המגשר בתיק פישמן: המשפחה תבטיח העברה של לפחות 210 מ' ש' לקופת הפירוק; הנאמן מתנגד

נחשפת הצעתו של המגשר בין הצדדים - במקום חוב של כ-2 מיליארד, משפחת פישמן תבטיח להעביר לפחות 210 מיליון שקל לקופת הפירוק • נשיא המחוזי איתן אורנשטיין דוחק לקבלת ההצעה • הנאמן יוסי בנקל מתנגד, בני המשפחה תומכים • אורנשטיין: "ההסדר לא סוגר את עניינו של אליעזר פישמן"

טובה ואייל פישמן / צילום: כדיה לוי
טובה ואייל פישמן / צילום: כדיה לוי

למעלה משנה אחרי שנשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, שלח את ילדיו ואת רעייתו של אליעזר פישמן להגיע לפשרה עם הנאמן על נכסיו של פישמן, עו"ד יוסי בנקל - נחשפת הצעתו של המגשר בין הצדדים, נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס.

לפי ההצעה שהעביר גרוניס ושזכתה לתמיכת בני משפחת פישמן אל מול התנגדותו של הנאמן, רעייתו של אליעזר פישמן, טובה, וילדיו - ענת מניפז, אייל פישמן ורונית פישמן אופיר - יבצעו מספר מהלכים למימוש הנכסים שבבעלותם ושלטענת הנאמן הוענקו להם במרמה תוך הברחת נכסים, באופן שיבטיח מינימום של 210 מיליון שקל לקופת הפירוק. מתוך סכום זה, מעריך עו"ד שולי גולדבלט, בא-כוחו של אליעזר פישמן, הסכום שיידרשו טובה והילדים להביא מכיסם ינוע בין 25-40 מיליון שקל.

ההסדר - לא כולל את פישמן

עם זאת, ההסדר אינו כולל את אליעזר פישמן בעצמו אלא רק את רעייתו, את ילדיו וחברות הקשורות אליהם. לכן, ההסדר אינו צפוי להשפיע על הליך פשיטת הרגל שמתנהל בעניינו של אליעזר פישמן. המשמעות היא שכל הבקשות שאינן נוגעות לחברות שהיו בשליטת פישמן, כמו למשל טענות הנאמן על נכסים שהסתיר בחו"ל, ימשיכו להתברר.

במסגרת ההצעה שנחשפה היום (ג') לראשונה, בית המגורים בסביון שרשום על-שמה של טובה פישמן, אשר לטענת הנאמן מהווה העדפת מרמה, יימכר בתוך 9 חודשים, ומחצית מתמורתו תועבר לקופת הפירוק. לפי הערכת עו"ד שולי גולדבלט, מדובר בסכום שינוע סביב ה-7 מיליון שקל. עוד הציע המגשר כי טובה פישמן תעביר 15% מהתמורה שתתקבל ממכירת חלקה בחברה א.ק קירור, שהיא החברה היחידה שבבעלותה ובעלת ערך לטענת עורכי-דינה.

עוד במסגרת ההסדר שהציע גרוניס, טובה פישמן תתחייב לשתף פעולה כדי להוציא למכירה משותפת דירה בברלין שבבעלותה, ותעביר את כל מניותיה בחברות השונות. בנוסף, לפי הצעת גרוניס יעבירו שלושת ילדיהם של טובה ואליעזר פישמן את מניותיהם בחלק מהחברות שייכללו בהסדר.

נכס משמעותי נוסף שבו עוסק ההסדר ומאפשר מימוש שלו הוא חברת ההחזקות פישמן רשתות, שמחזיקה בין היתר ברשתות הום סנטר, בסט ביי ו-Zer4u. לדעת כל הצדדים, חברת פישמן רשתות נחשבת לנכס המשמעותי ביותר של קופת פשיטת הרגל, ובה ילדי פישמן מחזיקים מניות. לפי ההסדר המוצע, הילדים יוותרו על חלק מזכויותיהם להמרה של אג"ח בחברה תמורת כספים, וכן על חלק מהמניות שבבעלותם. זאת, כדי להבטיח שהחזקות הנאמן בחברה לא ירדו מתחת ל-50%. בנוסף, ישונה תקנון פישמן רשתות באופן שיאפשר מכירה מיטבית לכל צד ג' אחר - בשונה מהתקנון כיום, ויעבירו לקופת הנאמן סכום ששווה ל-20% משווי פישמן רשתות, לפי הערכת שווי שהוזמנה על-עדי הנאמן.

חובותיו של פישמן עמדו תחילה על סכום של כ-4 מיליארד שקל, מתוכם חוב של 200 מיליון שקל למס הכנסה. לפי ההערכות, בעקבות מימוש חלק מהנכסים על-ידי הבנקים והנאמן, החוב של פישמן עומד כיום על מחצית מהסכום המקורי.

אורנשטיין: "בקשות הנאמן לא פשוטות"

אורנשטיין כינס הבוקר באולמו את בני משפחת פישמן, את הנאמן ואת נושיו העיקריים של נכסי פישמן - ובראשם הבנקים. זאת, על-מנת לדון בבקשה שהגישו בני המשפחה לקבל את הצעת המגשר גרוניס, בתום למעלה משנה של הליך שהתקיים בפניו. הנאמן, עו"ד בנקל, מתנגד להצעת המגשר, והשופט אורנשטיין ביקש לדעת מה חושבים נושיה העיקרים של קופת הכינוס, בטרם יקבל החלטה אם לאמץ את ההסדר המוצע.

אם תתקבל הצעתו של גרוניס, היא תביא לסילוקן של כ-20 בקשות שהגיש הנאמן נגד אשתו וילדיו של פישמן, שבהן העלה הנאמן טענות כי בני המשפחה קיבלו הענקות ומתנות אסורות מאליעזר פישמן כחלק ממהלך של הברחת נכסיו. 

לטענת עו"ד דוד לשם, בא-כוחם של ילדי פישמן, הבקשות שהגיש הנאמן נגד ילדיו ורעייתו של פישמן הן "דוגמה נוספת לעץ הגובה עליו טיפס. כמו שבתחילה טען שקיבלנו דיבידנדים מכלכלית ירושלים בשווי של חצי מיליארד שקל, ולא התנצל אחרי שהראינו שמדובר בכספים שהלכו לנושים ולא לכיס שלנו - כך גם נראה ביחס לבקשות נוספות שלו אם נצטרך".

מנגד, הנאמן בנקל טען: "המגשר אמר לי שההצעה שלו היא נגזרת מתוך המקסימום שמוכנים בני המשפחה לתת. חשוב לשים לב לזה - המגשר לא פסק שום דבר, אלא רק עסק ב'תורת האפשר'. אם כבר חושפים דברים מתוך הליך הגישור, אומר שהמגשר אמר לי: 'יכול להיות שאתה צודק, ויכול להיות שלא', ובגלל זה אני סבור שדרושה כאן הכרעה שיפוטית".

לאחר שעורכי הדין של משפחת פישמן הציגו את הטעמים המצדיקים לשיטתם את קבלת הצעת המגשר, בעוד הנאמן הסביר מדוע לטעמו יש להתנגד אליה, פנה אורנשטיין לנושי קופת הכינוס של נכסי פישמן, ובראשם הבנקים, ואמר: "יש בפניי למעלה מ-20 בקשות שהגיש הנאמן. מדובר בבקשות לא פשוטות. גם הנאמן אומר בהגינותו שהוא לא יודע לתת הערכות באשר לסיכוייהן, ושזה לא יהיה אחראי, כי זה כפוף להכרעה שיפוטית. הבקשות כאמור הן לא פשוטות בלשון המעטה, זה אני יכול לומר לכם. הנאמן לא יכול לתת לכם נתונים על זה, והרבה תלוי בהתפתחויות של חקירות ועדויות. היתרון המרכזי בקבלת ההסדר הוא ודאות - לפעמים טובה ציפור אחת ביד. לפעמים טוב לקחת סיכון, אבל זה עניין שלכם".

עוד אמר אורנשטיין לנושים: "ההסדר לא סוגר את עניינו של אליעזר פישמן, שההליכים כלפיו ימשיכו להתנהל. אפשר גם יהיה לנקוט הליכים נגד צדדים אחרים. אז נכון שיש גם שיקולים אחרים, ויכול להיות שכל הבקשות יתקבלו - אבל קחו בחשבון שזה ייקח הרבה זמן. אני לא אהיה זה שאקבל את ההחלטה בכל הבקשות האלה, זה בטוח. אני עד היום שומע תיקים שהתחילו כשהייתי מתמחה. יש שיקולים לכאן ולכאן. שמיעת הבקשות כרוכה בזמן ובעלויות, ולא ברור כיצד תסתיימנה".

לסיכום אמר אורנשטיין: "לא נולד התיק שלא ניתן להגיע בו להסדר. פשרה עדיפה מאשר להגיע למחוזות לא ידועים. צריך למצוא את האיזון הנכון, גם בתיק מורכב כזה. לשם אני חותר. גם אם יש בעיות בהסדר הנוכחי - צריך למצוא את הדרך להגיע אליו. השאיפה צריכה להיות לא להמשיך את ההליכים. זה תיק שלא ייגמר, זה תיק מאוד מורכב, וזה מחייב מאמץ של כולם להגיע להסדר. אני ער לזה שלא מדובר במשהו פשוט".

שלל וילות יוקרתיות בסביון ומניות בחברות שונות

הצעת המגשר מסייעת להבין טוב יותר מה חושב מי שנחשב לאחד מהמומחים הגדולים ביותר במשפט הישראלי לענייני חדלות פירעון, נשיא העליון לשעבר אשר גרוניס, על סיכוייהן של 20 הבקשות שהגיש הנאמן עו"ד יוסי בנקל נגד רעייתו וילדיו של אליעזר פישמן.

באמצעות בקשות השונות שבעניינן התנהל הליך הגישור, מבקש הנאמן לגעת בחלק מהנכסים הרבים שקיבלו בני המשפחה מהאב במהלך השנים, ובהם שלל וילות יוקרתיות בסביון, בניין בתל-אביב ומניות בחברות שונות מקבוצת פישמן. לטענת הנאמן, אליעזר פישמן התכונן במשך למעלה מעשור לפשיטת הרגל הצפויה שלו והבריח נכסים אל רעייתו וילדיו. המשפחה, מנגד, טענה לאורך כל הדרך - וגם בדיון שהתקיים הבוקר - כי עו"ד בנקל מתיימר ליצור עבור משפחת פישמן "מערכת חוקים מפלנטה אחרת".

ההצעה של גרוניס היא עדיין טיפה בים לעומת שוויים של הנכסים שנטען שהוברחו וכן חובו הכולל של פישמן, שעומד לפי ההערכות נכון להיום על כ-2 מיליארד שקל (לעומת 4 מיליארד שקל בעת הכרזתו כפושט רגל). מדובר רק בנדבך אחד מבין נדבכים רבים הנוגעים לפשיטת הרגל של פישמן. כפי שהדגיש גם הנשיא אורנשטיין בהציגו את הצעת גרוניס לנושיו של פישמן, ההסדר אינו כולל מתן הפטר לפישמן ואינו פוטר אותו מלהתמודד עם החוב האסטרונומי שצבר.

*** גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת "מוניטין", המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלי השליטה הנוכחיים בחברה, מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי מתמשך.