טופשופ העולמית נקלעה למשבר, איך תושפע הזכיינית הישראלית גולף?

קבוצת ארקדיה, קמעונאית האופנה הבריטית והבעלים של רשת טופשופ ומותגים נוספים, נקלעה לפשיטת רגל על רקע המשבר בענף והמעבר לקניות מקוונות • במקביל, הזכיינית הישראלית גולף לא עומדת ביעדי המכירות ולא פתחה מספיק סניפים - מה שעלול לגרום לה לאבד את הזיכיון • קבוצת גולף: לטופשופ ישראל אין קשר לנושא

חנות של טופשופ / צילום: רויטרס, Tim Wimborne
חנות של טופשופ / צילום: רויטרס, Tim Wimborne

גלי ההדף האדירים שנוצרו מהתפתחות הסחר המקוון לא מפסיקים להלום ברשתות קמעונאות גדולות ומוכרות, וגם מחוץ לגבולות ישראל. בימים האחרונים מדובר בקבוצת ארקדיה, קמעונאית האופנה הבריטית והבעלים של רשת טופשופ ומותגים נוספים שנקלעה לפשיטת רגל על רקע המשבר בענף קמעונאות האופנה.

הקבוצה הגישה ברביעי האחרון בקשה לפשיטת רגל והגנה מנושים לבית המשפט בארצות-הברית על רקע חדלות פירעון (צ'פטר 15 המיועד לחברות זרות), ואף הודיעה כי תצא מהפעילות שלה בארצות-הברית ותסגור את כל החנויות שם - 11 חנויות של המותג טופשופ ו-11 חנויות טופמן שפונות לגברים. חיסול המלאי בחנויות החל כבר אתמול.

כמו כן, במסמכי תוכנית הארגון מחדש שלה הודיעה קבוצת ארקדיה כי היא תיבחן את סגירתן של 23 חנויות בבריטניה ובאירלנד, לצד שיפור תנאי השכירות ב-194 מיקומים נוספים. עם זאת, לא בטוח שהפעולות הללו יספיקו. דיווח ב"גרדיאן" מסוף השבוע האחרון גורס כי לפי המסמכים שהוגשו במסגרת ההליך, מספר החנויות שארקדיה תיאלץ לסגור צפוי להיות כפול.

"החלטה קשה אך נחוצה" 

בהצהרה שמסר בימים האחרונים מנכ"ל ארקדיה, איאן גרבינר, הוא אמר כי הגשת הבקשה לבית המשפט היא "החלטה קשה אך נחוצה". ארקדיה פירטה כי החברה מתמודדת עם הגברת המעבר מחנויות פיזיות לקנייה מקוונת לצד סביבה אגרסיבית בהנחות, זאת על רקע התחרות על הצרכנים וכמויות גבוהות של החזרות מוצרים. אחת החולשות המיוחסות לפעילות של ארקדיה היא הזירה המקוונת, שבה היא נחשבת לנחותה למול זו של המתחרות.

הקבוצה הפרטית אינה נוהגת למסור את תוצאותיה העסקיות, אך ממסמכים שהגישה בימים האחרונים לבית המשפט וסוקרו בתקשורת הבריטית, עולה כי מכירותיה צנחו ב-9% בשנה הפיסקלית האחרונה.

קבוצת ארקדיה מעסיקה כ-18 אלף עובדים בבריטניה, ובנוסף לטופשופ היא מפעילה את המותגים ברטון, דורותי פרקינס, אוונס, מיס סלפרידג', Outfit ו-Wallis. כמו כן, היא מפעילה 1,170 חנויות ב-36 מדינות. עם זאת, ברוב המדינות ההפעלה מתבצעת באמצעות זכיינים.

טופשופ מוכרת מוצרי הלבשה אופנתיים ומעוצבים, הלבשת פנאי ובגדי ים, הלבשה תחתונה, מוצרי הנעלה, אביזרי אופנה ומוצרי אופנה משלימים. קהל היעד העיקרי של הרשת הן במכירה קמעונאית והן במכירה מקוונת הוא נערות ונשים בגילאי 18 עד 35.

לא פתחה מספיק סניפים 

לטופשופ יש פעילות גם בישראל, והזכיינית המקומית שלה היא קבוצת גולף. ככל הידוע, נראה כי גם בארץ הפעילות לא מניבה את מה שציפו ממנה הקבוצה הבינלאומית, כמו גם הזכיינית הישראלית. על כך ניתן ללמוד מדוחות גולף הציבורית לשנת 2018 שפורסמו לפני כחודשיים. אז התברר כי קבוצת גולף לא פתחה מספיק סניפים של טופשופ וגם לא עמדה ביעדי המכירות למותג, ולכן היא אינה עומדת בתנאי ההסכם שחתמה עם החברה העולמית.

בעקבות כך עלולה גולף להיקלע למצב של אובדן הזיכיון, הגם שלפי שעה הכול נמשך כרגיל. כל זאת כאמור קורה בזמן שטופשופ העולמית נקלעה לקשיים של ממש שכלל אינם קשורים לפעילות גולף בישראל. 

מניית גולף איבדה 13%
 מניית גולף איבדה 13%

קבוצת גולף הישראלית משמשת כזכיינית הבלעדית של רשת האופנה הבריטית בישראל מאז פברואר 2015. בזמנו רכשה החברה פעילות עסקית שכללה התקשרות עם מותגי האופנה הבינלאומיים טופשופ וטופמן, דורותי פארקינס ומיס סלפרידג'. בהמשך, ב-2017, סגרה גולף בתיאום עם קבוצת ארקדיה את רשת טופמן ואת שני המותגים הנוספים. 

בכל אופן, הסכם הזיכיון הנוכחי בין קבוצת גולף לבין ארקדיה מסתיים בפברואר 2025, והוא כולל אופציית הארכה לתקופה של חמש שנים. עם זאת, הוא גם כולל תיקונים שקשורים להסכמי תנאי הרכש. בדוחותיה ל-2018 מפרטת גולף כי תוקפם של תנאי הרכש הנוכחיים מכוח הסכם הזיכיון הוא עד ל-30 בנובמבר 2019. כך, בהסכם הזיכיון נקבעו עילות שונות שבגינן ארקדיה תהיה רשאית לסיים את ההסכם בינה לבין גולף, ביניהן אי-עמידה ביעדי תוכניות פיתוח שנוגעות ליעדים של פתיחת חנויות חדשות, היקף שטחי המסחר בחנויות והיקף המכירות ב"כפוף לתקופת ריפוי". גולף מעדכנת כי נכון למועד הדוח "השותפות אינה עומדת ביעדים הקבועים בהסכם", אך מציינת כי "הדבר נעשה בידיעת קבוצת ארקדיה".

כמו כן, קבוצת גולף מגלה כי נכון למועד הדוח הכספי האחרון, שפורסם כאמור לפני כחודשיים, היא טרם פתחה חלק מהחנויות החדשות בהתאם ליעדים.

מקבוצת גולף נמסר בתגובה כי "אין שינוי בנושא טופשופ".

לעומת המתחרות, המניה סובלת תקופה ארוכה מחולשה

מניית גולף  הסובלת כבר תקופה ארוכה מחולשה ביחס לצמד מתחרותיה הבורסאיות קסטרו ופוקס, סיימה את שבוע המסחר הקודם בירידות שערים חדות. ביום חמישי ירדה המניה ב-8% והשלימה צניחה דו-יומית של 10.5% (אחרי שביום רביעי ירדה בכ-3%), זאת במחזורי מסחר נמוכים יחסית.

כך, בסיכום שבועי איבדה מניית גולף כ-13% מערכה, שהשלימה לה צניחה של כ-33% מתחילת השנה. זאת לעומת ירידה של 11% בקסטרו ועלייה של 16% בזו של פוקס מתחילת 2019. הדבר משקף כעת לגולף שווי של כ-110 מיליון שקל. אתמול (א') שמרה מניית גולף על יציבות. 

מניית גולף ביחס למתחרות
 מניית גולף ביחס למתחרות

*** סייע בהכנת הכתבה: אביב לוי.