מדגמים בצרפת: מפלגת הימין הקיצוני מובילה בבחירות לפרלמנט האירופי

(עדכון) - מפלגתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון הגיעה רק שנייה בבחירות לפרלמנט האירופי (21.9%), בעוד החזית הלאומית הגיעה ראשונה עם 23.2% מהקולות • לפי מדגמים באוסטריה, מפלגת החירות הימנית קיבלה רק כ-17% מהקולות על רקע "פרשת איביזה" של מנהיגה לשעבר שטראכה • התוצאות מתקבלות מרחבי אירופה ויתפרסמו בשעות הקרובות

מצביעים לפרלמנט של האיחוד האירופי בברלין / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס
מצביעים לפרלמנט של האיחוד האירופי בברלין / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס

מרחבי אירופה החלו לזרום בשעות האחרונות תוצאות הבחירות לפרלמנט האיחוד האירופי, המשמשות גם כברומטר להלך הרוח הפוליטי ביבשת, וגם כמבחנים אלקטורליים ברמה הלאומית.

בצרפת מהוות תוצאות הבחירות, אם המדגמים שפורסמו הערב ב-21:00 (שעון ישראל) יוכחו כמדויקים, רעידת אדמה פוליטית של ממש. לפי המדגמים, מפלגתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון (אן מארש / LERM) הגיעה רק שנייה בבחירות לפרלמנט האירופי (21.9%), בעוד המפלגה בראשות מרין לה פן (החזית הלאומית) הגיעה ראשונה, עם 23.2% מהקולות. עם זאת, טעות הדגימה של המדגמים עשויה להתבטא בכך כי בתוצאות האמת מפלגתו של מקרון תהיה המובילה. לה-פן קראה בשבועות האחרונים לבחון את הבחירות כ"הצבעת אמון" במקרון, על רקע יותר מחצי שנה של הפגנות מחאה אלימות נגד הממשלה, על ידי תנועת "האפודים הזוהרים".

בגרמניה ספגו מפלגות השלטון (CDU ו-SPD) מפלה במימדים היסטוריים, ורשמו את התוצאות הגרועות ביותר שלהן בהיסטוריה של הבחירות לפרלמנט האירופי, בעוד המנצחת הגדולה היא מפלגת הירוקים. באוסטריה רשם הקאנצלר קורץ העומד בראש מפלגת העם ניצחון, בעוד מפלגת החירות ספגה הפסד על רקע "פרשת איביזה". בהולנד ניצחו הסוציאל-דמוקרטים, בעוד ביוון ניצחה המפלגה השמרנית, על חשבון סיריזה של ראש הממשלה המכהן אלכסיס ציפראס. שיעור ההשתתפות בבחירות היה גבוה יותר לעומת סבב הבחירות הקודם, ב-2004.

בגרמניה, לפי מדגמים שפורסמו ב-19:00 (שעון ישראל), רשמו "הירוקים" את העלייה הגדולה ביותר בתמיכה לעומת הבחירות הקודמות והכפילו את כוחם ל-22% מקולות הבוחרים, בעוד מפלגת השלטון בראשות אנגלה מרקל עדיין קיבלה את מירב הקולות (28%), למרות ירידה של 8% בתמיכה. הסוציאל-דמוקרטים הידרדרו למקום השלישי (15.5%) כשהם מאבדים 12%, בעוד מפלגת הימין המתנגדת להגירה "אלטרנטיבה לגרמניה" קיבלה כ-10.5%, פחות מהתמיכה שקיבלה בבחירות הכלליות במדינה ב-2017 (12%). בסך הכל, כפי שהסתמן גם בבחירות מקומיות בגרמניה בשנה האחרונה, מפלגות השלטון הפסידו כ-20% מהתמיכה בהן, לעומת הבחירות הקודמות ב-2014.

באוסטריה, לפי מדגמים שפורסמו שעה לפני כן, צנחה התמיכה במפלגת החירות האוסטרית (FPO) מהימין ב-7% לעומת המצב בסקרים לפני כשבועיים, ל-17% בלבד. ההסבר העיקרי לכך הוא "פרשת איביזה", שבה תועד מנהיג המפלגה היינץ כריסיטיאן שטראכה מציע חוזים ממשלתיים תמורת תמיכה לצעירה שהתחזתה לאחייניתו של אוליגרך רוסי בפגישה באי הספרדי. למרות תוצאה זו והתוצאה בגרמניה, הימין האירו-סקפטי המתנגד להגירה צפוי להתחזק ברמה האירופית. מפלגת העם האוסטרית (OVP), בראשות הקאנצלר קורץ, שיעמוד מחר בפני הצבעת אי-אמון בשל הפרשה מחר, היא שגרפה את מירב קולות הבוחרים (34.5%), ואחריה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (23.5%).

ניצחון הירוקים בגרמניה עשוי לסמל "גל ירוק" בבחירות הנוכחיות, על רקע החשיבות ההולכת וגוברת של נושאים כמו איכות הסביבה, זיהום בפלסטיק וההתחממות הגלובלית בסדר היום הפוליטי של היבשת. גם באירלנד, לפי הדלפות מהמדגמים, הירוקים הם המנצחים הגדולים של הבחירות לפרלמנט האירופי.

בהולנד התקיימו הבחירות כבר ביום חמישי, ושיעור ההצבעה בהן עלה, לפי מדגמים, מ-37.3% ב-2014 ל- 41.2% בסיבוב הנוכחי. המדגמים, הנחשבים למדויקים יחסית, חזו כי מפלגת העבודה ההולנדית קיבלה את מירב הקולות (18.4%). בבחירות. המועמד של כל גוש השמאל לתפקיד נשיא הנציבות הבא הוא ההולנדי פרנס טימרמנס ממפלגה זו. מפלגת החופש של חירט וילדרס מהימין קיבלה רק 4% מהקולות ומפלגת הפורום לדמוקרטיה שגם היא אירו-סקפטית קיבלה 11% מהקולות, לפי המדגמים. מדובר בהפתעה, מכיוון שהמפלגה הובילה בסקרים שלפני ההצבעה.

התוצאות צפויות להתקבל במשך כל שעות הערב ועד הלילה המאוחר, למטה הפרלמנט האירופי שהפך לאולם עיתונות. כ-1,400 עיתונאים קיבלו אקרדיטציה לאירוע, שבו צפויים להופיע מאוחר יותר הלילה המועמדים המובילים של הגושים השונים כדי לשאת דברים בנוגע לתוצאות. המועמד של סיעת המפלגות השמרניות הוא מנפרד וובר הגרמני, המועמד של סיעת המפלגות הסוציאל-דמוקרטיות הוא ההולנדי פרנס טימרמנס והמועמדת הלא-מוכרזת של סיעת הליברלים היא הדנית מרגרטה וסטאייר.