מאוגדים בפיננסים: שוב סכסוך עבודה בבורסה; הסכם קיבוצי ופרישה מרצון במגדל

מגדל מבקשת להקטין את מספר העובדים בה בכ-5%, במסגרת תוכנית פרישה מרצון שתעלה כ-43-53 מיליון שקל • ההסכם כולל, בין היתר, העלאת שכר המינימום לפי ותק ומעבר למודל תוספות שכר דיפרנציאליות בגובה ממוצע של מעל 9%

דורון ספיר / צילום: תמר מצפי
דורון ספיר / צילום: תמר מצפי

התפתחויות בזירת העבודה המאורגנת בשוקי הפיננסים: מצד אחד נמשך העימות בין הנהלת הבורסה לעובדים, ומצד שני נחתם הסכם קיבוצי עדכני בקבוצת הביטוח מגדל, שמבקשת להקטין את מספר העובדים בה בכ-5%, במסגרת תוכנית פרישה מרצון שתעלה כ-43-53 מיליון שקל.

נתחיל מהסכסוך הבלתי פתור בין עובדי הבורסה לבין ההנהלה שלה, שעלול להוביל לכך שהחל מעוד כשבועיים הבורסה לניירות ערך עלולה לשוב למציאות של עיצומים ושל השבתות והפעם על רקע אי הסכמות בנוגע לבונוס לעובדים על 2017.

אתמול אישרה ההסתדרות את בקשת העובדים בבורסה להכריז על סכסוך עבודה, כחלק ממאבק נמשך שלא נראה שנמצא לקראת פיתרון.

בכל מה שנוגע לבורסה מדובר בחדשות מתגלגלות של סכסוך עבודה, שכבר קיים בעניין מכירת הבורסה והכוונה להנפיק אותה, שמובילים ההנהלה שלה ובעלי השליטה בה. נזכיר כי בעבר קיבלו העובדים 6% ממניות הבורסה על מנת להסכים לשינוי מבנה הבעלות בה, כשהסכסוך בין הצדדים מנע את הנפקת מניותיה ברבעון האחרון אשתקד.

הסכם חדש במגדל, ופרישה מרצון ל-5% מהעובדים

למול זאת, במגדל הושג הסכם קיבוצי חדש בין העובדים המאוגדים לבין ההנהלה, לתקופה של 2019 עד סוף 2021.  על פי ההסכם, בין היתר, שכר המינימום בחברה יעודכן ל-5,800 שקל לחודש, כמו גם העלאת שיעור הפקדות המעסיק לחיסכון פנסיוני. לצד זאת ישנו מנגנון העחאת שכר של 9% לשלוש שנות ההסכם, כשמתוכם העלאה של 4.2% נתונה לשיקול המנהל.

לצד זאת העובדים יהיו זכאים לבונוס, בהיקף שלא נקבע, כשאם הוא לא ישולם הם יקבלו "מענק מיוחד" בגבוה רבע משכורת. מענק חתימה על ההסכם ישולם עתה לעובדים, בגובה רבע משכורת.

לצד כל אלה במגדל מתכננים הליך פרישה מרצון בהיקף של 43-53 מיליון שקל, ושמטרתה להקטין את כוח העבודה בחברה בכ-210 עובדים, שהם כ-5% מהעובדים בתמורה לפרישה בתנאים מיטיבים של עד 200%.

כך, "ההסכם הקיבוצי החדש כולל הוראות לעניין התייעלות בתקופת ההסכם הקיבוצי. הליך ההתייעלות כולל סיום העסקה של כ-210 עובדים ביחידות השונות במגדל, אשר יבוצע בנוסף למה שנקבע בהסכם הקיבוצי משנת 2015 ולא מומש עד כה".

בחברה מפרטים כי תוכנית ההתייעלות תכלול שלב ראשון של פרישה מרצון בכפוף לאישור הנהלת החברה ושלב שני של סיום העסקה בתנאים מיטיבים.

"במסגרת הליך הפרישה מרצון תוצע, בתוך 90 יום ממועד חתימת ההסכם הקיבוצי החדש תכנית פרישה מרצון לעובדים מגיל 58 ומעלה המועסקים בחברה 5 שנים ויותר, במסגרתה תינתן להם האפשרות, בכפוף לאישור החברה, לסיים את העסקתם. ככל שבאמצעות הליך הפרישה מרצון לא יתמלאו המכסות כאמור, תוכל החברה לסיים את העסקתם של עובדים נוספים, בתנאים מיטיבים, ועד להשלמת המכסות כאמור".

במגדל, שבניהול דורון ספיר שהודיע לאחרונה על פרישתו ושאת עובדיה מובילים יו"ר הוועד מודי גת וסגנו מרדכי רוזנבוים, מציינים כי עלות ההסכם תהיה גידול בהוצאות השכר בהיקף של 25.3 מיליון שקל לשנה.