הגופים שהכשירו את שכרו העצום של אייל לפידות בשיכון ובינוי: הפניקס, מנורה מבטחים וקרן זרה

בחברה יידרשו לאשר מחדש את תנאי התגמול ליו"ר תמיר כהן ולמנכ"ל היוצא, משה לחמני, לאחר שלא הושג הרוב הדרוש לאישורם באסיפה הכללית

אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי
אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי

בתחילת השבוע הבא ייכנס אייל לפידות לתפקיד המנכ"ל החדש של חברת שיכון ובינוי (שו"ב), לאחר שחבילת התגמולים העצומה שלו אושרה אתמול ברוב גדול של מחזיקי מניות המיעוט בחברה. את ההצבעה בנוגע לחבילת התגמולים המבוקשת של יו"ר החברה, תמיר כהן, והפיצויים למנכ"ל היוצא משה לחמני, הורידו בשו"ב מסדר יומה של האסיפה, לאחר שלא נמצא להם רוב בקרב בעלי מניות המיעוט - כפי שהעריך "גלובס" בשבוע שעבר.

כעת יחזרו בשו"ב "לשולחן השרטוטים", כדי לגבש חבילות תגמול מופחתות לשניים, שיזכו לברכתה של חברת הייעוץ אנטרופי, אשר המליצה ללקוחותיה המוסדיים להתנגד לתנאי ההעסקה של השניים (לצד חוות דעת התומכת בתנאי התגמול של לפידות). את חבילות התגמול המועדכנות נדרשת שו"ב לאשר באסיפה נוספת, שתתכנס בתוך 21 יום. 

כ-75% מקרב בעלי מניות המיעוט בשו"ב (בעלי מניות שאינם כוללים את בעל השליטה בחברה, נתי סיידוף) השתתפו בהצבעה אתמול, וחבילת התגמולים והשכר של לפידות קיבלה רוב של כשני שלישים מתוכם. הגורם המרכזי שהכריע לטובת אישור חבילת התגמולים של לפידות היה תמיכה של שלושה גופים מרכזיים המחזיקים יחד בכ-19% מהון החברה - הקרן הזרה ארטמיס, המחזיקה בכ-8.6% ממניות שוב, וקבוצות הביטוח הפניקס, שאותה ניהל לפידות עד לאחרונה (5.4%), ומנורה מבטחים (5.2%). אליהם הצטרפו בתי ההשקעות אינפיניטי ומור, חברות הביטוח מגדל, הכשרה ושומרה, וקרן אלפא הזדמנויות.

בין הגופים שהתנגדו לאישור חבילת השכר והתגמולים למנכ"ל הנכנס נמצאים קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, בתי ההשקעות פסגות, אנליסט, אי.בי.אי, מיטב דש, סיגמא, אפסילון, הלמן אלדובי ואלומות, חברת הביטוח איילון וקרן ההשתלמות של המורים והגננות.

חבילת התגמול ללפידות כוללת שכר בעלות שנתית של 4 מיליון שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, מענק שנתי של עד 4 מיליון שקל וחבילת אופציות ענקית בשווי כולל של 65 מיליון שקל, שמחיר המימוש שלהן נמצא עמוק בתוך הכסף והן ניתנות למימוש לכ-5% ממניות שו"ב. בסך הכול, אנטרופי העריכה את עלות התגמול של לפידות בכ-21 מיליון שקל לשנה, ללא מענק החתימה.

בשו"ב ציינו עוד כי ההצבעה לגבי חבילת התגמולים והפיצויים של היו"ר כהן והמנכ"ל היוצא לחמני תתקיים בתוך 21 יום. עבור לחמני ביקשו בשו"ב לאשר "מצנח זהב" המורכב ממענקים ותגמול הוני בהיקף מוערך של יותר מ-12 מיליון שקל. ליו"ר כהן ביקשה שו"ב להעניק חבילת תגמול הכוללת רכיב הוני (בעיקר אופציות לכ-3% ממניות החברה) בשווי של יותר מ-40 מיליון שקל. בחברת הייעוץ אנטרופי העריכו את עלות העסקתו השנתית של כהן בכ-13 מיליון שקל (עבור 85% משרה).

באנטרופי, שכאמור המליצה שלא לאשר את תנאי השניים, כתבו לגבי תמיר כהן, כי "הסכם התגמול המוצע לו דומה במהותו לזה שבו המלצנו לתמוך בחודש מרץ 2019 למעט תוספת משמעותית ברכיב התגמול ההוני וכן עדכון כי יהיה זכאי לצבירת מענקים ותגמול הוני בתקופת ההסתגלות וההודעה המוקדמת (בדומה לתנאיו של המנכ"ל הנכנס). ועדת התגמול הסבירה כי הגידול נובע מהרצון להביא להתאמה למול התוספת שניתנה למנכ"ל וכך, בין היתר להביא לחיזוק מעמד היו"ר למול המנכ"ל ולזהות אינטרסים לטובת בעלי המניות. אנו בדעה כי התוספת להסכם הקודם אינה מידתית. אנו סבורים כי ההסכם הקודם (שכר בעלות של 5.4 מיליון שקל לשנה, ש' ש') ראוי יותר מבחינת קבוצת ההשוואה, וכן נותן מענה לתמרוץ ארוך טווח וזהות אינטרסים לטובת בעלי המניות".

מניית שו"ב רשמה אתמול ירידה של 1.5%. המסחר במניה הושפע גם מהחלטת המשטרה ורשות ני"ע להמליץ על העמדה לדין של החברה ובכירים בה לשעבר, בנוגע למתן שוחד לכאורה לעובדי ציבור במדינות באפריקה בשנים 2008-2016 (כולל בעלת השליטה הקודמת שרי אריסון והמנכ"ל היוצא לחמני, שכיהן אז בתפקיד יו"ר החברה). היום נסחרה המניה בעלייה של כ-1%. בסך הכול רשמה שו"ב עלייה של 32% מאז חשף "גלובס" את דבר מינויו הצפוי של לפידות לפני כחודשיים. שווייה של החברה הגיע לכ-3.6 מיליארד שקל.