נתניהו משחק שחמט

פארסת חומרי החקירה היא אחד מסדרת מהלכים שנועדו למלט את רה"מ מאימת הדין

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

1.

פארסת אי-לקיחת חומרי החקירה בתיקי נתניהו, שהסתיימה היום (ג'), לא קורית בחלל ריק. מדובר בחלק ממהלך כולל וגדול שעושה ראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה למלט את עצמו מאימת הדין. בדרכו אל המטרה גורר אחריו ראש הממשלה רבים, שלפחות חלקם טובים. הוא מביך את היועץ המשפטי לממשלה, זומם לכרסם בסמכויות בית המשפט העליון ומשחק אפילו בעורכי הדין הבכירים שמוכנים להגן עליו (אם רק יואיל בטובו לשלם להם עבור עבודתם).

נתניהו משחק שחמט. הוא יודע שהוא עלול שלא להצליח להעביר בכנסת את הליכי החקיקה שימנעו את העמדתו לדין, ולכן הוא לא מוותר על השימוע. אבל הוא יודע היטב שגם שימוע מוצלח מבחינתו כנראה לא יציל אותו מכתב אישום, אלא לכל היותר יפחית את חומרת האישומים, ולכן הוא ממשיך במאמצים להגיע להסכמים קואליציוניים שיאפשרו לו להעביר את הליכי החקיקה האמורים.

וכך, נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נשאה היום בנירנברג, גרמניה, נאום שבו היא הזכירה כי העצמאות השיפוטית ואי-התלות של שופטים הם מאבני-היסוד בכל משטר דמוקרטי. ובאותה שעה ממש לקח סוף סוף עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, את חומרי החקירה בתיקים 1000, 2000 ו-4000 ממשרדי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). לכאורה, אין כל קשר בין שני המקרים. למעשה, הצלחת נתניהו בהליך השימוע עלולה להשפיע על מעמד ועצמאות בית המשפט העליון והשופטים בישראל.

בהודעה שהוציא אמש (ב') נתניהו ביחס לבית המשפט העליון, הוא הצהיר כי בכוונתו להשיב את האיזון הדרוש בין הרשויות בישראל, "כדי להעביר חוקים שנפסלו או עוכבו בעבר, כמו גירוש משפחות מחבלים, עונש מוות למחבלים וחוק להוצאת המסתננים". ראש הממשלה שיקר באמירות הללו או לכל הפחות התעלם מכך שהכנסת נמנעת מזה שנים לקדם חקיקה שתאפשר הטלת עונש מוות על מחבלים או גירוש משפחות מחבלים.

נתניהו גם התעלם מכך שבסוגיות הביטחוניות, בג"ץ התייצב לאורך השנים פעם אחר פעם מאחורי הממשלה. בג"ץ מאפשר הריסת בתי מחבלים, וטוב שכך; הוא מאפשר סיכולים ממוקדים של ראשי המחבלים, וטוב שכך; בג"ץ איפשר בעבר גירוש מחבלים אל מחוץ לגבולות המדינה; בג"ץ דחה עתירות נגד חוק האזרחות; ועוד ועוד.

2.

"ראש הממשלה שלנו הוא איש ישר בצורה חסרת תקדים. אני אומר באחריות שנתניהו מקפיד על קלה כבחמורה. אני מכיר ראש ממשלה רציני, שאינו בוחן רק את הכאן ועכשיו; ראש ממשלה עם תודעה קולקטיבית, שבודק דברים מבחינה היסטורית. אני אומר בביטחון מלא - ראש הממשלה בודק את טובת הכלל ולא את טובתו האישית", את הדברים הללו אמר לי עו"ד עמית חדד בראיון שנערך בראשית ימי חקירות ראש הממשלה.

אין זה מקרה שמבין חברי צוות ההגנה של נתניהו, עו"ד חדד הוא זה שלקח היום את חומרי החקירה מהפרקליטות. חדד נחשב למקורב ביותר מבין הסנגורים למשפחת נתניהו. הוא מייצג גם את שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה, הוא גדל על ברכיו של עו"ד יעקב וינרוט המנוח, שייצג את משפחת נתניהו במשך שנים ארוכות, והוא ממשיך את דרכו בייצוג. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין בראשיתם. הוא מכחישים את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.