חשש להתנהלות והתבטאויות גזעניות בקרב עובדי קופ"ח מכבי

מכתב של היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות שהופנה למנכ"ל מכבי שירותי בריאות מעלה חשש לבעיה רוחבית בהתנהלות קרב עובדי קופת-החולים כלפי אוכלוסיות ממגזרים שונים • היחידה: מבקשים מהקופה לבצע "בירור מקיף ומעמיק באשר להתנהלות אנשי הצוות המתוארת"

קופת-חולים מכבי / צילום: 123rf
קופת-חולים מכבי / צילום: 123rf

היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים פנתה בשבוע שעבר למנכ"ל מכבי שירותי בריאות, רן סער, וביקשה ממנו שיבצע בירור מעמיק אצלו בקופה באשר להתנהלות צוותי קופת-חולים מכבי כלפי מקבלי שירות בכלל וכלפי מטופלי הקופה בפרט. זאת על רקע מספר תלונות שהתקבלו ביחידה, אשר כללו טענות על התנהלות מפלה וגזענית לכאורה כלפי מקבלי שירות ועובדים בקופת-החולים ברחבי הארץ המשתייכים למגזרים שונים בישראל.

במכתב ששלחה עו"ד אסתר ביסוור-רז מהיחידה הממשלתית לתיאום המאבק לגזענות, היא פירטה מספר מתלונות שהתקבלו ביחידה בחודשים האחרונים בקשר למכבי. בין התלונות - פנייה של מזכירה מתלמדת בקופה, שסיפרה בתלונתה כי בעת ששהתה בסניף קופת-חולים מכבי בתל-אביב לשם ביצוע התלמדות, ובעת שהיא עוטה חיג'אב על ראשה בשל אמונתה הדתית, אחת הרופאות במקום פנתה אליה ושאלה אותה האם בכוונתה להגיע לעבודה עם כיסוי הראש. כשזו ענתה שכן, אמרה לה הרופאה כי הדבר אינו מקובל, וכי היא אינה יכולה לעשות זאת.

תלונה אחרת שפורטה במכתב, ופורסמה בכלי התקשורת, התקבלה ביחידה באמצעות המרכז לנפגעי גזענות, וממנה עלה כי אישה שהגיעה יחד עם ביתה למכון דימות בדימונה השייך לקופת-חולים מכבי לבדיקה, גילתה עם סיום הבדיקה כי הרופאה שחתמה על המסמך התייחסה לביתה כ"ילדה מכושים עבריים".

תלונה נוספת התקבלה מאזרחית שהתלוננה על התבטאויות פוגעניות וגזעניות כלפי הקהילה הרוסית של צוות קופת-חולים מכבי בחיפה. לדבריה, במהלך שהותה במקום היא נחשפה לחילופי דברים של חלק מאנשי הצוות, כגון "הייתי צריכה מיד להגיד להן שאין רוסית כאן במרפאה, אבל אני נחמדה מדי, אז סבלתי מהן"; "היית צריכה ישר להגיד להן ללכת, לא באים לכאן עם רוסית... ושאין פה מקום לרוסית במרפאה שלנו, שילכו לרופא רוסי".

במכתב ששלחה עו"ד ביסוור-רז למנכ"ל הקופה סער, היא ציינה כי הצטברות הפניות ביחידה, הנוגעות למכבי, מעלות חשש לבעיה רוחבית בהתנהלות קרב עובדי קופת-החולים כלפי אוכלוסיות ממגזרים שונים, וביקשה ממנו לבצע בירור מקיף ומעמיק באשר להתנהלות אנשי הצוות המתוארת. "הפונות טוענות כי נפגעו והושפלו כתוצאה מהתנהגויות שיש בהן משום התנהלות גזענית בשל השתייכותן המגזרית או מוצאן", כותבת עו"ד ביסוור-רז, "ויש חשש כבד כי אף פגעו בזכויותיהן של הפונות בניגוד למספר הוראות חוק, המבקשות למנוע התנהלות גזענית בקרב מקומות עבודה, מקומות ציבוריים וכלפי מקבלי שירותים".

ממכבי שירותי בריאות נמסר בתגובה: "מכתב היחידה הועבר אלינו לפני ימים אחדים, אנו בודקים ונשיב ליחידה בהקדם. ללא קשר למקרים שעדיין בבדיקה כאמור, אנחנו מגנים כל מקרה של אמירה גזענית. הצוות במכבי מורכב מאנשי מקצוע מכל גווני החברה הישראלית. יחד אנחנו מעניקים שרות מקצועי ומכובד לכל מטופל מכל דת, גזע ומגדר".