הגמר הגדול: כל מה שצריך לדעת על תחרות האירוויזיון

160 מיליון שקל הושקעו באחת מתחרויות האירוויזיון היקרות ביותר שהופקו בשנים האחרונות • מי יופיע הערב על הבמה לצד מדונה ונטע ברזילי, וכיצד נערכו לאפשרות של תקלה שתשבית את השידור? • "גלובס" מגיש 12 עובדות על הפקת הענק

מנחי ערב חצי הגמר הראשון של האירוויזיון בתל-אביב / צילום: אורית פניני
מנחי ערב חצי הגמר הראשון של האירוויזיון בתל-אביב / צילום: אורית פניני

הערב, שנה של הכנות תגיע לשיא עם הגמר הגדול של אירוויזיון 2019 - התחרות ה-64 במספר שתתקיים בתל אביב. ישראל השתתפה ב-42 מהתחרויות מאז הצטרפה לרשימת המדינות ב-1973. הלידה של שבוע האירוויזיון לא הייתה קלה מבחינת תאגיד כאן, שלזכותו ייאמר (לפי התרשמות מהחזרה לגמר הגדול וכן משני חצאי הגמר) הרים הפקה ואירוע ברמה גבוהה מאוד, שלא במקרה זוכה לתשבחות ברחבי העולם. הבמה מרשימה מאוד וכמוה גם השידור, הגלויות (הסרטונים שמוצגים לפני כל שיר שצולמו על רקע נופי ישראל), ובימוי המופע כולו.

לרגל האירוויזיון קיבצנו 12 עובדות ומספרים:

1. מדובר באחד מהאירוויזיונים היקרים ביותר שהופקו בשנים האחרונות. עלותו נאמדת ב-160 מיליון שקל - כאשר את מרבית הכסף שילם תאגיד השידור. מי שישלם את המחיר, כפי שפורסם השבוע, הם יוצרים ישראלים, וזאת לאור קיצוצים בהקצאת משאבים ליצירות מקור. ישראל זכתה בתחרות 4 פעמים, ומחזיקה בממוצע של 6 בזכיות, בדיוק כמו הולנד המועמדת לזכייה הערב. 30 מיליון שקל השקיעה עיריית תל אביב באירועים, כולל בהקמת כפר האירוויזיון.

2. 1,600 איש ואישה עבדו בהפקת הענק הזו, לצד עוד כ-500 מתנדבים שתרמו מזמנם ומאדיבותם ליווי למשלחות, מתן מידע לתיירים והכוונה.

3. 41 מדינות (אחרי שאוקראינה פרשה לאור מחלוקות על האמן המייצג) נוטלות חלק בתחרות השנה. 26 מתוכן העפילו לשלב הגמר - 5 הן המדינות המרכזיות (המממנות הראשיות) שעולות מדי שנה אוטומטית (גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, בריטניה) והמדינה הנוספת היא המדינה המארחת שמקבלת כרטיס לגמר באופן אוטומטי. מאז 2015 הצטרפה אורחת שרחוקה מאוד מיבשת אירופה - אוסטרליה. המדינה הצטרפה לרגל חגיגות ה-60 לתחרות ומאז נשארה. אוסטרליה משדרת את התחרות מזה 30 שנה כשבמדינה יש קהל גדול חובב אירוויזיון (שיצפה בו בשעות הבוקר, לפי פער השעות). אם אוסטרליה תזכה אגב היא לא תארח את התחרות אלא היא תצטרף לבחירה לעיר שתארח ותסייע לה בהפקה.

4 מספר המופעים שהיו פתוחים לקהל עומד על 9: שני חצאי גמר, מופע הגמר, ושלוש חזרות לכל אחד מהאירועים. אולם המופעים (המרשים כבר אמרנו?) הוא אחד הקטנים ביותר שהיו בשנים האחרונות כשהוא מונה נטו 7,200 מקומות ישיבה בלבד. זהו גם אחד הנימוקים לכך שמחירי הכרטיסים היו יקרים בפי 3 ויותר מאלו של ליסבון. על סאגת הכרטיסים אין ספק שעוד ידובר רבות - המכירה שהתחילה בתזמון מאוד מאוחר והמחירים המאוד יקרים (2,000 שקל לכרטיס לגמר!) הרחיקו הרבה מהתיירים. גם הכרטיסים לחזרות שאמורות להיות נגישות לקהל היו יקרים מדי (מאות ואלפי שקלים) והתוצאה הייתה חלוקה חינמית במטרה למלא את האולם. שרת התרבות מירי רגב לא תגיע הערב וכמוה גם ראש הממשלה שלא ירצה להרגיז את ההמפלגות הדתיות לאור סאגת השבת. רעייתו שרה אמורה לפקוד את האירוע.

5. 24 מצלמות לוכדות את האמנים ואת האולם מכל זווית צילום אפשרית. השידור מועבר ל-45 מדינות.

6. יש גיבוי - החזרה הגנרלית שנערכה אתמול (ו') בלילה צולמה באופן זהה לזה שבו מתוכנן הגמר הגדול. למעט המלכה האם - מדונה - שלא צולמה, ולא הופיעה בחזרה. במהלך השידור החי הערב ירוץ השידור-גיבוי במקביל. במקרה של תקלה, בלחיצת כפתור ישתלט השידור הזה על השידור החי והצופים ימשיכו בצפייה מבלי להרגיש. האם זה קרה בעבר? למעשה, מיטל כהן מפיקת השידורים סיפרה ל"גלובס" כי זה קורה בכל תחרות. הצופים כאמור לא מבחינים במעבר בין השידורים שיכול להימשך גם שניות ספורות.

7. בימת האירוויזיון הערב תהיה גדושה באמנים: נטע ברזילי כמובן תפתח את המופע בנחיתה ממטוס מלווה בעשרות רקדנים-דיילים לצלילי עופרה חזה (עם "גלבי"). עוד בפתיח (המאוד מרשים ומושקע), דנה אינטרנשיונל שתשיר עומר אדם (תל אביב). נזכיר כי הזמר סרב להופיע באירוויזון בשל השבת.

עוד על הבמה נדב גדג' שייצג את ישראל באירוויזיון 2015 (וסיים במקום ה-9) ואילנית עם השיר "אי שם", אותו השיר עימו הייתה אילנית הנציגה הישראלית הראשונה באירוויזיון עוד ב-1973, אותו סיימה במקום הרביעי והמכובד.

עוד תופיע על הבמה הערב גלי עטרי בשיר הללויה בגרסה מיוחדת יחד עם כוכבי אירוויזיון; הזמרת הקפריסאית אלני פוריירה שהתחרתה "ראש בראש" עם נטע על המקום הראשון בשנה שעברה; קונצ'יטה, זוכת העבר מאוסטריה; ואייקון האירווזייון ורקה סרדו'צקה (שגם תשיר את השיר טוי בגרסה משלה).

עוד לפני מדונה יופיע עידן רייכל והפרויקט שלו (הכולל עשרות נגנים על במה) עם השיר שובי אל ביתי. יזהר כהן שכיכב בשבועות האחרונים יקריא את התוצאות מטעם ישראל.

8. להקת שלווה - בחצי הגמר השני עלתה הלהקה שכבשה את לב הישראלים בתחרות "הכוכב הבא". משהובן שהלהקה, שאגב כבר קיימת מזה עשור, עשויה לזכות בתחרות הוחלט על פרישה לאור חילול השבת במידה והיא תיבחר לייצג את ישראל. הימור שלנו - הלהקה הייתה זוכה בתרחיש אחר.

בחצי הגמר, ההופעה של הלהקה המרגשת הזו כבשה גם את לב האירופאים עם ביצוע מדהים לשיר "A Million Dreams" מתוך הסרט "האמן הגדול מכולם". רוח הדברים שנאמרו ברשתות היא שהלהקה נתנה את המופע הטוב ביותר נכון לאותו הערב. מה שנכון.

9. קובי מרימי זכה לצווחות הקהל ולתשואות חמות בקרב העיתונאים (ועובדי התאגיד ומתנדבים) שהתקיימה בשישי בצהריים. הקהל אוהב אותו ממש. אל מול שאר הביצועים, שאת חלקם אפשר להגדיר כחובבנים, בלט מרימי בכישרון. גם שדרוג השיר עשה את שלו. מרימי ישיר בשיר מספר 14 שלאחריו יעלו הפייבוריטים הגדולים לזכייה, כולל הולנד, איטליה וספרד שתקנח את התחרות בשיר מספר 26. למרות שבחזרות נכתב מפורשות על גבי מסכי הענק כי אסור לצלם, וצילם עמישראל בלי סוף, העלה ושיתף - גם באתרי החדשות וגם ברשתות החברתיות.

10. הצבעות השופטים של המדינות כבר הועברו אתמול אחרי החזרה הגנרלית של הגמר. מקורותינו החשאיים גילו לנו שככל הנראה ישראל העניקה את הדוז פואה שלה להולנד, המובילה בטבלת ההימורים. אל הדירוג הזה יצטרפו הצבעות הקהל בבית - אלו מהווים 50% מהקולות (ובשנה שעברה הקהל בבית הוא שהכתיר את נטע).

11. המנחים: מי שגנבה את ההצגה בלי צל של ספק היא לוסי איוב. איוב הצעירה והסופר מוכשרת עובדת במחלקת הדיגיטל של "כאן" ולכן רשמית לא תקבל שכר על ההנחיה. שלושת המנחים האחרים - בר רפאלי, ארז טל ואסי עזר - מקבלים ביחד 450 אלף שקל, כאשר את ההכנסה שלו תרם אסי עזר לארגון הנוער הגאה איגי.

איוב זוהרת על הבמה, היא זורמת ומקסימה ולא במקרה קיבלה חיבוק חם מהמבקרים ומהקהל. יותר מאשר המגישים האחרים. וכן, הם קוראים מטלפרומטר באמצעות מסך ענק שנמצא מולם באולם. שתי הנשים יחליפו הערב שתי שמלות מרהיבות כל אחת.

12. עוד מילה טובה ל"כאן" לסיום - לראשונה יצא תאגיד השידור הישראלי במהלך של הנגשת האירוויזיון לאנשים עם מוגבלות באמצעות שידורים (דיגיטליים) מונגשים. מדובר במהלך פורץ דרך, שאף הצריך אישור מיוחד מה-EBU (תאגיד השידור האירופי) ולכן הוא משודר רק בדיגיטל, כשההנגשה היא לקהל בישראלי בלבד. לא מן הנמנע שהשידורים המונגשים יאומצו לתחרות, הבאה, היכן שלא תהיה.

אז שיהיה לכולנו ערב אירוויזון שמח, ובהצלחה לקובי מרימי.