ראש עיריית קריית גת: "ראש עיר שבונה - הולך הביתה"

אבירם דהרי התייחס לקשיים בבנייה של שכונת כרמי גת בקריית גת שהייתה הראשונה לחתום על הסכם-גג • לדברי מ"מ מנכ"ל משרד השיכון בני דרייפוס, "ראשי ערים שיחתמו על הסכמי-הגג הבאים, ירוויחו תעסוקה חינוך ותרבות"

אבירם דהרי, ראש עיריית קריית גת / צילום: איל יצהר
אבירם דהרי, ראש עיריית קריית גת / צילום: איל יצהר

"הקבלנים נחשבים למושחתים, אבל אנחנו יותר" - כך אמר הבוקר ראש עיריית קריית גת, אבירם דהרי, בכנס התאחדות בוני הארץ שמתקיים באילת. "אם אנחנו נפגשים, כולם בטוחים שזאת שחיתות. לפני 3 שנים התפרסם דוח חמור של מבקר המדינה שטען שנפגשתי השנה עם 60 יזמים ב-4 עיניים בלשכה שלי. בתשובה למבקר כתבתי לו שאני מאחל לקריית גת שבשנה הבאה אפגש עם 200 קבלנים, כי בשביל לקבל מעטפות לא צריך לשכה".

דהרי התייחס גם לנושא הסכמי-הגג שנחתמו בקריית גת, שהייתה החלוצה לחתום על ההסכם הראשון לטובת הקמת שכונת כרמי גת, ועל הקשיים שלווי בבניית השכונה מול המדינה ומול התושבים, שכמעט עלו לו בהפסד בבחירות האחרונות. "אף אחד לא שכנע אותי לחתום על הסכם-גג, אני שכנעתי את המדינה כשיאיר לפיד היה שר האוצר ובנצי ליברמן היה ראש רמ"י. הבעיות שצצו אחר-כך הם תוצאה של משרד האוצר שכמו כל גזבר טוב, דואג קודם כל לקופה שלו. בתוכנית של כרמי גת היה כתוב שכל עוד לא הוקם מחלף בין קריית גת לכרמי גת אז אי-אפשר לתת טופס אכלוס. אז הקבלנים ביקשו שאתן היתר בנייה. אז נתתי. שנתיים אחר-כך הבניינים היו מוכנים אבל לא יכולתי לתת טופס אכלוס.

"ראש עיר יכול להיות בריון ולא לתת טופס אכלוס בדיוק חודש. הלחץ שמגיע מהדיירים שקנו דירות משבית אותך. אז בסוף אתה עובר על החוק נותן טופס אכלוס, ואז אותם דיירים שיום לפני כן כעסו עליך שאתה לא מאכלס את הדירות תובעים אותך למה נתת היתר בנייה. ראש עיר שבונה - הולך הביתה. זה חוק טבע. צריך להבין שכרמי גת זה 7,600 יחידות דיור, וזה 55 גני ילדים, 6 בתי ספר יסודיים 3 תיכונים, בתי כנסת ומקוואות. על כל תקציב ממשרד החינוך לגן ילדים, העירייה צריכה להוציא מקופתה 250 אלף שקל. כפול 55 זה המון. ועדיין אני בעד בנייה. כי מי שלא בונה, לא מתקדם קדימה. אני מבטיח שעוד שנתיים, היקף הבנייה בפינוי-בינוי בכל הארץ יהיה קטן מהיקף הבנייה בפינוי-בינוי בקריית גת, עיר ששווי הקרקע שלה לפני שנתיים היה אפס".

על רקע קריאות של קבלנים נגד רשות מקרקעי ישראל על כך שהיא אינה משווקת קרקעות, הודה מ"מ מנכ"ל משרד השיכון, בני דרייפוס, כי ישנה הצפה של דירות בחלק מהמקומות. "לא כל דבר זה משבר", אמר דרייפוס. "ישראל ממש לא מתייבשת. אנחנו לא יכולים להמציא קרקע מדינה איפה שאין קרקע מדינה. אבל יש בנייה ענפה באזורים נרחבים בארץ, ואנחנו חייבים לגלות אחריות בשיווקים. יש מקומות נרחבים בארץ שבהם ההיצע עולה על הביקוש ואת הזמן הנכון לשיווק המכרזים צריך לעשות בשכל".

דרייפוס התייחס גם להסכמי-הגג הבאים, שמטרתה להגדיל את הביקושים לדירות שמשווקות באזורים אלה, שכיום בחלק מהמקומות סובלים מביקושים נמוכים. "האתגר שלנו היום הוא איפה שיש קרקע מדינה לספק גם תעסוקה וגם חינוך ותרבות, וראשי רשויות שיחתמו על הסכמי-גג דור ב', ייהנו בדיוק מהדבר הזה, בדגש על תעסוקה".

מי שהגן על ראשי הערים היה גם יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר זאב ביליסקי, שהיה בעברו גם ראש עיריית רעננה, ואמר: "ראשי הערים נמצאים בין הפטיש לסדן. ראשי ערים לא קפצו מהירח. מישהו בחר אותם. הם היחידים שנבחרים בבחירות ישירות ופוגשים את התושבים באופן אישי".