חסינות שוב על הפרק: כמה גורפת הייתה תמיכת הליכוד בביטול החסינות האוטומטית?

שורת עבירות פליליות שביצעו ח"כים הובילה את הכנסת ב-2005 לשנות את החוק שמעניק להם חסינות אוטומטית • מי הצביע בעד התיקון? לפי שלי יחימוביץ', "הצביעו בעדו כל חברי הליכוד" • האם היא מדייקת? ספרנו אצבעות • המשרוקית של גלובס

שלי יחימוביץ' / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שלי יחימוביץ' / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפשר להוכיח שתמיכת הליכוד בתיקון חוק החסינות נובעת ממניעים אישיים, טוענת ח"כ שלי יחימוביץ' מהעבודה. "אנחנו יכולים לנהל פה דיון אידיאולוגי ופילוסופי", היא אמרה לאחרונה בראיון לגלי צה"ל, אבל מי שקידם את הנוסח הקיים של החוק, בשנת 2005, היו ליכודניקים. השינוי נעשה "בהובלת מי שעמד בראש ועדת חוקה, מיקי איתן, חבר כנסת מאוד מכובד ומבוסס בליכוד, כשהצביעו בעדו כל חברי הליכוד, וכמות ענקית - אולי רוב - של חברי הכנסת. כי היה ברור שיש משהו מאוד פגום בדבר שהכנסת היא עיר מקלט לעבריינים".

התיקון שאישרה הכנסת ביולי 2005 הפך את החסינות הפרלמנטרית מפני העמדה לדין - שעד אז הייתה זכות אוטומטית - לפריבילגיה שצריך לבקש במיוחד. כמו כן, התיקון קבע ארבע עילות ספציפיות, שרק אם אחת מהן מתקיימת, יכולים חברי הכנסת לבקש חסינות. כמה באמת תרם הליכוד של אז לקביעת ההסדר שהיום הוא רוצה לסגת ממנו?

מי שניסח את ההצעה המקורית אומנם היה מיכאל איתן מהליכוד. חבר אליו רוני בר און, אז עדיין איש ליכוד ובהמשך חבר קדימה, שעמד בראש ועדת הכנסת. המניע העיקרי לתיקון היה הסאגה שהתרחשה זמן קצר קודם, כשחברי הוועדה של בר און סירבו להסיר את חסינותם של שני אנשי ליכוד - מיכאל גורלובסקי ויחיאל חזן - שהואשמו בהצבעות כפולות על תקציב המדינה. איתן נימק את התיקון בצורך לאזן בין חופש הפעולה של חברי הכנסת ובין "לא להפוך את מוסד החסינות לקרנות המזבח".

הליכוד תמך - ומי התנגד - החכים שהתנגדו לתיקון חוק החסינות
 הליכוד תמך - ומי התנגד - החכים שהתנגדו לתיקון חוק החסינות

חברי הליכוד אכן תמכו בחוק, אבל לא במספרים שיחימוביץ' זוכרת. בהצבעה בקריאה ראשונה השתתפו רק 15 חברי כנסת מכל סיעות הבית. מלבד שלושה נמנעים מסיעות בל"ד ורע"מ, כולם הצביעו בעד, ובהם חמישה חברי ליכוד. בהצבעה הסופית, בקריאה שלישית, השתתפו 43 חברי כנסת, ובהם רק 11 מבין 38 חברי הכנסת שהיו אז לליכוד. כל הליכודניקים שהשתתפו הצביעו בעד, אם כי זה היה ליכוד אחר: רק שניים מהתומכים נבחרו לכנסת הנוכחית, יובל שטייניץ וגלעד ארדן.

לא פחות מעניינת הייתה זהות המתנגדים: נציג העבודה דני יתום, נציגי חד"ש-תע"ל מוחמד ברכה ועסאם מח'ול, איש רע"מ עבד-אלמאלכ דהאמשה וראשת מרצ לעתיד זהבה גלאון.

בשורה התחתונה: דבריה של יחימוביץ' אינם נכונים ברובם. התיקון מ-2005 שביטל את ההענקה האוטומטית של חסינות היה יוזמה של שני חברי ליכוד, ואף חבר ליכוד לא הצביע נגדו. אבל רק שליש מחברי הכנסת בכלל, ומחברי הליכוד בפרט, השתתפו בהצבעה.