צומחת אבל לא מרוויחה: רשת האופנה המקוונת עדיקה רשמה הפסד רבעוני של כמיליון שקל

מספר העסקאות שביצעה החברה גדל ב-45%, אך סל הקניות הממוצע קטן ב-18% ועמד על 164 שקל בלבד • מניית עדיקה איבדה קרוב ל-40% מאז החלה להיסחר בת"א לפני קצת יותר משנה

סניף של עדיקה / צילום: ערן סלם
סניף של עדיקה / צילום: ערן סלם

למרות המשך צמיחת פעילותה, רשת האופנה המקוונת עדיקה לא מצליחה להרוויח, ואת הרבעון הראשון של השנה סיכמה בהפסד של כ-1 מיליון שקל. זאת אחרי שברבעון הראשון של השנה שעברה הציגה רווח נקי של יותר מ-8 מיליון שקל, שנתמך בעיקרו ברווח חד-פעמי של יותר מ-7 מיליון שקל מפעילות מופסקת, הקשורה למכירת אתרי מסחר לבעלת השליטה בה, חברת האופנה גולף .

כאמור, בשורה העליונה, הכנסותיה של עדיקה קפצו ב-34% ל-29.5 מיליון שקל, גם בזכות שיפור של 19% בהכנסות מפעילותה שהגיעו ליותר מ-25 מיליון שקל, וגם בתמיכת הכנסות של 4 מיליון שקל משירותים שהיא מעניקה לגולף, ואשר הסתכמו ברבעון המקביל אשתקד בכ-600 אלף שקל.

תוצאות הרבעון של עדיקה
 תוצאות הרבעון של עדיקה

הרווח הרבעוני צלל בכמעט 80%

אולם, הצמיחה בפעילות הגדילה בצורה ניכרת גם את הוצאותיה של עדיקה, כך שלמרות שהרווח הגולמי שלה עלה, שיעורו מהמכירות נשחק, ובדרך לשורה התחתונה, הרווח התפעולי הרבעוני צלל כמעט ב-80% והסתכם בכ-600 אלף שקל. כך שאחרי הוצאות נוספות, בעיקר תשלום מבוסס מניות והוצאות מימון, עברה החברה לשורה תחתונה שלילית.

מניית עדיקה , שהגיבה לדוחות במגמה שלילית במחזור מסחר זעום, מציגה צניחה של קרוב ל-30% מתחילת השנה, לשווי נוכחי הנע סביב כ-100 מיליון שקל. המגמה השלילית מתחילת השנה משלימה לה ירידה של קרוב ל-40% לעומת השווי בו החלה להיסחר בבורסה בתל-אביב לפני קצת יותר משנה, במרץ 2018, והיא נחשבת עד כה לאחת מההנפקות הראשוניות (IPO) הגרועות של "מחזור 2018-2017".

בדומה לכלל השוק הקמעונאי, הפעילות של עדיקה הושפעה גם היא מהשינויים העונתיים: עיתוי חג הפסח שחל באפריל השנה ומזג-האוויר החורפי הממושך, ולמרות אלה נהנתה מצמיחה בפעילות השוטפת, עם עלייה של כ-12% במספר הלקוחות הפעילים שלה באתר ל-57 אלף, נוסף לעלייה בהכנסות מפתיחת חנויות פיזיות.

החורף הארוך שחק את הרווח הגולמי

את עיקר השחיקה ברווח הגולמי מייחסים בעדיקה ל"התארכות עונת החורף ומכירת מוצרי החורף בהנחות שנמשכו זמן ארוך יותר מהרבעון המקביל". זאת נוסף ל"עלייה בעוצמת התחרות והנחות מרובות בשוק, אשר הובילו לגידול בהכנסות על חשבון הרווחיות הגולמית".

בהמשך לעדכון מסוף שנת 2018 על בחינת אפשרות לכניסה לפעילות בארה"ב, עדיקה מעדכנת כעת על "המשך בחינת ההיתכנות העסקית בפעילות הבינלאומית, תוך הגדלת השקעתה בפעילות זו, והכול לתקופה מוגבלת בזמן, אשר להערכת החברה תבוא לסיומה עד לתום שנת 2019".

בסיכום רבעוני רשמה עדיקה הוצאות תפעול של כמיליון שקל בקשר לבחינת פעילות זו, והוצאות אלה, נוסף לפתיחת חנויות פיזיות והגדלת מצבת כוח-האדם בחברה, הגדילו את הוצאות המכירה וההנהלה וכלליות שלה ואת שיעורם מהמכירות, נוסף לעלייה בהוצאות בעקבות הפיכתה לחברה ציבורית, והובילו לצמצום ברווח התפעולי.

עוד עולה מהדוחות כי סל הקניות הממוצע לרכישות באתר המקוון ובחנויות הפיזיות של עדיקה קטן ב-18% ועמד על 164 שקל בלבד. בחברה מסבירים כי הקיטון בסל הממוצע נובע מתמהיל מכירות שונה בין מכירות אונליין למכירה בחנויות וכן מהוספת מוצרי קוסמטיקה ומוצרים לבית לסל מוצרי החברה והנחות גבוהות יותר שניתנו במהלך תקופת הדוח. עם זאת, מספר הפריטים בסל נשאר זהה לרבעון הקודם ועמד על 2.6.

מספר העסקאות שביצעה עדיקה צמח בשיעור של 45% ברבעון הראשון השנה ביחס לרבעון המקביל ב-2018 ועמד על כ-200 אלף עסקאות. בחברה מייחסים את הגידול להמשך החדירה של המותג בשוק.