק ישולם לפני תום התקופה, כמו במקרה של עזיבה מ"סיבות טובות" - למשל - מכירת החברה. זו הסיבה שאם תגיע הצעה לרכישת טבע, והיא עשוייה להגיע, שולץ עשוי לדחוף אותה לכיוון הזה ולהשלים את אחד מהסיבובים החלומיים של מנהל בישראל.