עלייה של 40% בתלונות לנציבות תלונות הציבור של הרשות השנייה מהבחירות הקודמות

מפילוח התלונות לפי גורמים משדרים עולה כי כ-100 מהתלונות עסקו בקשת 12, וקרוב ל-50 מהתלונות עסקו ברשת 13 • תלונות רבות התקבלו על תוכניות ההומור והסאטירה בשל הדרך הלעגנית שבה הוצגו מתמודדים בבחירות

189 תלונות הגיעו לנציבות פניות הציבור של הרשות השנייה מאז ההכרזה על פיזור הכנסת ועד ליום הבחירות. מדובר בעלייה של 40% לעומת מערכת הבחירות הקודמת.

הנתונים מוצגים בדוח שמפרסמת נציבות פניות הציבור ברשות השנייה בהובלתו של נציב פניות הציבור, דוד רגב. דוח זה הוא חלק מסדרת דוחות ייעודיים ותקופתיים שמפרסמת נציבות פניות הציבור ברשות השנייה.

עוד עולה מהדוח כי 88% מהתלונות היו כנגד תכנים ששודרו בערוצי הטלוויזיה, ו-12% מהתלונות היו כנגד תכנים ששודרו בתחנות הרדיו האזורי. מפילוח התלונות לפי גורמים משדרים עולה כי כ-100 מהתלונות עסקו בקשת 12, וקרוב ל-50 מהתלונות עסקו ברשת 13.

פילוח התלונות לפי גופים המשדרים: 101 תלונות נגד קשת 12; 46 תלונות נגד רשת 13; 8 תלונות נגד קשת 12 ורשת 13 יחד; 7 תלונות נגד ערוץ 14 (שהתמזג עם רשת 13 במהלך ינואר 2019); 6 תלונות נגד רדיו 103FM; חמש תלונות נגד רדיו גלי ישראל; 4 תלונות נגד ערוץ 20; 4 תלונות נגד רדיו תל-אביב 102FM; שלוש תלונות נגד רדיו קול ברמה; שתי תלונות נגד רדיו 99FM; תלונה נגד רדיו קול חי; תלונה נגד כל תחנות הרדיו יחד; ותלונה נגד כל ערוצי הטלוויזיה יחד.

87 מהתלונות עסקו בחוסר איזון, הבעת דעה של מנחה ונטייה לכיוון פוליטי זה או אחר. 66 מהתלונות נמצאו מוצדקות, ובעקבותיהן ננקטו פעולות נגד הגורם המשדר או בתיאום איתו. ב-35 תלונות עדיין אין הכרעה.

תלונות רבות התקבלו על תוכניות ההומור והסאטירה בשל הדרך הלעגנית שבה הוצגו מתמודדים. בין היתר התקבלו 33 תלונות נגד התוכנית "ארץ נהדרת" המשודרת בקשת 12 ו-31 תלונות נגד "גב האומה" המשודרת ברשת 13. לאחר הבדיקה קבעה נציב פניות הציבור, דוד רגב, כי הביקורת ההומוריסטית, החשובה כל-כך בעיקר במערכות בחירות, הייתה מאוזנת; וכי התוכניות לא חסכו את ביקורתן מכלל המועמדים.

לדברי רגב, "בשנים האחרונות חלה מגמה של עלייה בהיקף התלונות של הצופים נגד מהדורות החדשות ותוכניות האקטואליה. יותר ויותר צופים מגלים חוסר שביעות-רצון מהתכנים המשודרים בתוכניות האקטואליה, ולא מעט מהם סבורים כי תוכניות החדשות והאקטואליה אינן אובייקטיביות כבעבר, וכי הבעת דעה על-ידי עיתונאים ופרשנים וחוסר האיזון בולטים יותר ויותר. מגמה זו, שבאה לידי ביטוי בדוחות השנתיים של נציבות פניות הציבור ברשות השנייה, עולה גם כאן. מספר התלונות במערכת הבחירות האחרונה היה גבוה מהקודמת".

לדברי יוליה שמאלוב-ברקוביץ', יו"רית הרשות השנייה, "העלייה המתמדת בהיקף התלונות לנציבות פניות הציבור מעידה לא רק על מעורבותו של הציבור ועל רצונו לראות שידורים מאוזנים, אלא גם על הבעת אמון בנציבות כגורם הקשוב לציבור הצופים והמטפל בהגינות בתלונותיהם, ואני מברכת על כך. השינוי באופי הסיקור יבוא רק ממחויבות משותפת של הרשות ושל גופי השידור. דווקא לתקשורת המוסדית יכול להיות תפקיד חשוב במתן דוגמה לשיח מאוזן, פלורליסטי ומכבד אל מול השיח המתלהם והלא מרוסן המתקיים ברשתות".