מבקר מדינה ללא קריירת שופט - כך נרקם מינוי שגוי?

חמשת מבקרי המדינה מ-1987 כיהנו בתפקידים שיפוטיים בכירים, ולא לחינם - למבקר ישנן סמכויות מעין-שיפוטיות לא מעטות, שמי שאינו משפטן יתקשה לעשות בהן שימוש נכון • האם גיורא רום הטייס המהולל או מתניהו אנגלמן הם האנשים המתאימים? את זה עוד נראה; בינתיים דבר אחד ברור: הליך מינוי המבקר היה רשלני, נחפז ולא מקצועי • פרשנות

מתניהו אנגלמן / צילום: אתר המלג
מתניהו אנגלמן / צילום: אתר המלג

בין אם יהיה זה מועמד הקואליציה מתניהו אנגלמן, ובין אם מועמד האופוזיציה גיורא רום - מבקר המדינה הבא ייחסר לפחות שניים משלושה מאפיינים חשובים שאפיינו את מבקרי המדינה בשני העשורים האחרונים.

יעקב מלץ, מרים בן-פורת, מיכה לינדנשטראוס, אליעזר גולדברג ויוסף שפירא, שמילאו את תפקיד מבקר המדינה מאז פברואר 1987, היו כולם שופטים בכירים, משפטנים בכירים ובדימוס. כלומר, הם מונו לתפקיד מבקר המדינה אחרי הגעתם לגמלאות. כל אחת מהתכונות הללו בנפרד, וכולן ביחד, תרמו לחיזוק מעמדו והגדלת השפעתו של מוסד מבקר המדינה.

בהיותם שופטים בכירים בבתי המשפט המחוזי ו/או העליון, חמשת מבקרי המדינה האחרונים הביאו עמם לתפקיד מכובדות, יוקרתיות, עצמאות ותוקף מוסרי. אמון הציבור במוסד מבקר המדינה הלך וגדל עם השנים, בין היתר בזכות העובדה ששופטים בכירים בדימוס עמדו בראש המשרד הזה.

גם היותם של מבקרי המדינה משפטנים בכירים, מעבר להיותם שופטים, היווה יתרון גדול - מאחר שלמבקר המדינה ישנן סמכויות מעין-שיפוטיות לא מעטות, שמי שאינו משפטן יתקשה לעשות בהן שימוש נכון. בין היתר מוסמך מבקר המדינה להטיל קנסות במסגרת חוק מימון מפלגות, ואין הליכי ערעור על הקנסות הללו. כמו כן, בכובעו כאומבודסמן (נציב תלונות הציבור), מוסמך המבקר להוציא צווי הגנה לחושפי שחיתויות, והוא חתום על ההחלטות הללו. גם כאן מדובר בהחלטות שדורשות ידע משפטי רב ושיקול-דעת.

גם בדוחות הביקורת עצמם ישנם היבטים משפטיים רבים, למשל שימוע. בנוסף, למבקר המדינה ישנה הסמכות להעביר לידי היועץ המשפטי לממשלה המלצה לבדיקת חשש להיבטים פליליים, כאשר הוא חושב שקיימים כאלה במסגרת הביקורת. האם אדם שהיה טייס קרב מהולל ומנהל מצוין אבל אין לו השכלה משפטית כגיורא רום, יוכל לגבש החלטה מושכלת מתי קם חשש לפלילים בהתנהגות מושאי הביקורת? האם מתניהו אנגלמן - שיש לו תואר בהצטיינות במינהל עסקים, אך אין לו השכלה משפטית - הוא האדם המתאים לקבל החלטות כאלה?

המאפיין המשותף השלישי למבקרי המדינה בשני העשורים האחרונים הוא, כאמור, הגעתם לתפקיד מבקר המדינה בשלהי הקריירה המקצועית שלהם, והוא היה התפקיד האחרון שהם מילאו. גם כאן מדובר במאפיין קריטי להצלחה בתפקיד - הוא מביא לאי-תלות של מבקר המדינה במושאי הביקורת שלו. אדם שמתמנה לתפקיד מבקר המדינה בגיל צעיר יחסית, עלול לעשות הנחות לאנשי הציבור שאותם תפקידו לבקר, שכן עתידו המקצועי עדיין תלוי בהם. בנקודה הזאת, רום בן ה-73 דווקא מתאים לתפקיד, והוא אינו שונה בהיבט הזה באופן מהותי מקודמיו. קשה לומר את אותם דברים על אנגלמן בן ה-53.

יתרון משמעותי שיש בכל זאת לאנגלמן ורום על פני כמה מקודמיהם, הוא הניסיון הניהולי שיביאו עמם לתפקיד. מבקר המדינה אומנם נעזר במנכ"ל וביועצים ארגוניים, אבל הוא עומד בראש מערכת גדולה ושלמה. חלק מהשופטים שכיהנו בעבר כמבקרי מדינה, לא נשאו בתפקידים ניהוליים משמעותיים.

יש לקוות שלמרות החשש והיעדר ההשכלה והניסיון המקצועי המתאימים לתפקיד, מי שימונה לתפקיד מבקר המדינה הבא ייכנס לנעלי קודמיו ויצליח "לגדול אל תוך התפקיד". דבר אחד ברור: הליך מינוי המבקר היה רשלני, נחפז ולא מקצועי. יתר על כן, קיים חשש גדול שההחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשיו למנות מבקר מדינה שאינו שופט או משפטן בכיר בדימוס, היא חלק ממהלך כולל שלהם לנסות להחליש את שומרי הסף. וזה הדבר המדאיג מכל.