משקיע הקריפטו משה חוגג מנסה להוריד מגבו תביעה של 50 מיליון דולר

יו"ר ומייסד סינגולריטים טוען כי לבית המשפט בקליפורניה, שבו תובע אותו יזם האינטרנט אדם פרזו בגין הפרת חוזה הנוגע לפעילות אתר invest.com, אין סמכות לדון בתביעה • השופט בקליפורניה יעיין בבקשת חוגג ויקבל החלטה בעניין ללא נוכחות הצדדים • מחר יושק באוניברסיטת ת"א מכון הבלוקצ'יין שנקרא ע"ש חוגג, 8 חודשים לאחר שתרם 7 מיליון שקל להקמתו

משה חוגג / צילום: יונתן בלום
משה חוגג / צילום: יונתן בלום

משה חוגג, יו"ר ומייסד קרן ההון סיכון סינגולריטים ובעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, מבקש לדחות את בקשת התביעה נגדו ונגד שניים משותפיו בסך 50 מיליון דולר, בטענה כי אין לבית המשפט בקליפורניה סמכות שיפוטית בתביעה זו - כך עולה מהבקשה שהגישו עורכי דינו של חוגג לבית המשפט בארה"ב.

על פי הודעת בית המשפט אתמול, השופט בקליפורניה יעיין בבקשת חוגג ובבוא העת יקבל החלטה בעניין ללא נוכחות הצדדים, ולכן בוטל הדיון בתיק שנקבע ליום שני הקרוב. לטענת חוגג, התובע אדם פרזו (Adam Perzow) לא עמד בחובתו להוכיח כי בית המשפט בקליפורניה הוא בעל סמכות שיפוטית בנוגע לחוגג. יו"ר סינגולריטים טוען כי טענותיו של פרזו, שלפיהן ההסכם ביניהם נחתם ב-2014 בקליפורניה, אינן נכונות; ומוסיף כי לפרזו אין למעשה עילה לתביעה.

קרן סינגולריטים הובילה בשנים האחרונות השקעות של מאות מיליוני דולרים בסטארט-אפים בתחום הבלוקצ'יין, שהגדול ביניהם הוא סירין לאבס. כפי שפורסם ב"גלובס" בחודש שעבר, סירין פיטרה באחרונה 15 מבין 60 עובדיה והודיעה כי המכירות של סמארטפון הבלוקצ'יין שלה, Finney, אינן בקצב שציפתה לו.

התביעה נגד חוגג ושניים משותפיו בקרן, המיליארדר הקזחי קינס רקישב והמשקיע הסיני-אמריקאי ג'וזף צ'ן, נחשפה לראשונה ב"גלובס" לפני כחודש. רקישב, מנהל שותף בסינגולריטים, הוכתר בעבר על-ידי מגזין "פורבס" כאחד מ-50 האנשים המשפיעים בקזחסטן, עם הון המוערך ביותר מ-2 מיליארד דולר. צ'ן, המכהן כדירקטור בחברת IDC Holdings (מפעילת אתר invest.com), שימש, לטענת התביעה, יועץ למיזמים שהובילה סינגולריטים, ובהם stox.com.

התובע, יזם האינטרנט הקנדי אדם פרזו, מכר לסינגולריטים של חוגג את דומיין האתר invest.com ב-2014 תמורת יותר מ-5 מיליון דולר. לטענת פרזו, חוגג ושותפיו הפרו הסכם שחתמו מולו להקמת מיזם משותף המבוסס על אתר זה. בכתב התביעה טוען היזם הקנדי כי חוגג לקח לכאורה חלק במזימה מאורגנת, שבה מעורבים לפחות 16 יחידים או חברות, ובהם רקישב וצ'ן.

התביעה מייחסת לחוגג ולשותפיו עבירות חמורות של הונאת משקיעים רבים בעולם במאות מיליוני דולרים. פרזו כלל בכתב התביעה שהגיש שישה סעיפים, ובהם הפרת חוזה, הפרה של חובת נאמנות, אי-תשלום במידה הראויה, הונאה (סעיף זה מיוחס לחוגג בלבד), עבירה על חוק רישוי עסקים ועבירה על חוק RICO (ראשי-תיבות של Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act) - חוק של הממשל הפדרלי שנועד למאבק נגד הפשע המאורגן בארה"ב.

הליכים משפטיים נוספים צפויים בחודשים הקרובים

בבקשה שהוגשה לבית המשפט בקליפורניה בשבוע שעבר, טוען חוגג, כאמור, כי לפרזו אין עילה לתביעה בגין אף אחד מסעיפי כתב התביעה. יש לציין כי חוגג לא הורשע עד כה בעבירה כלשהי, וכמו לכל הנתבעים בפרשה, עומדת לו חזקת החפות, אבל התביעה החדשה בהחלט עלולה להדאיג אותו, שכן היא הגדולה והחמורה ביותר שהוגשה נגדו עד היום. כפי שנודע ל"גלובס", בחודשים הקרובים צפויים להינקט נגד חוגג הליכים משפטיים נוספים על-ידי משקיעים שנחלו אכזבה מהשקעות בסטארט-אפים שלו.

פרזו, יליד מונטריאול, סיפר על עצמו בראיון שפורסם באתר namepros.com כי בשנת 2003 הוא התחיל להשקיע בחברות אינטרנט ועבר לגור בארה"ב, וכי ב-15 השנים האחרונות הוא חולק את זמנו בעיקר בין לוס אנג'לס, ניו יורק ותל-אביב. לדבריו, הוא רכש בתקופה זו חמישה דומיינים בולטים של אתרי אינטרנט, ושילם תמורת כל אחד מהם סכום דולרי בן שבע ספרות. הדומיין האחרון שרכש פרזו הוא coins.com, שבאמצעותו הוא מתכנן להקים פורטל למטבעות דיגיטליים.

חוגג מיוצג בתביעה בארה"ב על-ידי עורכות הדין ריטה הויזלר ואביבה ורניק ממשרד עורכי הדין Hughes Hubbard & Reed מניו יורק, ואילו פרזו מיוצג בארה"ב על-ידי עו"ד מייקל באוז ממשרד עורכי הדין Bowse Law Group מקליפורניה.

מחר (ה'), אגב, ישתתף חוגג בטקס ההשקה הרשמית של המכון למחקר ביישומי הבלוקצ'יין באוניברסיטת תל-אביב. כפי שפרסמנו ב"גלובס" כבר לפני שמונה חודשים, חוגג תרם 7 מיליון שקל להקמת מכון הבלוקצ'יין שנקרא על-שמו, הפועל בפקולטה לניהול. ראש מכון הבלוקצ'יין הוא פרופ' דן עמירם, סגן דקאן הפקולטה לניהול, וכמנהל המכון מכהן ד"ר יעקב מנדל. מנהלת המחקר של המכון היא גל לנדאו-יערי, לשעבר מנכ"לית בפועל של הבורסה לניירות ערך בתל-אביב. 

לצד התביעות וההשקות שבהן מעורב חוגג, בשבוע הבא יקיים מועדון הכדורגל שבבעלותו, בית"ר ירושלים, משחק ידידות נגד מועדון הפאר הספרדי אתלטיקו מדריד, שאחד מבעליו הוא המיליארדר עידן עופר.