בקרוב תקנו קנאביס בבית המרקחת עם מרשם? ליצמן החליט להוציא את הקנאביס מפקודת הסמים המסוכנים

עפ"י הדיווח שפורסם הערב במהדורה המרכזית של חדשות 12, הקנאביס ימכר בבית מרקחת עם מרשם רגיל • למרות הצעד המתקדם, ליצמן ביקש להבהיר לחדשות 12 כי צעד זה אינו מעיד לגליזציה

יעקב ליצמן  / צלם: תמר מצפי
יעקב ליצמן / צלם: תמר מצפי

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, הודיע הערב (ה') כי רפורמת הקנאביס מתקדמת עוד שלב במטרה להקל על המטופלים, וכי השלב הבא על פי המתווה - העברת קנאביס לצרכים רפואיים מסוימים ממצב הדורש רישיון למרשם בלבד, שיכול להינתן על ידי רופאים מומחים ללא אישור נוסף. 

הערב החליט ליצמן להוציא את הקנאביס מפקודת הסמים המסוכנים בשורה של מחלות ועל פי הדיווח של כתבת חדשות "קשת 12" דפנה ליאל, החולה יוכל ללכת לרופא ולקבל מרשם לבית המרחקת של עד 40 גרם.

בימים הקרובים ינסח סגן שר הבריאות יחד עם צוות משרדו טיוטא שתפרט ותסדיר את המהלך. למרות הצעד המתקדם ליצמן ביקש להבהיר לחדשות 12 כי צעד זה אינו מעיד לגליזציה.

מהניסוח של משרד הבריאות נראה כי משמעות המהלך היא כי במצבים רפואיים מסוימים שאבחנתם ברורה, לא יהיה צורך בקבלת רישיון שימוש בקנאביס ממשרד הבריאות, אלא רק במרשם רופא. זאת, כל עוד מדובר ברופא מומחה ובמחלה שהצורך בקנאביס בה הוא ברור.

היום כל משתמש קנאביס צריך להחזיק ברישיון לשימוש בקאנביס ממשרד הבריאות. כמה עשרות רופאים הוכשרו על ידי משרד הבריאות לרשום קנאביס על פי שיקול דעתם, ואז מונפק רישיון אוטומטית מתוך המחשב של משרד הבריאות. רופאים אחרים שלא עברו את ההכשרה, צריכים לשלוח מסמכים ולהמתין לאישור משרד הבריאות על פי שיקול דעתו - כך לגבי כל המרשמים המחודשים בימים אלה על פי רפורמת הקנאביס החדשה. מערכת המחשוב של היק"ר כונתה על ידי עמותות החולים: "האח הגדול".

נראה כי אם תצא החלטתו של ליצמן לפועל, כל רופא המומחה לתחום מחלה שהקנאביס אושר על ידי משרד הבריאות כמועיל לו בוודאות, יוכל לרשום את המרשם בין אם הוכשר במייוחד לכך ובין אם לא, ללא כל מעבר דרך מחשב משרד הבריאות, ומבלי שמשרד הבריאות יוכל להטיל על כך וטו.

התחומים בהם ניתן יהיה לרשום את הקנאביס במסלול הקל יותר יהיו על פי הודעת משרד הבריאות: אונקולוגיה, נוירולוגיה (למשל פרקינסון, אפילפסיה), הגסטרואנטרולוגיה (קרוהן), והמחלות הזיהומיות. כמו-כן יתאפשר גם יצור ויבוא של תוספי מזון או תכשירים המכילים CBD בלבד.

ממשרד הבריאות נמסר בשם ליצמן כי "החלטתי לאמץ את עמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות לאפשר מתן מרשם במקום רישיון למצבים רפואיים מסוימים שאבחנתם ברורה. אני מדגיש כי לא מדובר בליגליזציה וכי אדם שלא יורשה רפואית להשתמש בזה, לא יוכל לקבל את התרופה בבית המרקחת. אך מדובר במהלך שייקל באופן מהותי על הליכי הבירוקרטיה לציבור החולים הקשים."

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן, טוב הוסיף: "ישראל מובילה בשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים והמהלך הזה הוא שלב נוסף בהקלה על המטופלים ובהפיכת הקנאביס הרפואי למוצר רפואי כמו כל מוצר אחר. אנחנו נמשיך לעקוב אחר היישום ולהקל עוד על המטופלים, תוך הקפדה על כך שמי שצריך לקבל, יקבל בדרך הקלה ביותר."

המשנה למנכ״ל משרד הבריאות, פרופ׳ איתמר גרוטו, אמר: ״הקמתו של המערך במשרד הבריאות, אשר הוביל לקיומם של מוצרים איכותיים ומפוקחים לאורך כל שרשת הייצור והשינוע, מאפשר כעת להגיע למצב שקנאביס רפואי ינתן למטופלים בבתי מרקחת לאחר שנרשם להם על ידי רופא מומחה".

יש לציין כי משרד הבריאות בעצמו עוד לא החליט בדיוק כיצד ליישם את ההצהרה הזו של ליצמן וההערכות לעיל הן משתמעות מדבריו ומהודעת דוברות המשרד, איך אינן החלטות סופיות.

אף שליצמן הדגיש כי לא מדובר במהלך לקראת לגליזציה, גורמים בשוק טענו כי כמעט ולא אפשרי שלא תהיה זליגה של קנאביס מן המטופלים לשוק הצרכני במצב כזה, ולכן ההערכה היא כי משרד הבריאות לוקח בחשבון זליגה ועושה זאת מתוך הנחה שהלגליזציה תגיע במוקדם או במאוחר.

אורן שוסטר, מנכ"ל חברת IMC: "בעקבות הודעת משרד הבריאות על הוצאת הקנאביס הרפואי מפקודת הסמים המסוכנים, חברת IMC נערכת על פי הנהלים המחמירים של היק"ר לאספקת מוצריה בבתי המרקחת והמוצרים יגיעו לבתי המרקחת בעוד כחודשיים".