הממשלה אישרה את שינוי חוק יסוד הממשלה; לפיד בתגובה: "שחיתות"

הממשלה אישרה הבוקר את הצעת החוק לשינוי חוק יסוד הממשלה, עם הסעיף המגביל את מספר השרים ל-19 וסגני השרים ל-4 • ח"כ יאיר לפיד: "זה הדבר הכי דחוף להם. רק הג'ובים שלהם, רק הכיבודים שלהם, רק השוחד הפוליטי שלהם בתמורה לכרטיס היציאה של נתניהו מהכלא. שוחד פוליטי על חשבון הציבור"

יאיר לפיד / צילום: שריה דיאמנט
יאיר לפיד / צילום: שריה דיאמנט

הממשלה אישרה הבוקר (א') את הצעת החוק לשינוי חוק יסוד הממשלה, עם הסעיף המגביל את מספר השרים ל-19 וסגני השרים ל-4.

התיקון המקורי הוכנס על ידי הממשלה ה-33 בראשות בנימין נתניהו לדרישתו של שר האוצר דאז, יאיר לפיד שדרש זאת כתנאי כניסתו לממשלה. בממשלה ה-34, הועברה הוראת שעה להשעיה זמנית של המגבלה הנ"ל, כך שבממשלה ה-34 ובמהלך הכנסת ה-20, מספר השרים לא הוגבל.

כעת, כאשר לא ניתן להשתמש בהוראות שעה בפעם השניה, החליטה הממשלה לתקן את חוק היסוד. כדי להשלים את הליך החקיקה, תצטרך מליאת הכנסת לאשר את התיקון בשלוש קריאות בכנסת, כאשר בכל אחת מהן נזקקת הקואליציה ל-61 אצבעות. יצוין שאין עדיין יו"ר קואליציה חדש וגם 61 חברי הכנסת מגיעים מתוך מפלגות שעדיין לא חתמו על הסכמים קואליציוניים עם הממשלה.

ח"כ יאיר לפיד הגיב היום לתיקון שאושר על ידי הממשלה וכינה אותו "שחיתות".

עוד כתב לפיד, "סעיף ראשון על סדר יומה של הממשלה היום: ביטול המגבלה על מספר השרים וסגני השרים. הסעיף הראשון! זה הדבר הכי דחוף להם. רק הג'ובים שלהם, רק הכיבודים שלהם, רק השוחד הפוליטי שלהם בתמורה לכרטיס היציאה של נתניהו מהכלא. שוחד פוליטי על חשבון הציבור".

באשר למצב במו"מ הקואליציוני אמר היום נתניהו בפתח ישיבת הממשלה "לצערי, מפלגות עדיין נמצאות על צמרות העצים. מקווה שבהקדם נוריד אותן לקרקע המציאות, כדי שנוכל להוביל את המדינה להישגים חדשים".

הצעת החוק הממשלתית תובא מחר לאישור הועדה המסדרת ומליאת הכנסת לקראת הנחתה לקריאה ראשונה. הקואליציה העתידית בראשות הליכוד מתכננת הליך הצבעה מזורז.

המטרה היא לאפשר לראש הממשלה לחלק מספר רב של תיקים כדי לרצות את כל בכירי הליכוד, כולל רסיסי משרדים, כמו לפצל את משרד התרבות והספורט לשני משרדים והענקת משרות שרים לשניים, פיצול משרד המודיעין (שהיה מוחזק בידי השר ישראל כ״ץ במקביל למשרד התחבורה).

לפני כמה שנים היה משרד הגנת העורף במקביל למשרד לבטחון פנים. שר בטחון הפנים ב 2015, גלעד ארדן טען שזה משרד מיותר והשיב את תחום האחריות לתוך משרד הבטחון (שם ממילא המשיכו לשבת כל בעלי התפקידים הנוגעים בדבר), כעת ניתן יהיה גם לשחזר את המשרד הממשלתי הנ"ל.

כאמור, בממשלה היוצאת היו 21 שרים ו-9 סגני שרים ולא 18 שרים ו-4 סגני שרים כפי ההגבלה הקיימת וכעת מדובר על העלאת המספר הכולל של השרים לכ-25-26. המשמעות התקציבית המוערכת ההיא של כ-25 מליון ש"ח בשנה (100 מליון שקל בקדנציה).