אלקטריאון: נחתם החוזה להקמת כביש חשמלי חכם בשבדיה

במסגרת הפרויקט ייבנה כביש חשמלי באורך של 1.6 ק"מ כחלק ממסלול כולל של 4.1 ק"מ בין שדה התעופה לעיר ויסבי על האי גוטלנד בשבדיה • עלות הפרויקט מוערכת בכ-45 מיליון שקל, כשממשלת שבדיה תממן כ-35 מיליון שקל • בחברה העריכו כי "התשלומים שישולמו על ידי ממשלת שבדיה יכסו את ההוצאות שתידרש החברה להוציא במסגרת הפרויקט, שצפוי להימשך כ-3 שנים"

אורן עזר / צילום: איל יצהר
אורן עזר / צילום: איל יצהר

חברת אלקטריאון הפועלת בתחום של כביש חכם חשמלי, חתמה על הסכם עם ממשלת שבדיה לבניית הכביש החשמלי במדינה. הכביש החשמלי בשבדיה, המבוסס על טכנולוגיית הטעינה האלחוטית הדינמית שפותחה באלקטריאון, אמור לאפשר טעינה של משאיות ואוטובוסים חשמליים תוך כדי נסיעה.

לצורך ביצוע הפרויקט הקימה אלקטריאון קונסורציום של חברות, בהובלת החברה הבת שלה אלקטריאון AB. על הזכייה בפרויקט דיווחה אלקטריאון לפני כחודש וכעת, כאמור, נחתם ההסכם הרשמי. מניית החברה נסחר,היום במגמה שלילית, אך מתחילת השנה היא הניבה תשואה פנטסטית של כ-400%, והיא משקפת לאלקטריאון שווי של כ-800 מיליון שקל (בשנה האחרונה נסקה המניה ב-870%).

במסגרת הפרויקט ייבנה כביש חשמלי באורך של 1.6 ק"מ כחלק ממסלול כולל של 4.1 ק"מ בין שדה התעופה לעיר ויסבי על האי גוטלנד בשבדיה. האוטובוס החשמלי ישמש כשאטל ציבורי והמשאית החשמלית תיבחן על ידי נהג מקצועי, על מנת לוודא את מוכנות המערכת לפרויקט בהיקף גדול על כבישים מהירים. עלות הפרויקט מוערכת בכ-45 מיליון שקל, כשממשלת שבדיה תממן כ-35 מיליון שקל, ויתר הפרויקט ימומן על ידי החברות בקונסורציום' שבו שותפות חברת EiTech, מקבוצת התשתיות העולמית וינצ'י; מכון המחקר האירופי RISE; חברת התחבורה הציבורית דן (מבעלי העניין באלקטריאון) ועוד מספר חברות בינלאומיות.

תוכנית כוללת ל-2,000 ק"מ כביש

באלקטריאון ציינו עם הזכייה במכרז כי לממשלת שבדיה תוכנית כוללת לבניית כ-2,000 ק"מ של כביש חשמלי בכבישים מהירים, עבור טעינה דינמית של משאיות חשמליות, פרויקט שעלותו מוערכת בכ-3 מיליארד דולר. בחברה העריכו כי "התשלומים שישולמו על-ידי ממשלת שבדיה יכסו את ההוצאות שתידרש החברה להוציא במסגרת הפרויקט, שצפוי להימשך כשלוש שנים".

אלקטריאון, שאותה מוביל היו"ר והמנכ"ל אורן עזר, פועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם". הטכנולוגיה שלה מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. כך ניתן להאריך את טווח הנסיעה של כלי הרכב, ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקלם. זאת, מכיוון שהם יצוידו רק בסוללה קטנה, כדי לאפשר נסיעה גם בקטעי כביש שאינם כוללים את תשתית הסלילים של החברה.

בשלב ראשון בחברה מתכננים ליישם את הטכנולוגיה באוטובוסים ובמשאיות הנעים בנתיבים קבועים, ולאחר מכן בכלי רכב פרטיים. יישום הטכנולוגיה תלוי גם בשיתוף הפעולה של הרגולטורים. לאחרונה חתמה אלקטריאון על הסכם שת"פ עם עיריית תל אביב, לביצוע פיילוט ראשון מסוגו להפעלת קו תחבורה ציבורית באמצעות קו תחבורה ציבורי של חברת דן שיפעל על תשתית כביש חשמלי.

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על-ידי אורן עזר וחנן רומבק, סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה, לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. החברה הצטרפה לבורסה לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס, ומאז הכפילה את ערכה פי 14 לערך. החברה נמצאת כיום בשליטת עזר ורומבק (18.7% מהמניות כל אחד) וחברת התחבורה דן (13.5%). 

מניית אלקטריאון
 מניית אלקטריאון