דרעי: הקואליציה סיכמה על הגשת החוק לפיזור הכנסת

(עדכונים שוטפים) - בתום סבב פגישות נוסף שקיים רה"מ, אליו סירב ליברמן להגיע, בקרב ראשי הקואליציה הוחלט לנסות לפתור את המשבר סביב חוק הגיוס ובמקביל לקדם את חוק פיזור הכנסת • דרעי: "לא הלכנו לבחירות כדי ללכת שוב לבחירות, הבוחר אמר את דברו. 65 מנדטים בחרו בנתניהו לראשות הממשלה, וזה הרצון האמיתי של רוב העם" • התאריך שנקבע ע"י ראשי המפלגות לבחירות הוא 27 באוגוסט

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: רוני שיצר
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: רוני שיצר

ראש הממשלה בנימין נתניהו השלים את סבב הפגישות עם ראשי המפלגות אשר המליצו עליו לראשות הממשלה. האחרון בפגישות היה השר אריה דרעי מש"ס. אביגדור ליברמן סירב להגיע לסבב הפגישות הזה, שכן ציין שדרישותיו בהסכם הקואליציוני ידועות והוא לא רואה שיש מוכנות לסטות מן ההכתבה של הסיעות החרדיות.

לפי דרעי, בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה סוכם על הגשת החוק לפיזור הכנסת. בהודעה שפרסם אמר כי הסיכום הזה הוא למורת-רוחו, שכן "לא הלכנו לבחירות כדי ללכת שוב לבחירות, הבוחר אמר את דברו. 65 מנדטים בחרו בנתניהו לראשות הממשלה, וזה הרצון האמיתי של רוב העם." התאריך שנקבע על ידי ראשי המפלגות לבחירות הוא 27 באוגוסט, בדיוק בעוד 90 יום.

ועם זאת, דרעי הפנה קריאה אחרונה לאביגדור ליברמן: "עם ישראל לא צריך היום שוב בחירות. ראשית, זו הוצאה ענקית מאד שיכולה לפתור הרבה בעיות, בנוסף אנחנו כבר הרבה זמן בממשלה שלא יכולה לקבל החלטות ויש לנו אתגרים רבים בביטחון.

"בדרום ובצפון מאתגרים אותנו יום יום שעה שעה. יש מתח גדול מאד במפרץ הפרסי. גם בבחירות הבאות אני מעריך שנתניהו ייבחר שוב וגוש הימין יעלה ואפילו יתחזק, כך שאני לא רואה את התועלת בבחירות." לדברי דרעי הוויכוח הוא מינורי, והמפלגות החרדיות עשו צעדים מרחיקי לכת לכיוון ליברמן, "הרבה מעבר לחמישה מנדטים שיש לו".

דרעי קרא לליברמן לגלות אחריות, ולהתגמש ולהקים את הממשלה רגע לפני שהיא מתפזרת.

דרעי וליברמן נחשבים מקורבים על אף חיכוכים שהיו ביניהם בשנים האחרונות, בין השאר על רקע חוק המרכולים שדרעי קידם. עם זאת, הם שיתפו פעולה בבחירתו של משה ליאון לראשות עיריית ירושלים.

טיבי: נתמוך בחוק פיזור הכנסת ה-21

בישיבת ראשי האופוזיציה המכונסת כרגע משתתפים חברי הכנסת עופר שלח, צבי האוזר ואבי ניסנקורן (כחול לבן), אבי גבאי (העבודה) אחמד טיבי (חדש-תעל) ותמר זנדברג (מרצ).

בכניסה למפגש הסביר טיבי שנטייתם היא להפיל ממשלה מכהנת, ולתמוך בחוק פיזור הכנסת ה-21. טיבי ציין שההחלטה על עמדת האופוזיציה תעשה בתיאום ובאחדות ככל האפשר. לשאלת "גלובס" האם ימליץ על ח"כ בני גנץ לראשות הממשלה, סירב טיבי להשיב.

בישיבה נכח גם ח"כ האוזר, אשר החליט שלא להשתתף בהפגנה של כחול לבן ביום שבת האחרון בשל הופעתו של ח"כ איימן עודה על הבמה.

משבר חוק הגיוס ייפתר, או שהכנסת תפוזר?

בקרב ראשי הקואליציה הוחלט לנסות לפתור את המשבר סביב חוק הגיוס, ובמקביל לקדם את חוק פיזור הכנסת. הצעת החוק הפרטית שהוגשה על ידי ח"כ מיקי זהר תובא היום לקריאה טרומית וזירוז הליכי חקיקה והכנתה לקריאה ראשונה עוד היום.

באשר לתאריך הבחירות, אם יצאו למערכת בחירות, אין עדיין החלטה.

בשעה 13:00 אמורים להתכנס ראשי האופוזיציה בחדר סיעת כחול לבן, אך לכלי התקשורת לא תותר הכניסה. שעה לאחר מכן, בשעה 14:00, תתקיים ישיבת סיעת כחול לבן בחדרי הישיבות הגדולים בכנסת, ובשעה 14:30 יקיים ח"כ אביגדור ליברמן מסיבת עיתונאים בחדר סיעתו, שם ישיב על שאלות.

נכון לעכשיו עדיין לא ברור אם יהיה רוב להצעת החוק לפיזור הכנסת שהגיש ח"כ מיקי זוהר בשם הליכוד. ישראל ביתנו הודיעה כי תתמוך בהצעה כזו, כך גם יעקב ליצמן מיהדות התורה, וגם המפלגות הערביות יצביעו בעד, כך לפי הצהרות מנהיגיהן. מרצ, שהגישה בעצמה הצעה לפיזור הכנסת, מתלבטת ותחליט רק אחר-הצהריים במהלך ישיבת סיעה.

בעבודה מתואמים עם כחול לבן ומתנגדים לפיזור, מתוך תקווה כי אולי אולי יצליחו בכל זאת להקים קואליציה חלופית. משה כחלון יתמוך לאחר שקיבל הבטחה מנתניהו כי סיעתו תוכנס לרשימת הליכוד במקרה כזה.

באיחוד מפלגות הימין העמדה לא ברורה. שם מעריכים כי המשבר ייפתר בסופו של דבר, אבל אם ההצעה תעלה להצבעה, ייאלצו לתמוך כדי לא לצאת נגד נתניהו. רוב-רובם של חברי הכנסת האמורים לתמוך לפי עמדות ראשי המפלגות שלהם, יעשו כן נגד רצונם, שכן מקצתם עשויים שלא להיבחר שוב.