בגלל גיל מסינג: רונן משה דורש מהשופט לפסול את עצמו

רונן משה, המואשם במתן שוחד בתיק ישראל ביתנו, מבקש מהשופט מרדכי לוי לפסול את עצמו מלדון באישום נגדו, בטענה כי בתו של השופט היא פרקליטה שהייתה מעורבת בליווי חקירת הפרשה • זאת על רקע פרשיית גיל מסינג, שהקליט לבקשת המשטרה את יועץ התקשורת רונן משה במסגרת החקירה נגדו

על רקע פרשיית גיל מסינג - יועץ התקשורת רונן משה, המואשם במתן שוחד, מחדש את דרישתו משופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב מרדכי לוי כי יפסול את עצמו מלדון באישום נגדו. זאת מאחר שבתו של השופט, פרקליטה בפרקליטות מיסוי וכלכלה כיום, התמחתה במחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה והייתה חלק מהצוות שעסק בתיק ישראל ביתנו.

בחודש פברואר השנה דחה בית המשפט העליון בקשה דומה לפסילת לוי שהגיש משה. נשיאת העליון אסתר חיות קבעה כי "את עיקר טענותיו ממקד משה בכך שבתו של השופט התמחתה במחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, בכך שכיום היא משמשת פרקליטה בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ובזיקה שלה לחקירת פרשת ישראל ביתנו. אולם כבר נפסק כי לפרקליט בשירות הציבורי אין אינטרס אישי ממשי, כלכלי או אחר, בתוצאת ההליך, אף במצב בו הוא מועסק באותה היחידה שנציגיה מופיעים לפני השופט. קל וחומר מקום שבו הפרקליט מועסק ביחידה אחרת, כבענייננו".

בבקשתו החדשה טוען משה, באמצעות עו"ד רוית צמח, כי "מהחומרים החדשים שהתגלו לאחרונה, התברר כי צוות החקירה אשר ביצע את חקירת פרשת ישראל ביתנו נקט פעולות חריגות ביותר, שאותן ניסתה הפרקליטות להסתיר מהנאשם (משה. ח',מ') ומהציבור גם יחד, ורק בימים האחרונים ממש הולכים ונחשפים ממדיהן ועוצמתן הסגוליות".

לפי בקשת הפסלות החדשה של משה, "ברור כי במסגרת הליך פלילי זה יהא מקום ואף חובה לבחון בקפדנות ולעומק את מכלול פעולות היחידה החוקרת והצוות שליווה את החקירה, בין היתר באשר לעצם הפעלת האזרח גיל מסינג בידי רשויות האכיפה בכל שלב משלבי הפעלות, לרבות לגבי עד המדינה אמנון ליברמן וטיב היחסים ביניהם".

לטענת משה, למרות התמורות ועוצמת השינוי בנסיבות, "השאלה בדבר מידת מעורבותה של בתו של השופט לוי בליווי החקירה נותרה ללא מענה מפורט, כמתחייב בכל הנוגע לעבודתה בקשר לעד המדינה אמנון ליברמן".

נזכיר כי בתחילת החודש נחשף כי גיל מסינג, שהייתה כוונה למנותו לתפקיד דובר צה"ל, הקליט לבקשת המשטרה את יועץ התקשורת רונן משה במסגרת החקירה שהתנהלה נגד משה. מסינג היה מיודד באותה עת עם אמנון ליברמן, ששימש כיועץ התקשורת של השרים סטס מיסז'ניקוב ויאיר שמיר ומשמש כעד מדינה נגד משה. מסינג נפגש עם משה בתל-אביב באותה התקופה והקליט את השיחה ביניהם, ששימשה לאחר מכן את המשטרה בחקירה נגד משה. חשיפת המקרה הולידה ביקורת על מסינג ועל הפרקליטות, ובסופו של דבר מסינג החליט לוותר על המינוי לדובר צה"ל.

עוד נציין כי בפתח הדיון הראשון בתיק, שהתקיים בנובמבר 2017, הודיע השופט לוי לצדדים כי בתו משמשת כפרקליטה. "בתי עו"ד רינת לוי-ברנדל התמחתה במחלקה הכלכלית של פרקליטות המדינה בין חודש מרץ 2014 לבין חודש מרץ 2015 ובין היתר הייתה פרק זמן מסוים בצוות שליווה את החקירה בפרשה המכונה 'פרשת ישראל ביתנו', אך איני רואה בכך טעם לפסלות", הודיע לוי והוסיף: "בתי לא מסרה לי דבר על החומר שהיא נחשפה לו, ומטבע הדברים היא גם אינה זוכרת בשל חלוף הזמן פרטים בעצמה, והיא אף אינה זוכרת כלל את שני הנאשמים, אלא רק את החשודים העיקריים בפרשה, שהם הנאשמים העיקריים בפני מותבים אחרים בבית משפט זה".

משה - יועץ תקשורת ובעל חברה לשירותי ייעוץ אסטרטגי, לניהול משברים, לדוברות ולתקשורת, שכיהן בעברו כיועץ של שרים בממשלות ישראל - מואשם במסגרת פרשת ישראל ביתנו בעבירות של מתן שוחד והלבנת הון. בכתב האישום שהגישה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה נגד משה ונגד טלי קידר, ששימשה בעבר כיועצת של שר התיירות לשעבר סטס מיסז'ניקוב וכן של שר החקלאות לשעבר יאיר שמיר, מואשמת קידר בעבירות של לקיחת שוחד בעת ששימשה כיועצת של שר החקלאות, ומשה מואשם במתן השוחד.

קידר ומשה הצטרפו לשורה של נאשמים שהואשמו בפרשת ישראל ביתנו, שכתבי האישום נגדם כוללים למעלה מ-10 תת-פרשיות המתארות מערכות יחסים מסואבות של שוחד ושחיתות, במסגרתן נבחרי ציבור, בהם שרים בכירים, הקצו תקציבי מדינה לגופים ואנשים פרטיים תמורת שוחד וטובות הנאה.

הנאשמת המרכזית בפרשה היא פאינה קירשנבאום, לשעבר סגנית שר הפנים, חברת כנסת ומזכ"לית מפלגת ישראל ביתנו בראשות שר הביטחון, אביגדור ליברמן. קירשנבאום מואשמת בעבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ובעבירות מס. מרבית הנאשמים בפרשה כבר חתמו על הסדרי טיעון ונידונו לעונשי מאסר ועונשים נוספים.

*** חזקת החפות: רונן משה וטלי קידר הם בגדר נאשמים. יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום, רונן משה וטלי קידר לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.