ליברמן: "לא נשתתף בממשלת מדינת הלכה, נצביע בעד פיזור הכנסת"

יו"ר ישראל ביתנו כינס היום מסיבת עיתונאים שבה תקף את התנהלות הליכוד במו"מ הקואליציוני, ועם זאת הדגיש: "לא נמליץ על מועמד אלטרנטיבי להקמת ממשלה" • "הספינים בימים האחרונים הם מדע בדיוני. אני מעריך את איילת שקד, אבל ישראל ביתנו תרוץ בהרכב הנוכחי, אחד לאחד, אם יהיו בחירות"

ח״כ אביגדור ליברמן, יו״ר ישראל ביתנו / צילום: טל שניידר
ח״כ אביגדור ליברמן, יו״ר ישראל ביתנו / צילום: טל שניידר

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כינס היום (ב') מסיבת עיתונאים עם רקע המשבר במשא-ומתן הקואליציוני ואמר: 

"היינו עניינים מאוד, ברורים מאוד. כדי להתמודד עם האמת שלנו, בליכוד משתמשים במכונה הפרופוגנדה האדירה שלהם. אפילו 'פרבדה' בימי סטלין היה יותר עדין מ'ישראל היום' הבוקר". 

לדבריו, "לא זכור לי שמנצח בבחירות לא הצליח להקים קואליציה ולא לחתום עם אף אחד. במקום להודות בכישלון, מנסים לגלגל את זה על אביגדור ליברמן. 

"לליכוד יש התנהלות של 'יהיה בסדר', לצורך המשחק, לצורך המקח וממכר. אבל שיחפשו את האשמים בראי.
אני לא מבין איזו מן ממשלת ימין הם שואפים להקים. עם בלוני תבערה, עם תשלומים לחמאס? התשובה הציונית ההולמת שלהם היא הרחבת מרחב הדיג. לדעתי, אין להם מאפיינים של ממשלת ימין, אלא של ממשלת הלכה נטו. 

"האיומים שלהם ללכת על הראש שלי ברחוב הרוסי, זה ממש מצחיק, כולל מה שדובר ראש הממשלה מאיים בטוויטר שלו. התקשורת הרוסית דלת-תקציבים, הם פתאום שומעים על תקציבי הבחירות שהם לא ראו מימי טרומפלדור. הם אפילו לא חולמים על סדר גודל כזה של כספים. 

"מפגשי נתניהו עם ראשי הסיעות ועם מועצת גדולי התורה פתאום מסתיימת עשר דקות לפני מהדורת החדשות. זה הכול בשביל להפעיל עליי לחץ, וזה מעיד על כמה נתניהו לחוץ. כמה שיותר לוחצים עליי - ככה זה יותר מעניין ונותן לי יותר מוטיביציה. 

"הספינים שיוצאים בימים האחרונים הם מדע בדיוני. אני מעריך את איילת שקד, אבל ישראל ביתנו תרוץ בהרכב הנוכחי, אחד לאחד, אם יהיו בחירות. 

"באשר ליאיר לפיד, נפגשנו בפעם האחרונה שבועיים לפני הבחירות, במסעדה לא כשרה. היה מאוד טעים. לא הצלחנו לתאם מאז פגישה. גם לא נפגשתי עם גדעון סער או עם משה כחלון. 

ליברמן מונה את הנושאים הכרוכים ביחסים עם החרדים: גשר יהודית, ביטול תוספת לעובדי שירות ציבורי שעובדים בשבת, מפעל פניציה, מרכולים. כלומר, חוק הגיוס הוא רק סמל". 

לדבריו, "חוזרים אחורה לביטול מתווה הכותל". ליברמן מאשים את נתניהו שהביא את זה לממשלה ללא התראה ופשוט ביטל. כנ"ל לגבי גיור - אף אחד לא מוכן בממשלה לטפל בגיור. "זו הסיבה שאנחנו לא מסכימים שהנושאים של הגיוס יוסדרו בהחלטת ממשלה, כי שם פשוט באים ומבטלים. זה חייב להיות מקובע בחוק. 

"אני אומר שאפו לציבור החרדי - אחוז ההצבעה אצלם 120%, בעוד הציבור החילוני מעדיף לשכב על הספה ולקטר. אני מקווה שהציבור החילוני יבוא בבחירות הבאות להצביע". 

לדברי ליברמן, "בחירות זה דבר יקר, אני מעדיף שזה לא יקרה, אבל מה שהשותפים דורשים יותר יקר. נתמוך בפיזור הכנסת אם מפלגת הליכוד תביא חוק. לא נמליץ על אף מועמד חלופי. 

"הרבה יותר קל וזול להשלים את החקיקה (גיוס) בקריאה שנייה ושלישית. אני מאוד מתפלא על העקשנות של חבריי החרדים".

ליברמן נשאל אם הוא עשה את כל זה כדי להתמודד על תפקיד ראש הממשלה, והשיב: "אין לי שיגעון גדלות". 

מהליכוד נמסר בתגובה: "ראשי כל הסיעות הממליצות מודיעים שברגע שליברמן יחתום על הסכם קואליציוני, יושלמו ההסכמים הקואליציוניים עם כל יתר המפלגות - על סמך ההבנות שכבר הושגו. אנחנו מזמינים את ליברמן להצטרף עוד היום ולא לתת את ידו להפלת ממשלת ימין".

כשנשאל האם איננו חושש ממפלגת שמאל שתפתיע במערכת הבחירות הבאה, השיב ליברמן כי "אין יותר כזו אופציה לדורות הבאים, הדמוגרפיה ברורה. זה לא יקרה יותר ולכן זה ויכוח בתוך הימין. אין שום חשש שהשמאל יחזור לשלטון בדור הבא".