פרספטו, יצרנית רחפנים אוטונומיים ישראלית, גייסה 15 מיליון דולר

חברות תעשייתיות משתמשות ברחפנים של פרספטו כדי לעקוב אחר הפעילות במתחמים שלהן • החברה גייסה עד כה 27 מיליון דולר • המנכ"ל דור אבוחצירה: "אנחנו מאפשרים להפעיל רחפן מבלי שיש מפעיל בסביבה"

רחפנים תעשייתיים אוטונומיים של פרספטו / קרדיט תמונות: פרספטו
רחפנים תעשייתיים אוטונומיים של פרספטו / קרדיט תמונות: פרספטו

הסטארט-אפ הישראלי פרספטו (Percepto), המפתח רחפנים תעשייתיים אוטונומיים, הודיע על השלמת סבב גיוס בהיקף של 15 מיליון דולר. את הסבב הובילה קרן ההשקעות האמריקאית USVP והשתתפו בו המשקיעים הקיימים בחברה: קרן ספיידר קפיטל האמריקאית, קרן אימרג’ הישראלית ו-NHN הקוריאנית. מאז הקמתה החברה גייסה 27.5 מיליון דולר בסך הכל.

פרספטו הוקמה בשנת 2014 על ידי דור אבוחצירה המכהן כמנכ"ל החברה, רביב רז, בעל נסיון בפיתוח מזל"טים מהתעשייה האווירית, שגיא בלונדר ואריאל אביטן. החברה מעסיקה כ-60 עובדים, מרביתם במשרדי החברה במודיעין, והיתר בארה"ב ובאוסטרליה. ההון שגוייס נועד לשמש אותה להעסיק עשרות עובדים נוספים, בעיקר בישראל.

לקוחותיה הם תאגידים בתחום האנרגיה, הגז, הכרייה והתעשייה הכבדה, וכיום היא משרתת לקוחות בלמעלה מעשר מדינות, בהן חברת החשמל האיטלקית ENEL. בנוסף, פרספטו מספקת שירותים גם לשותפיה האסטרטגיים, חברת האבטחה הבינלאומית G4S וקונצרן Johnson Controls האמריקאי.

"גילינו שיש לחברות גדולות בתחומי התעשייה והאנרגיה צורך לנטר את מה שקורה במתחמים שלהן כדי לוודא שאין תקלות", מסביר אבוחצירה בשיחה עם "גלובס". אנחנו מאפשרים להן להפעיל רחפן מבלי שיש מפעיל בסביבה, וכך אנחנו מספקים מידע מהאוויר שמגיע מסוגים שונים של חיישנים. שיטה זו אפשרה להקטין משמעותית את עלות השימוש ברחפנים.

דור אבוחצירה מנכ"ל פרספטו / צילום: פרספטו
 דור אבוחצירה מנכ"ל פרספטו / צילום: פרספטו

"זה מאפשר לארגונים האלה להשתמש ברחפנים באופן שונה לגמרי: הרחפן היה כלי קצה שמשתמשים בו רק למקרים מאוד קיצוניים, והוא הפך לעיניים של מנהלי האתר ביום יום, לצורך ביצוע בדיקות אבטחה ובדיקות תקינות שגרתיות".

פרספטו מפתחת את התוכנה שמאפשרת את איסוף וניתוח הנתונים הנאספים מהרחפנים וכן מייצרת את הרחפנים עצמם. הייצור והפיתוח מתבצעים שניהם בישראל. החברה פועלת במודל ליסינג, ומשכירה ללקוחותיה רחפן וכן רישיון תקופתי לתוכנה שפיתחה. אבוחצירה לא חשף את הכנסות החברה אך אמר כי מדובר ב"הכנסות משמעותיות".

לדבריו, החברה מייצרת את הרחפנים בעצמה הן בשביל לוודא שהחומרה תומכת בפונקציות הראייה הממוחשבת שלה, והן בשל "צורך לרחפנים עמידים. הם נמצאים בחוץ ומסתובבים בשטח לאורך שנים, ולא מצאנו רחפן קיים שעומד בסטנדרטים שלנו".

רחפנים תעשייתיים אוטונומיים של פרספטו / קרדיט תמונות: פרספטו
 רחפנים תעשייתיים אוטונומיים של פרספטו / קרדיט תמונות: פרספטו

הרעיון לחברה התפתח בקרב השותפים ב-2013, כאשר חלקים לבניית רחפנים החלו להימכר ברשת. "אני ושותפיי בנינו רחפנים בעצמנו בסופי שבוע כתחביב. כשהיינו בחופשת סקי, מאוד רצינו שרחפן יצלם אותנו באתר בזמן שאנחנו גולשים. הבנו שלרחפנים הקיימים חסרות כל מיני יכולות שאנחנו בתור אנשי פיתוח יכולים להוסיף להם. התחלנו להיפגש עם לקוחות פוטנציאליים, גייסנו קצת כסף, והקמנו את החברה במחשבה על מוצר לצרכני הקצה".

בהמשך, החברה החלה לפנות ללקוחות עסקיים ולא פרטיים. "הבנו שעם ראייה ממוחשבת, בינה מלאכותית ורחפנים זולים, אפשר להשיג הרבה יותר, אבל כדי שלקוחות יוכלו להשתמש בזה, חסרה להם הפלטפורמה שתיתן להם את התמיכה והתובנות. לכן החלטנו להפוך לחברה שמספקת פתרון מקצה לקצה. לחומרה יש עלויות והשוק חדש, אז צריך הרבה כסף כדי להגיע אליו, אבל השוק הזה שאנחנו פותחים גדל בקצב אסטרונומי", הוא אומר.