השכנים התנגדו, והרחבת בית דיור מוגן בהרצליה פיתוח נדחית

בעלי בית הדיור המוגן "שבעת הכוכבים" יזמו תוכנית להרחבתו מ-135 יח"ד כיום ל-200, תוך בניית שתי קומות חדשות. התנגדות לתוכנית שהגישו שכנים ודיירים במתחם התקבלה. בערר התברר כי התוכנית בכלל איננה בסמכות הוועדה המקומית

מערב העיר הרצליה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
מערב העיר הרצליה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

ניצחון זמני לשכנים ולדיירי בית הדיור המוגן "שבעת הכוכבים" בהרצליה, שהתנגדו להרחבת בית הדיור המוגן בעשרות יח"ד.

בית הדיור המוגן נמצא בפינת הרחובות ניל"י והנשיא בן צבי בהרצליה פיתוח. בעליו, חברת "שבעת הכוכבים דיור מוגן" תכננו להוסיף לו שתי קומות חדשות לכיוון רחוב הנשיא בן צבי, תוך הגדלת מספר יחידות הדיור מ-135 ל-200, להשלים את הקומות המדורגות הקיימות היום ולבנות יחידות דיור בקומת העמודים. ב-2015 החליטה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בהרצליה להפקיד את התוכנית, תוך המלצה של מהנדס העיר דאז, מייק סקה להמליץ לאשר אותה בכפוף למספר שינויים.

כחלק מההליך הוגשו התנגדויות שונות לתוכנית. בין המתנגדים היו גם כמה מדיירי בית הדיור המוגן עצמם שקבלו על כך שמדובר בתוספת מאסיבית וחריגה מבחינה נפחית ותחבורתית, ביחס לסביבה. וזו, לטענתם אינה מתחשבת כלל בדיירי המבנה. כן הם טענו כי התוכנית הוגשה ללא הסכמות דיירים. בוועדה המקומית הוחלט לקבל את ההתנגדויות והתוכנית נדחתה.

פנייה לוועדה המחוזית

בחברת "שבעת הכוכבים דיור מוגן" לא ויתרו ופנו בערר לוועדה הערר המחוזית באמצעות עו"ד טלי סלטון ממשרד וקסלר ברגמן ושות'. בחברה טענו בין היתר כי החלטת הוועדה המקומית נעדרה בסיס מקצועי. בוועדה המקומית טענו כחלק מהערר, כי אין הצדקה תכנונית להרחבת המבנה וכי זו נשענת על מניעים כלכלים שישרתו רק את יזמי התוכנית. 

כחלק מההליך גם המתנגדים הגישו את עמדתם. המתנגדים לתוכנית היו שכנים שיוצגו על ידי עו"ד אביב בוים ממשרד עו"ד שעשוע. שכנים נוספים יוצגו באמצעות עוה"ד אלי וילצ'יק ואופיר כהן ממשרד וילצ'יק כהן. קבוצת מתנגדים אחרת היא עמותת תושבי מערב הרצליה שיוצגו על ידי עו"ד שיר לוסטינג. והיו כאמור גם דיירי בית הדיור המוגן עצמו שיוצגו על ידי עורכות הדין ענת בירן ודפנה תמיר. טענה שעלתה מכיוונם של המתנגדים הייתה שהתוכנית עצמה כלל מצויה בסמכות הוועדה המקומית. שכן הנכס אינו נופל תחת ההגדרה "מגרשים המיועדים למגורים בתוכנית שאישרה הוועדה המחוזית".

רק הוועדה המחוזית מוסמכת לדון בתוכנית

ואכן, ועדת הערר בראשות עו"ד תמר עיני ורדון קבעה, כי טעו שני הצדדים - החברה היזמית והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, שסברו כי התוכנית היא בסמכות הוועדה המקומית. "הוראות התוכניות שאישרה הוועדה המחוזית הן כאלה שאינן קובעות את ייעוד המגרש למגורים, אלא לייעוד הכולל בית אבות, בית גיל הזהב, ואף מחלקה סיעודית באופן מפורש. ולכן הוא אינו ייעוד למגורים", נכתב בהחלטתה. ולפיכך החליטה ועדת הערר, כי מי שמוסמך לדון בתוכנית היא רק הוועדה המחוזית. בתגובה אמרה ל"גלובס" עו"ד ענת בירן שייצגה את דיירי המבנה, כי אם יחליטו היזמים לפעול מחדש בהליך של תוכנית בוועדה המחוזית, ימשיכו הדיירים בנחישות להיאבק בתוכנית, ולשמור על זכויותיהם.