אם כ"ץ יעזוב את משרד התחבורה, התקווה תחזור לגוש דן

מערכת היחסים העכורה בין השר לראש עיריית ת"א מנעה קידום רשות תחבורה מטרופולינית

פקק תנועה / צילום: איל יצהר
פקק תנועה / צילום: איל יצהר

במסגרת מלאכת הרכבת הממשלה הבאה, עלה בימים האחרונים תסריט שעשוי לעורר תקווה קטנה לממתינים לאוטובוסים ולרכבות בגוש דן. שר התחבורה הנוכחי ישראל כ"ץ עשוי להיות ממונה לשר החוץ או לתפקיד אחר. אם כך יקרה - מדובר בשינוי גדול במאזן הכוחות התחבורתי בישראל.

ולראייה - שלוש מילים בדוח חריף במיוחד של מבקר המדינה על משבר התחבורה הציבורית, שפורסם לפני שבועות אחדים, אומרות את הכול. יש בדוח אמירות חריפות על מחדלי משרד התחבורה, ובעיקר הפארסה של קו הרכבת המהירה לירושלים, וההערה לשר התחבורה ישראל כ"ץ על הסחבת והנזקים העתידיים בגלל השיהוי בהקמת מסילת הרכבת הרביעית לאורך האיילון. אבל שלוש המילים האמורות כלולות דווקא בפרק שעוסק בחיסול הממוקד השיטתי שמבצע כ"ץ ברעיון של הקמת רשות תחבורה מטרופולינית בגוש דן.

להלן המשפט מתוך הדוח, שבו מתחבאות אותן שלוש מילים: "ואולם עד כה, הניסיונות להקמת רשויות מטרופוליניות לא צלחו בשל סיבות שונות, לא בהכרח ענייניות (הדגשה במקור), והקמתן נדחתה פעם אחר פעם. נדרש שהממשלה תפעל ברצינות להקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה, שיוכלו לסייע בקידום פתרונות תחבורתיים בתחומי אחריותן".

הצורך ברשות מטרופולינית לתחבורה - גוף מתכלל שבו מתקיים קשר רציף בין הערים שבו מגיעים להחלטות ולפשרות על בסיס הדדי - הוא צורך בסיסי ומובן מאליו, בדיוק כמו באיגוד ערים דן לביוב, שפועל על פי אותו עיקרון בהצלחה לא מבוטלת באותה מטרופולין. מי שרוצה נת"צים יעילים ומסופים במיקומים נכונים בגוש דן, מי שרוצה מערכות הסעה יעילות אל תחנות הרכבת ומהן, מי שרוצה תיאום של קווי רכבת ואוטובוסים בין ערים סמוכות - מדבר על הצורך ברשויות תחבורה מוניציפליות ואזוריות. למשל, את תוכנית קו הרכבת המעגלי בין ערי השרון ותל-אביב יהיה קשה עד בלתי אפשרי לבצע בלי רשות מטרופולינית לתחבורה.

שלוש המילים "לא בהכרח ענייניות" בדוח המבקר מצביעות על כך שמשהו שאיננו סביר ואין לו הסבר מתחום השכל הישר, מונע הקמת רשות תחבורה מטרופולינית בגוש דן. מבקר המדינה בחר במילים עדינות כדי להצביע על הסיבה הלא-עניינית, ממנה נפגעים המשתמשים בתחבורה ציבורית בגוש דן, ובעצם לא רק הם אלא כל המשתמשים בכבישים ובמסילות - ולסיבה הזו קוראים - בלשון המעטה שבהמעטה - הסלידה האישית שחשים זה כלפי זה שר התחבורה כ"ץ וראש עיריית תל-אביב רון חולדאי.

10 שנים הם יחד באותם תפקידים. כ"ץ עשה הכל כדי לפוגג את השפעתו של חולדאי בתחום התחבורה, למשל בשליטה המרכזית-בלעדית של משרד התחבורה בחברת נתיבי איילון ונת"ע. הפעם הראשונה שבה נתקלו הייתה תוכנית הרפורמה של משרד התחבורה בקווי האוטובוס בתל-אביב, בשנים 2011-2010, שכ"ץ הוביל מעל ראשו של ראש העיר.

חולדאי שתק במהלך הביצוע, ובדיעבד הוא הסתפק באמירה המעליבה: "רפורמה מצ'וקמקת". כ"ץ, בהזדמנות אחרת, לגלג על החשש שחפירות הרכבת הקלה יגרמו לכך שחולדות יציפו את העיר.

חולדאי מתחיל קדנציה חמישית בתל-אביב, והוא יהיה איתנו בחמש השנים הקרובות. לא בטוח שכ"ץ ימשיך בתפקיד שר התחבורה. אם יעזוב את המשרד, הרי שמדובר בבשורה של ממש לתושבי גוש דן, שאולי יזכו סוף-סוף להקמת רשות המטרופולינית לתחבורה.