התחזית הפסימית למניית טבע: תחזור למחירה מלפני 20 שנה

בנק ההשקעות HSBC הוריד את מחיר היעד למניה ל-10 דולר - הרמה שבה נסחרה באחרונה לפני כמעט 20 שנה • על פי האנליסטים, "השינוי של טבע לחברה יציבה יותר ובעלת פוטנציאל לצמיחה עומד בפני כמה קשיים, בשל הליכים משפטיים בכמה זירות" • מניית טבע מתרסקת בבורסה בתל אביב

קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

בנק ההשקעות HSBC הוריד היום (ד') את מחיר היעד למניית טבע בצל פרשת תיאום המחירים, וזאת תחת ההנחה כי טבע תיאלץ לשלם 3 מיליארד דולר במזומן במסגרת הפרשה.

מדובר בהערכה ראשונית בשוק להליך משפטי שעלה מדרגה בסוף השבוע האחרון, כאשר 44 מדינות בארה"ב הגישו תביעה נגד 20 חברות בשוק הגנרי בארה"ב, ובראשן טבע, בחשד לתיאום מחירים. 

מניית טבע  נופלת כעת ביותר מ-7% בבורסה בתל אביב, ולמעשה רחוקה ביותר מ-80% מהשיא של שנת 2015.

אנליסט ההשקעות של הבנק, סטיב מקגארי, הוריד את מחיר היעד ל-10 דולרים למניה, לעומת מחיר היעד הקודם של 13 דולרים. מדובר במחיר הנמוך ממחיר השוק של המניה.

כתב התביעה המפורט, שהגישו 44 מדינות בארה"ב נגד יצרניות תרופות גנריות, מתאר את המעורבות העמוקה של חברת טבע בתיאום המחירים. מנהלי החברות השתתפו בשלל אירועים חברתיים, והמשיכו את הקשר במיילים ובטלפונים שבהם תואמו העלאות המחירים.

מקגארי כותב כי "לטבע, שעומדת גם ככה בפני התדיינות משפטית בארה"ב בנוגע לשיווק תרופות אופיואידיות באופן בלתי הולם, לכאורה, ההתדיינות החדשה, שבקנה מידה גדול יותר על תמחור התרופות הגנריות, מגדילה בבירור את פרופיל הסיכון. סיכון נוסף לטבע הוא שכל התדיינות משפטית בנוגע לתמחור של תרופות גנריות או שיווק הקשורות לאופיואיד הן סוגיות בעלות פרופיל גבוה, ותיקי בית המשפט עלולים ליצור כותרות שליליות מתמשכות".

"להערכתנו, מטבע הדברים, טבע עדיין מתמודדת עם הסיכון בתמחור השוק הגנרי. סביר כי התרופות הממותגות החדשות לא יגדלו מהר מספיק כדי לקזז את הירידה (בשוק הגנרי; גב"ס). התוצאה גורמת לבעיה של צמיחה. אם טבע תיאלץ לשלם את כל ההוצאות הקשורות להתדיינות המשפטית שתוארה לעיל, הדבר עלול להשפיע לרעה על רווחיה (פגיעה בצמיחה) וכן על יכולתה להתמנף במהירות".

לפי מקגארי, "ההשפעה העיקרית על טבע תהיה ב-2019 ו-2020, ולמרות שהקבוצה צפויה להשיג את יעדי החיסכון בעלויות שלה, יהיה לה קשה לייצר צמיחה. להערכתנו, נתון של 3 מיליארד דולר הוא סביר, אבל כמו במקרים משפטיים רבים בתחום פארמה, המרווח יכול להיות בין אפס למיליארדים דו-ספרתיים".