רגיעה של 6 חודשים? בחמאס מכחישים הדיווח על הפסקת אש

דובר חמאס מכחיש את הפרסום הערב בדבר הפסקת אש בת חצי שנה • במערכת הביטחון אומרים כי אין חדש בשום תנאי מתנאי ההבנות, ותקופת הזמן של חצי שנה נקבעה כדי להגיע לרגיעה שתאפשר הסכם להשבת נעדרי צהל ושני האזרחים המוחזקים ברצועה בידי חמאס

יחיא סנוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, ואסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Mohammed Sale
יחיא סנוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, ואסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Mohammed Sale

גורמים במערכת הביטחון אומרים כי הפרסום הערב ב"חדשות 12" אודות הסכם להפסקת אש בת חצי שנה עם חמאס אינו מדויק. לדבריהם, ישראל וחמאס בתיווך מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, אישררו את ההבנות הקודמות בין הצדדים שעל בסיסן נקבעו לפני חצי שנה עקרונות ההסדרה. לדברי הגורמים אין חדש בשום תנאי מתנאי ההבנות, ותקופת הזמן של חצי שנה נקבעה על מנת להגיע לרגיעה שתאפשר הסכם להשבת נעדרי צהל ושני האזרחים המוחזקים ברצועה בידי חמאס. ועם זה הגורמים קושרים בין האישרור הזה לבין סיומו של סבב הלחימה לפני שבועיים שבעקבותיו הודיעה קטאר על הלוואות ומענקים בהיקף של 480 מיליון דולרים לרשות הפלשתינית ולרצועת עזה.

בחמאס מכחישים את הפרסום ומאשרים את גרסת הגורמים הביטחוניים על אשרור ההבנות הישנות. דובר חמאס, פאוזי ברהום, פרסם הודעה ולפיה: "אין שחר למה שמדווח בכלי תקשורת ישראלים, בדבר הסכם רגיעה למשך שישה חודשים. אנו מדגישים כי הפסקת האש בין ההתנגדות לבין הכיבוש היא בתמורה למחויבות ישראל ליישם את כל ההבנות".

לפי הפרסום של רוני דניאל ב"המהדורה המרכזית" של חברת החדשות בקשת 12, ישראל וחמאס הגיעו לסיכום על הפסקת אש זמנית לחצי שנה, הכל בתיווך מצרי ובסיוע ממשי של נציג האו"ם. ההבנות ההדדיות שסוכמו: חמאס מתחייב להפסקת אש והפסקת האירועים האלימים על הגדר, ולשמירת המרחב הביטחוני - 300 מטרים מהגדר. כן מתחייב חמאס להפסקת ההצקות הליליות על הגדר ולהפסקת המשטים באזור החוף.

ישראל מצידה תגדיל שוב את מרחב הדייג ל-15 מייל ימי, תסייע בקידום העסקה יזומה של האו"ם, ותגדיל את העברת התרופות והסיוע אזרחי. בד בבד יפתח משא ומתן על הגדלת אספקת החשמל, הרחבת שעות פתיחת המעברים, טיפול במצוקת מערכת הבריאות ברצועה והמשך העברת כספי הסיוע מקטאר.

במערכת הפוליטית לא רבים הגיבו, אולי בשל הפרסום הלא רשמי והחלקי של ההבנות.

ח״כ עמיר פרץ, יו"ר השדולה להשבת הבנים, אומר כי "הסכם ללא השבת החיילים אורון שאול והדר גולדין, והאזרחים אברה מנגיסטו, הישאם אל סייד ואברהים אבו רנימה - הוא המשך הפגיעה בערכי צה"ל ובברית עם המשפחות. מאמצי הרגיעה הם דבר חשוב וגם הסכם של חצי שנה יקל על תושבי הדרום ועל המצב ההומניטרי בעזה, אך תווית פג תוקף של חצי שנה מונחת עליו. חמאס ממשיך להתחזק בזכות נתניהו, שבורח מפתרון ארוך טווח לו יהיו שותפות הרשות הפלסטינית ומדינות ערב המתונות".

משפחתו של החייל הדר גולדין פרסמה הודעה ולפיה: "נתניהו הבטיח לנו שלא תהייה הסדרה בלי החיילים ואף התחייב בנושא באופן פומבי. ההסכם עם חמאס זאת הונאה של המשפחות שממתינות כבר כמעט 5 שנים להשבתם של הבנים משדה הקרב ושל הציבור שמאמין בערכי צה"ל. ההסכם הכושל שגובש הוא מתנה וניצחון תודעתי לחמאס שבעזרת בלונים הכניע את נתניהו וממשלתו".

איתמר בן גביר מ"עוצמה יהודית" אומר כי "המדובר בהסכם כניעה משפיל, המאפשר לטרוריסטים בעזה להתארגן ולהתעצם. החמאס למעשה מכתיב את סדר היום של מדינת ישראל ומוריד את ממשלת ישראל שוב על הברכיים. ההצהרות של נתניהו לפיהן הוא "ימין חזק" הפכו מזמן לחסרות משמעות. המסר שמקבלים היום ארגוני הטרור הוא שמשתלם לתקוף את מדינת ישראל. הפתרון לעזה הוא אחד: חיסול החמאס, לשוב לשלוט בעזה לעודד את תושביה להגר לארצות אחרות ומנגד לחדש את ההתיישבות היהודית במקום".