הליכוד הורה לח"כים ולשרים: "אש חופשית נגד ליברמן"

(עדכון) נתניהו התייחס היום למשבר הפוליטי ולאי-היכולת להרכיב קואליציה לאחר כישלון הפגישה עם ליבמן: "יש עוד 48 שעות, אפשר לעשות הרבה דברים ב-48 שעות" • ליברמן הגיב לדברי רה"מ: "מדובר בכניעה לחרדים" • הצעת החוק לפיזור הכנסת עברה בקריאה טרומית • הוועדה המיוחדת הצליחה להחליט על תאריך אפשרי לבחירות: ה-17 בספטמבר

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: חיים בורנשטיין
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: חיים בורנשטיין

23:50

דוברות הכנסת עדכנה כי "הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק התפזרות הכנסת ה-21 קבעה כי הבחירות לכנסת ה-22 ייערכו ביום שלישי י"ז אלול תשע"ט ה-17 לספטמבר 2019. הצעת החוק אושרה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת".

22:50

הכנסת ה-21 עשויה להיות הקצרה בחיי האומה. תוך זמן קצר, השיח במסדרונות התחלף מדיון בפסקת התגברות וחסינות לראש הממשלה, לדיון בחקיקה מזורזת של פיזור הכנסת ומעבר למערכת בחירות נוספת תוך זמן קצר.

אחרי שהליכוד ושאר המפלגות, שאמורות היו להרכיב את הקואליציה, תמכו בחוק פיזור הכנסת בקריאה טרומית, הדיון הועבר לוועדה מיוחדת, שכן ועדת הכנסת הקבועה לכנסת ה-21 טרם הוקמה.

הדיון בוועדה המיוחדת נפתח בוויכוח על מועד הבחירות, עניין מהותי שכן יש לשלב בנוסח החוק, לקראת הבאתו לקריאה ראשונה, את מועד הבחירות. בפתח הדברים אמר ח"כ מיקי זהר כי "כל מי שיצביע נגד הצעת החוק, עוזר לבני גנץ להקים ממשלה".

בהמשך אמר ח"כ זהר כי ישנם כמה תאריכים שניתן לקיים בהם בחירות. האופציות הן 27 באוגוסט, או ב-3, ב-10 או ב-17 בספטמבר. התנהל דיון על תאריך מוסכם, אולם חברי הוועדה לא הגיעו להסכמה על תאריך לבחירות.

ח"כ אחמד טיבי העיר לח"כ זהר שאם אין סיכום בין הצדדים על תאריך בחירות, זה יוצר פתח למאבק ולא על הצבעה בהסכמה ודרש שינתן זמן כדי להחליט על התאריך.

יו"ר הוועדה ח"כ זוהר שאל את נציגי סיעת כחול לבן שהשתתפו בדיון, כמה זמן אתם צריכים כדי להקים ממשלה? לכו תקימו ממשלה! וסגר במפתיע את הישיבה.

21:48

אחרי הצהרת ראש הממשלה נתניהו הגיב ח״כ ליברמן בטוויטר "‏אדוני ראש הממשלה, לא מדובר בתיקונים קוסמטיים, מדובר בכניעה לחרדים. אני חוזר על ההצעה שלי: בוא נעביר את החוק בקריאה שניה ושלישית ללא שינויים בלי החרדים".

בתחילה יצאה הוראה מן הליכוד להגיב במתינות לדברי ליברמן, כדי לא לפגוע סופית בסיכוי שהוא יצטרף לממשלה ב-48 השעות האחרונות, אך כעבור שעה שיגר דוברו של ראש הממשלה יונתן אוריך את ההודעה הבאה: "הודעתי כעת לשרים ולחברי הכנסת של הליכוד - לאחר הערכת מצב מחודשת - אש חופשית נגד ליברמן".

21:25

בנימין נתניהו צפוי להתראיין בקרוב בשידור חי לערוץ 9. במקביל, בליכוד ביקשו משרי ומח"כי הליכוד: "לא לתקוף את איווט עד להודעה חדשה. מתקיים מאמצים. עדיין מקווים שליברמן יחזור בו, יקבל את הפתרון שמקיים את גיוס החרדים - וימנע הפלת ממשלת ימין".

21:10

ח"כ יאיר לפיד מסר בתגובה להצהרת רה"מ: "גם הערב הדבר היחיד שמעניין את ביבי זה ביבי. ההחלטות היחידות שהוא מקבל זה כדי לסדר לעצמו כרטיס יציאה מהכלא. בגלל זה עדיין אין ממשלה. אם נלך לבחירות זה בגלל ביבי, ואם תהיה לנו ממשלת מדינת הלכה זה בגלל ביבי. אפשר וצריך ממשלת אחדות ללא נתניהו. זה מה שישראל זקוקה לו".

20:15

אחרי מספר יממות דרמטיות, אי-יכולת להרכיב קואליציה וכישלון בפגישה בין נתניהו לליברמן הערב, מסר ראש הממשלה נתניהו כי "העם אמר את דברו - רוצים ממשלת ימין בראשותי. אני עושה מאמצים אדירים לקיים את רצון העם. להקים ממשלת ימין ולמנוע בחירות יקרות ובזבזניות. אין שום סיבה לשתק את המדינה לעוד שנה וחצי ולבזבז מליארדים, כאשר הפתרון מונח לפנינו. הבאתי את הפתרון לפי הדרישות והתנאים של החוק, כולל הסנקציות. הכל יש שם. הוויכוח כאן הוא קוסמטי וסמנטי. כאשר לא רוצים ממשלת ימין, אז מנפחים את זה. בגלל קוסמטיקה לא הולכים לבחירות, אפשר לפתור את הכל תוך שתי דקות. לצערי, עד לרגע זה, כולל הערב לא הצלחתי לשכנע את ליברמן להימנע מבחירות".

"כל מי שמסתכל על המציאות מבין שעלינו לגלות אחריות ולהקים ממשלה מיד, ביניהם גם ידידי הטוב נשיא ארה"ב טראמפ. הוא אמר היום שהוא מקווה שהצדדים יסתדרו כדי שנוכל לחזק את הברית בין ארה״ב לישראל ולהפך את הברית לחזקה יותר. אתגרים ביטחוניים שליברמן מכיר היטב. הוא הדגיש שיש לנו עוד הרבה דברים לעשות. אתגרים חברתיים כמו הפנסיות שאנחנו רוצים להעביר לטובת הפנסיונרים, חיזוק הברית עם ארה"ב ועוד דברים המונחים על הפרק. הבחירות ישתקו אותנו בעוד חצי שנה. הפכנו למה שפעם הייתה איטליה. משבר אלקטורלי תמידי. אנחנו ישראל - מדינה חזקה ודמוקרטית. נקים את הממשלה הזו. אני מצפה שטובת המדינה תגבר על כל שיקול אחר ואינטרס אחר. עדיין נשאר זמן ואפשר להתעשת. אני קורא לליברמן לשקול את הדברים שנית. יש עוד 48 שעות, אפשר לעשות הרבה דברים ב-48 שעות". 

19:08

‏ליברמן יצא מפגישת נתניהו. בתשובה לשאלת "גלובס" מה היה בפגישה, ענה ליברמן כי הוא "לא זוכר". כלומר: אין התקדמות במו"מ.

19:00

הצעת החוק לפיזור הכנסת במליאת עברה בקריאה טרומית, כאשר ליברמן ונתניהו נעדרו מן ההצבעה.

ח"כ בני גנץ עלה לדוכן להתנגד להצעת החוק לפיזור הכנסת. הוא אמר "שווה לדון בנושא של המתח בין לימוד תורה לגיוס לצה״ל ושירות צבאי, אבל יש פה אמת אחת, הפיזור של הכנסת זה הכל כדי לבנות מבצר משפטי למי שאינו נוכח כאן, ראש הממשלה נתניהו. אנחנו מתנגדים לפיזור הכנסת וחושבים שיש להטיל עלינו את המלאכה להרכיב ממשלה". לדברי גנץ, "יש כאן מי שיחשבו שאני תמים אבל לפי החוק יש סדר של הדברים ויש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה עלינו".

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו וח"כ אביגדור ליברמן נפגשים בשעה זו בניסיון לגשר על הפערים בין ישראל ביתנו לבין הסיעות החרדיות. הפגישה מגיעה אחרי ישיבת סיעה ומסיבת עיתונאים ממושכת שנתן ליברמן לכתבים בכנסת, שבה הסביר שאין סיכוי בישראל לממשלת שמאל מרכז במשך הדורות הבאים ולכן הויכוח שנותר לפוליטיקאים לנהל הוא ויכוח בתוך הימין הישראלי ושם הוא מתכוון לעמוד על שלו ולהתעקש שלא תקום ממשלת הלכה דתית, אלא ממשלה על בסיס עקרונות ימניים.

לנתניהו נותרו עוד כ-48 שעות להודיע לנשיא המדינה שעלה בידו להרכיב ממשלה. כדי למנוע מן הנשיא את האפשרות להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ בני גנץ, יזם הליכוד בכנסת הצעת חוק לפיזור הכנסת ועריכת מערכת בחירות. נתניהו צפוי למסור הודעה ב-20:00.