לקראת קדנציה נוספת יחד? כחלון והממונה על התקציבים באוצר ערכו פגישת פיוס

שר האוצר משה כחלון והממונה על התקציבים שאול מרידור שיקמו לאחרונה את מערכת היחסים ביניהם • המשבר בין השניים נולד בזמן מערכת הבחירות, על רקע דיווחים שמרידור נפגש עם בני גנץ • מנגד, המנכ"ל שי באב"ד צפוי לפרוש מתפקידו כבר בחודש הבא

שאול מרידור, משה כחלון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שאול מרידור, משה כחלון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המשא ומתן הקואליציוני להרכבת הממשלה הבאה נראה עדיין רחוק מסיום, אך שר האוצר הנוכחי משה כחלון כבר נערך לקדנציה נוספת בתפקיד. כחלון שיקם בימים האחרונים את מערכת יחסי העבודה שלו עם הממונה על התקציבים, שאול מרידור, ובמקביל החל לגבש תכנית לאומית לבריאות, שתמומן מהעלאת מס הבריאות בחצי נקודת אחוז, כפי שמציע סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. השניים נועדו אתמול בארבע עיניים, ועל-פי דובריהם לא דנו בתוכניות לממשלה הבאה.

מי שלא ימשיך עם כחלון באותו תפקיד בקדנציה הבאה הוא מנכ"ל האוצר שי באב"ד, שצפוי להודיע בקרוב על סיום תפקידו. באב"ד ממתין עדיין להרכבת הממשלה החדשה, אך באוצר מעריכים כי הוא יפרוש כבר במחצית השנייה של החודש הבא.

באב"ד אומר כבר זמן רב שאין לו כוונה להישאר בתפקיד מנכ"ל האוצר בממשלה הבאה, אך לפני מספר שבועות אמר כי אם כחלון יבקש זאת ממנו - יסכים להישאר בתפקיד עד למועד העברת תקציב המדינה 2020 בממשלה, כלומר עד אוגוסט-ספטמבר לכל המאוחר.

באב"ד נימק זאת בזמנו בכך ששאול מרידור, הממונה על התקציבים, כנראה לא יישאר בתפקידו בגלל משבר אמון בינו לבין שר האוצר. במקרה כזה, הסביר בזמנו באב"ד, הוא יידרש לקחת על עצמו את קידום תקציב המדינה 2020. ואולם מתברר כי משבר האמון בין כחלון למרידור כבר איננו כשהיה, והשניים סיכמו לחזור לעבוד ביחד, ואף ערכו פגישת פיוס.

המשבר בין מרידור לכחלון החל לאחר שמרידור התעקש לפרסם בינואר תחזית מעודכנת לגירעון הצפוי ב-2019, שצפתה כי השנה תסתיים בגירעון של 3.6% - מהלך שכחלון התנגד לו. המשבר החריף לאחר שמרידור לא הכחיש (וגם לא אישר) כי נפגש עם מנהיג מפלגת כחול לבן, בני גנץ, והציג בפניו תמונת מצב של המשק.

גנץ, שהוקלט בחשאי, אמר בהתבסס על שיחותיו עם "אנשי אוצר ואנשי תקציבים" כי מצב המשק קטסטרופלי וכי "כחלון לא רוצה להחליף את עצמו". בעקבות הפרסום, דרש באב"ד ממרידור לדעת אם הוא או מי מטעמו נפגשו עם גנץ, ומה נאמר באותן פגישות. מרידור השיב כי מידע הועבר לכחול לבן ולמפלגות אחרות ללא נקיטת עמדה פוליטית כלשהי, כמקובל ובהתאם לכללים, לאחר שבאב"ד איים עליו בפתיחה בהליך שימוע אם לא ישיב לו.

הצעת תקציב המדינה 2020 צפויה להיות "מאתגרת במיוחד", כהגדרת מרידור, לאור העובדה שהממשלה תידרש לבצע התאמות (הגדלת הכנסות ו/או קיצוץ בהוצאות) בהיקף של יותר מ-20 מיליארד שקל על-מנת לעמוד ביעד גירעון של 2.5% - שמעבר לו עלולה המדינה לסכן את דירוג האשראי שלה.

בסביבתו של שר האוצר טוענים כי מעולם לא היה משבר בין כחלון למרידור, וכי בין השניים שררו כל העת יחסי עבודה תקינים - "וכל היתר זה סתם רכילויות".

מרידור נשא דברים בשבוע שעבר בכנס מכון אהרן למדיניות כלכלית וסיפק הצצה לאתגרים הצפויים: "אנחנו לקראת שנה מאתגרת, אבל השנה המאתגרת יותר היא 2020. אנחנו מדברים כרגע על פערים בסכומים שלא הכרנו בשנים האחרונות שצריך לכנס. בתקציב 2020 נציע לממשלה סט של פעולות, וקל זה לא יהיה". מרידור הוסיף כי "את כל הדברים נציג לשר האוצר ולראש הממשלה לאחר שהממשלה החדשה תקום".